07136476172 - 09172030360 [email protected]

چاقی با محدود شدن شدید جریان خون در مغز مرتبط است. کاهش جریان خون در مغز یا افت فشار خون مغزی می تواند یک شاخص اولیه از زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر باشد. یک مطالعه جدید از دانشمندان در مطالعه طولی ایرلندی در مورد پیری (TILDA) در کالج ترینیتی دوبلین یافته های مهم را نشان می دهد.

اضافه وزن یا چاقی به طور قابل توجهی جریان خون در مغز را کاهش می دهد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که افزایش فعالیت بدنی می تواند این کاهش جریان خون مغز را اصلاح یا حتی نفی کند.این مطالعه حاوی اطلاعات مربوطه است که مورد توجه عموم مردم است. از آنجا که کاهش جریان خون در مغز یا “پرفیوژن خون مغزی” ، مکانیسم اولیه در زوال عقل عروقی و بیماری آلزایمر است.

 

چاقی و چالش های سلامتی

 

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، چاقی با افزایش بیش از 1 میلیارد بزرگسال دارای اضافه وزن – و حداقل 300 میلیون چاقی از نظر بالینی ، در سطح جهانی با بیش از 1 میلیارد بزرگسال – و حداقل 300 میلیون چاقی ، در حال افزایش بحران سلامتی است.

 

این همچنان نقش مهمی در میزان جهانی بیماری های مزمن و معلولیت دارد که بر کیفیت زندگی کلی تأثیر می گذارد ، در حالی که فشار بیشتری بر سیستم ایمنی بدن وارد می کند که با توجه به وضعیت COVID-19 از اهمیت بالاتری برخوردار است. چاقی همچنین با توجه به تأثیر منفی آن بر عملکرد فیزیولوژیکی ، به ویژه با افزایش سن ، یکی از نگرانی های مهم بهداشت عمومی است.یافتن روشهای آسان و مقرون به صرفه برای مقابله با تأثیر چاقی برای کمک به محافظت در برابر نتایج منفی سلامتی در زندگی بعدی بسیار مهم است.

 

یافته های مطالعه TILDA چیست؟

 

این مطالعه سه معیار مختلف چاقی :

  • شاخص توده بدن (BMI) ،
  • نسبت دور کمر به باسن و دور کمر
  • همچنین فعالیت بدنی را در بزرگسالان بالای 50 سال بررسی می کند.

 

جریان خون مغز با استفاده از روش اسکن و تجزیه و تحلیل MRI پیشرفته اندازه گیری شد. یافته ها نشان می دهد که اضافه وزن یا چاقی با کاهش خون رسانی به مغز ارتباط دارد. در حالی که شناخته شده است جریان خون مغز با افزایش سن کاهش می یابد ، در این مطالعه تأثیر منفی چاقی در جریان خون مغز بیشتر از سن نشان داده شد. با این حال ، تحرک بدنی به لغو تأثیرات منفی چاقی در جریان خون مغز کمک می کند.

یافته های کلیدی

 

  1.      افزایش BMI ، نسبت دور کمر به باسن و اندازه دور کمر با خونرسانی کمتر به مغز ارتباط دارد.
  2.      افزایش اندازه دور کمر + 1 سانتی متر با کاهش جریان خون مغز به اندازه 1 سالگی همراه است.
  3.      سطوح بالاتر فعالیت بدنی ارتباط بین کاهش جریان خون مغز و چاقی را اصلاح می کند.

 

توصیه ها

 

این مطالعه حداقل 1.5 تا 2 ساعت “فعال بودن” در طول روز را توصیه می کند ، و مشغول فعالیت هایی است که نیاز به تلاش متوسط دارند. این فعالیت ها شامل فعالیت هایی است که باعث می شود فرد سخت تر از حد معمول نفس بکشد ، مانند پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری. با این حال ، هرگونه افزایش فعالیت بدنی ، به ویژه اگر در عادت های روزانه یا هفتگی مانند باغبانی ادغام شود ، باید به حفظ و بهبود بالقوه جریان خون مغز کمک کند.

 

دکتر سیلوین نایت ، محقق تحقیق در TILDA و نویسنده اصلی آن ، گفت:

 

“خون رسانی مداوم و سالم به مغز بسیار حیاتی است ، زیرا اطمینان حاصل می کند که مغز از اکسیژن و مواد مغذی کافی برای عملکرد صحیح مغز برخوردار است. اگر جریان خون مغز مختل شود ، می تواند با افزایش سن به موارد جدی سلامتی منجر شود ، از جمله افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر.

ما می دانیم که چاقی می تواند فرد را مستعد بیماری های مرتبط با سن ، بیماری کند و حتی امید به زندگی را تا 6 سال در مردان و 7 سال در زنان ، پس از چهل سالگی کاهش دهد. مطالعه ما ارتباط واضحی را بین چاقی و کاهش خون رسانی به مغز در جمعیت مسن تر نشان می دهد.

“این مطالعه همچنین اهمیت فعالیت بدنی در افراد مسن با اضافه وزن یا چاقی را نشان می دهد ، زیرا این امر می تواند به

محافظت در برابر کاهش جریان خون مغز و پیامدهای ضعیف سلامتی که می تواند ناشی از این امر باشد ، کمک کند.”

 

پروفسور رز آن کنی ، محقق اصلی TILDA ، و یکی از نویسندگان تحقیق ، گفت:

 

“بسیاری از متخصصان نشان داده اند که چاقی و پیری تأثیرات بسیار مشابهی بر زیست پیری دارند. بیماری های مرتبط با چاقی شبیه بیماری های پیری و وابسته به سن است – بیماری های قلبی ، دیابت ، فشار خون بالا ، نارسایی کلیه ، آرتروز ، حساسیت به عفونت ها – از جمله Covid-19.

 

مطالعه ما نه تنها نشان می دهد که بین چاقی و کاهش جریان خون مغز رابطه وجود دارد ، بلکه همچنین می توان با ورزش منظم بدنی از عواقب منفی چاقی محافظت کرد. از آنجایی که این یافته ها در زمینه جهانی دارای اهمیت است ، به دلیل بار جهانی سریع چاقی در حال تحول است ، این تحقیق به ویژه برای بزرگسالان ایرلندی مهم است زیرا چاقی و اضافه وزن یک مسئله بهداشتی قابل توجه در ایرلند است.

 

تحقیقات قبلی TILDA نشان داده است که بیش از یک سوم بزرگسالان ایرلندی 50 ساله و بالاتر چاق و 43٪ اضافه وزن دارند. در حالی که جامعه خود را برای پیری جمعیت در حال رشد آماده می کنیم ، می توانیم از این شواهد برای تهیه سیاست های بهداشت عمومی معنی دار استفاده کنیم که عادت های تأثیرگذار و مثبت در زندگی ، مانند فعالیت بدنی منظم را تقویت می کند تا برخی از عواقب منفی بحران رو به رشد چاقی را کاهش دهد.

 

ارتباط چاقی با ابتلا به بیماری آلزایمر

کاهش عملکرد مغز در کودکان مبتلا به چاقی

 

“ارتباط ناشناخته ی روده با مغز” در پرخوری و چاقی

 

به این مقاله امتیاز دهید