07136476172 - 09172030360 [email protected]

اهمال کاری چیست؟ کارهامو به تعویق میندازم!

به تعویق انداختن به این معناست که بدون هیچ دلیل موجهی، یک کار یا هدفی را که قبلاً به آن متعهد شده اید، به تعویق بیاندازید یا تکمیل نکنید. درعوض به جای آن، کاری را انجام دهید که اهمیت کمتری دارد. من همش کارهامو به تعویق میندازم!

به تعویق انداختن کار با کلماتی مانند «به تعویق انداختن»، «به تاخیر انداختن»، و «انجام دادن کارها در آخرین لحظه» توصیه می شود. این می تواند با توجیهات و بهانه هایی برای اینکه چرا کار را انجام نمی دهیم یا به دنبال هدفی نمی رویم و با رفتارهای جایگزینی برای مشغول کردن ذهن و زمان ما همراه باشد. اهمال کاری یک رفتار آموخته شده است و می توان آن را تغییر داد.

انواع اهمال کاری

بسیاری از ما هر از گاهی کار را به تعویق می اندازیم. و کاملا طبیعی است. این به دلایل زیادی رخ می دهد. اما اصلی ترین آنها این واقعیت است که مغز ما برای جلوگیری از درد، رنج و ناراحتی و جستجوی لذت طراحی شده است.

اما، 20٪ از مردم در به تعویق انداختن کارها زیاده روی می کنند. این مورد می تواند منجر به پیامدهای منفی در عملکرد کاری، روابط، زندگی و رفاه آنها شود. اهمال کاری ریشه در طرز فکر و احساس ما دارد. نحوه درک ما از کارهایی که باید انجام دهیم، می تواند منجر به احساسات ناخوشایند در مورد آن وظایف و اهداف شود. احساساتی مانند اضطراب، ناامیدی، کسالت، ناامنی.

اساساً، ما می خواهیم از احساس بد یا منفی خودداری کنیم. بنابراین خودمان کار را به تعویق می اندازیم. به دست آوردن دیدگاه عمیق تری در مورد اهمال کاری و درک اینکه چگونه می توانیم با این رفتار مقابله کنیم مفید است.

1. پرهیز ازانجام کار

این نوع اهمال کاری بیشتر ظاهر می شود و ارتباط نزدیکی با ترس از شکست دارد. از انجام کاری اجتناب می کنید زیرا از عواقب منفی که ممکن است در صورت تلاش برای انجام آن تجربه کنید، می ترسید.

برخی از افکار رایجی که هنگام استفاده از این اهمال کاری می توانید داشته باشید: “چرا باید آن را امتحان کنم؟” من نمی‌توانم این کار را انجام دهم، من همه چیز را به هم می‌ریزم.» من همش کارامو به تعویق میندازم!

من مطمئن هستم که نمی توانم آن را به خوبی انجام دهم، آن کار را به موقع تمام کنم یا کار خوبی انجام دهم. رئیس من و همکارانم می‌دانند که من عملکرد ضعیفی داشته‌ام و در مورد من قضاوت می‌کنند و به چیزهای منفی درباره من فکر می‌کنند.

2. به تعویق انداختن هیجانی

شما از این نوع اهمال کاری استفاده می کنید زیرا از هجوم آدرنالینی که از ترک چیزها تا آخرین لحظه دریافت می کنید لذت می برید. شما دوست دارید در این فشار زمانی و با مهلت بسیار نزدیک کار کنید.

ممکن است فکر کنید که تحت فشار بهتر کار می کنید. این تنها راهی است که در واقع می توانید تمرکز کنید. همچنین ممکن است به توانایی‌های خود در برنامه‌ریزی و سازماندهی زمان و وظایف خود شک کنید. تحمل شما برای ناراحتی ممکن است بسیار پایین باشد.

3. تعلل در تصمیم گیری

شما مدام کارها را به تعویق می اندازید زیرا نمی خواهید تصمیم بگیرید و نمی خواهید مسئولیت عواقب آن تصمیمات را بپذیرید. این مورد همچنین می تواند به اعتماد شما به توانایی های خود در تصمیم گیری به طور کلی در زندگی مرتبط باشد.

برخی از افکار رایجی که هنگام استفاده از این اهمال کاری می توانید داشته باشید: “شاید خودش به نوعی حل شود.” شاید شخص دیگری پیشنهاد انجام این کار را بدهد، پس مسئولیت اتفاقی که خواهد افتاد بر عهده او باشد.» شاید در محیط من اتفاقی بیفتد و اصلاً مجبور به انجام وظیفه نباشم.»

استراتژی هایی برای به تعویق انداختن کار

به خودتان اجازه دهید ناراحتی را تجربه کنید

همه ناراحتی را تجربه می کنند. و همه می توانند آن را تحمل کنند و مهم نیست که چقدر دشوار به نظر می رسد. با احساسات ناخوشایندی که وقتی به انجام یک کار ناخوشایند فکر می‌کنید، بنشینید. بدانید که اینها فقط احساسات هستند و می آیند و می روند.

روی نکات مثبت تمرکز کنید

در پایان روز، به جای تمرکز بر روی بخش های منفی، به طور هدفمند توجه خود را به سمت آنچه واقعاً موفق به انجام آن شده اید و آنچه در ارتباط با وظایف و اهدافتان مثبت بوده است، معطوف کنید. فهرستی از آنها تهیه کنید و تا حد امکان دقیق باشید. این باعث می شود از این جمله که همش کارهامو به تعویق میندازم دور باشید!

از استراتژی های عملی استفاده کنید

اگر کاری بسیار طاقت فرسا، پیچیده یا دشوار به نظر می رسد، از برخی استراتژی های عملی برای حمایت از شما استفاده کنید.

  • کار را به اجزای کوچک قابل مدیریت تقسیم کنید. و برای شروع روی اولین مورد تمرکز کنید.
  • هدف گذاری کنید که فقط 5 دقیقه به یک کار متعهد شوید. پس از گذشت 5 دقیقه، وضعیت خود را ارزیابی کنید و ببینید که آیا می توانید ادامه دهید یا خیر.
  • پس از برداشتن گام های مثبت در جهت انجام یک کار، برای افزایش انگیزه به خودتان پاداش کوچکی بدهید. از نشانه‌ها استفاده کنید.
  • وظیفه خود را در یک پست بنویسید یا یک یادآوری در تلفن خود ایجاد کنید تا به شما کمک کند کارهای مهمی را که می‌خواهید انجام دهید به خاطر بسپارید.
  • از حواس‌پرتی‌ها جدا شوید. برگه‌هایی را که نیاز ندارید ببندید. ایمیل‌های خود را چک نکنید و به مدت 30 دقیقه به تلفن خود نگاه نکنید.

اگر متوجه شدید که مدیریت به تعویق انداختن کار برایتان سخت است، روی زندگی شما تأثیر منفی می گذارد و آماده اید که این رفتار را تغییر دهید، با ما تماس بگیرید. ما می توانیم به ما کمک کنیم. برای بحث در مورد نیازها و اهداف شما و ایجاد برنامه ای برای نحوه همکاری ما، به صورت رایگان از ما مشاوره بگیرید. 

به طور کلی

  • اگر برای انجام کارهایتان انگیزه ای ندارید
  • تمرکز لازم برای انجام کاری ندارید
  • زود خسته و کلافه می شوید
  • تمرکزتان بر جنبه های منفی کار است
  • از عملکرد خود ناراضی هستید
  • اعتماد به نفس پایینی دارید
  • از قضاوت دیگران می ترسید

ما در انستیتو سلامت مغز دانا برای حل مشکلتان در کنار شما هستیم.

منبع: Procrastination – Why do you postpone things? — Tools for Self-Improvement (roxana-cristina.com)

چرا انرژی بالاتر در شب دارم؟

خواب چند ثانیه‌ای یا ریز خواب چیست؟

 

تعبیر خواب های پریشان و کابوس های شبانه چیست؟

 

به این مقاله امتیاز دهید