07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقابله با از دست دادن حیوان خانگی

“اگر بهشتی وجود داشته باشد، مطمئناً حیوانات ما آنجا خواهند بود. زندگی آنها چنان با زندگی ما آمیخته شده است که بیش از یک فرشته برای جدا کردن آنها لازم است.” <پام براون>.  حیوانات خانگی، شما را بدون قید و شرط حتی در بدترین روزهایتان دوست دارند. برگشتن به خانه با دیدن دم تکان دادن یا حس برخورد موهای آنها به پاهایتان می‌تواند خلق و خوی شما را تغییر دهد. مرگ حیوان خانگی بسیار غم انگیز است، چطور با مرگ حیوان خانگی امان کنار بیاییم؟

همیشه نگرانید و مطمئن می شوید که آنها به خوبی تغذیه شوند. به آنها محبت می کنید و دوستشان دارید. شما اغلب کاناپه ها، تخت ها و حتی شام خود را با آنها به اشتراک می گذارید. آنها را در برنامه های تعطیلات و تصاویر خانوادگی خود قرار می دهید.

فروشگاه های بیشتر و بیشتری به حیوانات خانگی شما اجازه می دهند تا با شما خرید کنند. آنها با شما داخل فروشگاه می شوند، فروشگاه‌هایی مانند این به صاحبان حیوانات خانگی زمان بیشتری می دهدند تا افراد با حیوانات خانگی اشان وقت بگذرانند. بهانه‌ای موجه برای بردن دوستان پشمالویتان به هر کجا که می‌روید. در اصل، گاهی اوقات، حیوانات خانگی شما به امتداد شخصیت شما تبدیل می شوند.

انتظار حیوانات خانگی از شما و انتظارات شما از آنها

در ازای تمام نوازش و مراقبت، حیوانات خانگی اتان بدون قید و شرط شما را دوست دارند. شما تمام رازها و جزئیات روزهای بد خود را به آنها می گویید.

آنها با دقت گوش می دهند. شانه ای بدون قضاوت برای گریه کردن فراهم می کنند. تنها چیزی که در ازای آن می خواهند مالش شکم و درمان و مراقبت است.

پیوند بین انسان و حیوانات خانگی اشان برای هر دو گونه مفید است. داشتن حیوان خانگی حتی می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

حیوانات خانگی می توانند به میزان زیادی به شما نزدیک شوند. تنها بخش غم انگیز رابطه حیوان خانگی و انسان این است که انسان تقریباً همیشه بیشتر از حیوان خانگی زنده می ماند.

در حالی که آنها ممکن است سن خود را در ظاهر به وضوح نشان ندهند، شما می دانید که چه زمانی کاهش قدرت و سلامتی حیوانتان شروع می شود.

از دست دادن یک حیوان خانگی می تواند بسیار سخت باشد. اکثر مردم غمگین شدن فردی که حیوان خانگی اش را از دست داده است دست کم می گیرند. آنها همراهان ثابت، دوست داشتنی و روزمره هستند. به گونه ای که حتی برخی از اعضای خانواده شما ممکن است در ارتباط با شما اینطور نباشند.

وقتی زمان رفتن است

هنگامی که حیوانات خانگی از پل رنگین کمان عبور می کنند، پذیرش آن و آماده بودن سخت است. شما می خواهید آنها برای همیشه زندگی کنند. اغلب هر کاری که لازم است انجام می دهید تا مطمئن شوید که آنها تا حد امکان سالم و شاد هستند.

اما زمان همیشه دوست شما نیست. گاهی اوقات افول یک حیوان خانگی طوری آشکار می شود که شما باید بین کیفیت زندگی آنها و نیاز خودخواهانه خود به نگه داشتنشان در کنار خود یکی را انتخاب کنید. 

هنگامی که مجبور هستید حیوان خانگی را زمین بگذارید یعنی بهترین چیزی که آنها دوست دارند، اما این تصمیم اغلب با قلب شکسته گرفته می شود.

وقتی آنها را از دست می دهید، اغلب در این فکر می مانید که چه کاری می توانستید انجام دهید تا آنها را کمی بیشتر در کنار خود نگه دارید.

وقتی به طور ناگهانی یا غیرمنتظره اتفاق می افتد و نمی توانید خداحافظی کنید، ممکن است عصبانی شوید یا پشیمان شوید. با این حال، گاهی اوقات زمان رفتن یک حیوان خانگی است. به همان اندازه که از آن متنفر هستید، باید یاد بگیرید که حرکت کنید و با عواقب پس از از دست دادن یک حیوان خانگی کنار بیایید.

هنگام مرگ حیوان خانگی، به خود اجازه غصه خوردن بدهید

اینکه به خودتان زمان دهید تا غصه بخورید، این اولین قدم است. اگر باید در مورد از دست دادن حیوان خانگی برای کودکان خردسال یا اعضای خانواده با نیازهای ویژه توضیح دهید، به زبانی که آنها مرگ حیوان خانگی را متوجه می شوند، با آنها صحبت کنید.

به خانواده خود اجازه دهید تا غم و اندوه را با هم پردازش کنند. از دست دادن یک حیوان خانگی می تواند یک زمان آسیب زا برای شما و خانواده شما باشد. به خصوص اگر بچه های کوچک در خانه باشند.

کودکان خردسال ممکن است به دلیل از دست دادن حیوان خانگی خانواده از نظر عاطفی ویران شوند. سخت است که فرزندان یا خواهر و برادرهای کوچک خود را ناراضی ببینید درحالی که خود شما هنوز هم غم و اندوه خود را دارید. به خود و خانواده تان برای غصه خوردن زمان بدهید.

چگونه با عواقب مرگ حیوان خانگی مقابله کنیم؟

اگر شما و خانواده تان در مواجهه با از دست دادن حیوان خانگی مشکل دارید، تماس بگیرید و با یک درمانگر صحبت کنید. برخی از افراد ممکن است درک نکنند یا به شما نگویند که “باید بر آن غلبه کنید”. اما ما درک می کنیم که از دست دادن یک حیوان خانگی محبوب می تواند آسیب زا باشد.

این فقدان می تواند باعث غم و اندوه، استرس، اضطراب یا افسردگی شود. صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به شما در رسیدگی به این آسیب کمک کند.

در مورد یک روز مشاوره سلامت روان از محل کار یا مدرسه احساس گناه نکنید. شما درواقع یکی از اعضای خانواده‌تان را از دست داده‌اید. این از دست دادن ممکن است بر شما و خانواده‌تان در سطوح مختلف تأثیر بگذارد. اگر حیوانات خانگی دیگری در خانه دارید، آنها را فراموش نکنید.

از حیوانات دیگرتان مراقبت کنید

یادتان باشد که این دوستان هنوز اینجا هستند و هنوز به مراقبت و دوست داشتن شما نیاز دارند. خوب است قبل از گرفتن حیوان خانگی دیگر صبر کنید، و به همان اندازه خوب است که فوراً برای یک حیوان جدید آماده باشید.

دوره سوگواری هر کس متفاوت است. و شما می دانید چه زمانی برای گرفتن حیوان خانگی دیگر آماده خواهید شد. حیوان مناسب راه خود را به خانه شما پیدا خواهد کرد.

به خودتان اجازه بدهید تا احساساتتان بروز کند. شما مجبور نیستید برای کسی جبهه بگیرید. و مجبور نیستید طوری وانمود کنید که انگار نه انگار که بهترین دوست خود را از دست داده اید. خوب است که بخاطر مرگ حیوان خانگی خود غصه بخورید. و البته طبیعی است و همه نباید احساس شما را درک کنند.

از دست دادن حیوان خانگی می تواند دشوار باشد.

دوستان پشمالو، پر یا بال دار شما بسیار به شما نزدیک اند. با از دست دادن آنها شاید احساس کنید که یکی از اعضای خانواده را از دست داده اید.

همه افراد جای خالی حیوان خانگی اتان را در هنگام مرگش درک نمی کنند. اگر از دست دادن حیوان خانگی مورد علاقه خود را تجربه کرده اید، ممکن است این رویداد باعث استرس یا افسردگی شود.

منتظر نباشید که این احساسات خود به خود از بین بروند. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا غم و اندوه خود را پردازش کنید. و اگر این از دست دادن باعث مشکلات سلامت روانی شود، به شما کمک کند.

ما در انستیتو سلامت مغز دانا درک می کنیم که چگونه از دست دادن یک حیوان خانگی می تواند باعث غم و اندوه شود. متخصصین انستیتو سلامت مغز دانا غم شما را درک می کنند و اینجا هستند تا به شما در گذر از احساسات ناشی از آن کمک کنند. برای کمک، امروز با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان مجموعه تخصصی بهره مند شوید.

خجسته رحیمی جابری

پژوهشگر دکتری تخصصی علوم اعصاب

منبع: Coping With the Loss of a Pet | Achieve Medical Center

 

اثرات جسمی و روانی غم و اندوه! سلامت روان!

آیا بهتر است غم و اندوه خود را سرکوب کنیم؟!

غم و اندوه در مغز چگونه به نظر می رسد؟

به این مقاله امتیاز دهید