07136476172 - 09172030360 [email protected]

درماندگی آموخته شده ممکن است به احساس اضطراب کمک کند و ممکن است بر شروع، شدت و تداوم شرایطی مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD) تأثیر بگذارد.

 

هنگامی که اضطراب مزمن را تجربه می کنید، ممکن است در نهایت از یافتن تسکین دست بکشید زیرا احساسات مضطرب شما اجتناب ناپذیر و غیرقابل درمان به نظر می رسند. به همین دلیل، افرادی که مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب یا افسردگی را تجربه می کنند، ممکن است از داروها یا درمانی که ممکن است به تسکین علائم آنها کمک کند، خودداری کنند.

 

با افزایش سن افراد، درماندگی می تواند به چیزی شبیه به یک چرخه معیوب تبدیل شود. هنگام مواجهه با مشکلاتی مانند اضطراب یا افسردگی، افراد ممکن است احساس کنند که نمی توان کاری برای کاهش این احساسات انجام داد.

سپس افراد در جستجوی گزینه‌هایی که ممکن است کمک کند شکست می‌خورند که در نتیجه به احساس درماندگی و اضطراب بیشتر کمک می‌کند.

 

نقش سبک های توضیحی

 

پس چه چیزی توضیح می دهد که چرا برخی افراد دچار درماندگی آموخته شده می شوند و برخی دیگر نه؟ چرا برای برخی موقعیت ها خاص است اما در برخی دیگر جهانی تر است؟

 

اسناد یا سبک های توضیحی نیز ممکن است در تعیین اینکه چگونه افراد تحت تأثیر درماندگی آموخته شده قرار می گیرند، نقش داشته باشند. این دیدگاه نشان می‌دهد که سبک مشخص یک فرد در توضیح رویدادها به تعیین اینکه آیا درماندگی آموخته‌شده در آنها ایجاد خواهد شد یا خیر، کمک می‌کند.

 

سبک توضیحی بدبینانه با احتمال بیشتری برای تجربه درماندگی آموخته شده مرتبط است. افرادی که دارای این سبک توضیحی هستند تمایل دارند رویدادهای منفی را اجتناب ناپذیر ببینند و تمایل دارند مسئولیت شخصی چنین رویدادهای منفی را بر عهده بگیرند.

 

غلبه بر درماندگی آموخته شده

 

پس مردم برای غلبه بر درماندگی آموخته شده چه کنند؟ تحقیقات نشان می دهد که درماندگی آموخته شده را می توان به طور موفقیت آمیزی کاهش داد، به ویژه اگر مداخله در زمان شروع اولیه رخ دهد. درماندگی آموخته شده طولانی مدت نیز می تواند کاهش یابد، اگرچه ممکن است به تلاش طولانی مدت نیاز داشته باشد.

 

درمان می تواند در کاهش علائم درماندگی آموخته شده موثر باشد. درمان شناختی-رفتاری شکلی از روان درمانی است که می تواند در غلبه بر الگوهای تفکر و رفتاری که به درماندگی آموخته شده کمک می کند، سودمند باشد.

 

هدف CBT کمک به بیماران در شناسایی الگوهای فکری منفی است که به احساس درماندگی آموخته شده کمک می کند و سپس این افکار را با افکار خوش بینانه و منطقی جایگزین می کند. این فرآیند اغلب شامل تجزیه و تحلیل دقیق آنچه در حال فکر کردن هستید، به چالش کشیدن فعالانه این ایده ها و بحث در مورد الگوهای افکار منفی است.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که ورزش ممکن است در کاهش علائم درماندگی آموخته شده مفید باشد

 

نهایتا

 

درماندگی آموخته شده می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روان و رفاه داشته باشد. افرادی که درماندگی آموخته شده را تجربه می کنند، احتمالاً علائم افسردگی، سطح استرس بالا و انگیزه کمتری برای مراقبت از سلامت جسمانی خود را تجربه می کنند.

 

همه به تجربیات یکسان پاسخ نمی دهند. برخی از افراد در مواجهه با رویدادهای غیرقابل کنترل، اغلب به دلیل عوامل بیولوژیکی و روانی، به احتمال زیاد درماندگی آموخته شده را تجربه می کنند. به عنوان مثال، کودکانی که توسط والدین درمانده بزرگ می شوند، بیشتر احتمال دارد که درماندگی آموخته شده را تجربه کنند.

 

اگر احساس می کنید که درماندگی آموخته شده ممکن است تأثیر منفی بر زندگی و سلامت شما داشته باشد، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانید برای رسیدگی به این نوع تفکر انجام دهید صحبت کنید.

 

ارزیابی بیشتر می تواند منجر به تشخیص و درمان دقیق شود که می تواند به شما کمک کند الگوهای افکار منفی خود را با الگوهای مثبت تر جایگزین کنید. چنین رفتاری ممکن است به شما این امکان را بدهد که به جای آن احساس درماندگی آموخته شده را با حس خوش بینی آموخته شده جایگزین کنید.

 

مرکز سلامت مغز دانا در کنار شماست

 

https://www.verywellmind.com/what-is-learned-helplessness-2795326

چرا گاهی، دیگر برای کاری تلاش نمی کنیم؟! (قسمت اول)

آیا نوشتن می تواند به کاهش افسردگی کمک کند؟ (قسمت دوم)

به این مقاله امتیاز دهید