07136476172 - 09172030360 [email protected]
  • محققان پیوندهای ژنتیکی بین سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و شرایط سلامت روان را بررسی می کنند.
  •  تحقیقات جدید نشان داده است که  IBS و برخی از شرایط سلامت روان از طریق مسیرهای ژنتیکی مشترک ارتباط نزدیکی با هم دارند.
  • محققان دریافتند که عوامل محیطی ممکن است بیشتر از عوامل ژنتیکی منجر به IBS شوند.
  • به گفته پزشکان، درمان اضطراب اغلب می تواند به علائم IBS کمک کند.

سال‌هاست که محققان به چگونگی ارتباط سلامت مغز و روده توجه می‌کنند.

اکنون، یک مطالعه جدید ارتباط دیگری بین این دو پیدا کرده است. این مطالعه نشان داد که از آنجایی که آنها دارای مسیرهای ژنتیکی خاصی هستند. افراد مبتلا به IBS تمایل بیشتری به ابتلا به برخی شرایط سلامت روان به ویژه اختلالات اضطرابی دارند. برای بسیاری از افراد مبتلا به IBS، درمان اضطراب یکی از اجزای مهم کمک به مدیریت موثر علائم IBS است.
اخیرا مطالعه ای  در مجله Nature Genetics منتشر شد. در این مطالعه داده های ژنومی 53400 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر  را تجزیه و تحلیل کردند و آنها را با 433201 فرد بدون IBS مقایسه نمودند.

محققان دریافتند که ژن‌های یک فرد عامل پیش‌بینی‌کننده مهمی برای میزان احتمال ابتلا به IBS نیست. محققان به این نتیجه رسیدند که عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، سطح استرس و الگوهای رفتاری در خانواده ها می تواند منجر به IBS شود.
با این حال، محققان شش تفاوت ژنتیکی را شناسایی کردند که در افراد مبتلا به IBS بیشتر از افراد کنترل بود. ژن‌هایی که محققان به تفاوت‌هایی در آنها اشاره کردند NCAM1, CADM2, PHF2/FAM120A, DOCK9, CKAP2/TPTE2P3, BAG6 بودند. این ژنها نقش‌های آشکارتری در مغز و اعصاب نسبت به روده دارند.

ارتباط روده و مغز در IBS

مسیرهای ژنتیکی مشترک

هنگامی که محققان به دنبال همپوشانی بین احتمال ابتلای فرد به IBS و خطر ابتلا به سایر بیماری‌های سلامت روانی بودند، دریافتند که تغییرات ژنتیکی که فرد را در معرض خطر ابتلا به IBS قرار می‌دهد، خطر ابتلا به برخی بیماری‌های سلامت روان مانند اضطراب را نیز افزایش می‌دهد. از جمله این اختلالات افسردگی، روان رنجوری و بی خوابی است.

مروری بر IBS

محققان اذعان کردند که یافته های مطالعه به این معنا نیست که اضطراب باعث IBS می شود، یا برعکس. در عوض، آنها به این نتیجه رسیدند که IBS و برخی از شرایط سلامت روان دارای “مسیرهای ژنتیکی مشترک” هستند. یافته های این مطالعه نیاز به کاوش بیشتر برای درک تعاملات مغز و روده تغییر یافته در زمینه IBS دارد.

مبانی IBS

سندرم روده تحریک پذیر  یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که شامل فعل و انفعالات روده و مغز است. همچنین به نحوه عملکرد مغز و روده شما هم مرتبط است. اگر مغز و روده شما به درستی با هم ارتباط برقرار نمی کنند، می تواند باعث حساس شدن روده شما شود.  حتی نحوه انقباض ماهیچه های روده شما را تغییر دهد. این تغییرات می تواند بر عملکرد روده تأثیر بگذارد و منجر به اسهال، یبوست یا هر دو شود.

تخمین زده می شود که تا 15 درصد از جمعیت بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به IBS هستند. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث IBS می شود. اما عوامل خاصی در افراد مبتلا به این بیماری رایج است. از جمله رویدادهای استرس زا یا دشوار اولیه زندگی، سوء استفاده فیزیکی یا جنسی است. برخی اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب، عفونت های باکتریایی در دستگاه گوارش، باکتری ها در روده کوچک و عدم تحمل یا حساسیت های غذایی نیز اثرگذار هستند.

چه چیزی باعث IBS می شود؟

مبانی اضطراب

اضطراب احساس ترس و ناراحتی است که می تواند منجر به تنش و ضربان قلب سریع شود. در حالی که اضطراب می تواند یک واکنش طبیعی به استرس باشد. افراد ممکن است دچار اختلالات اضطرابی شوند  که از بین نمی رود و ممکن است با گذشت زمان بدتر شود.
علائم اختلالات اضطرابی می تواند با فعالیت های روزانه فرد تداخل داشته باشد و عملکرد او را در محل کار و مدرسه دشوار کند.
با توجه به اتحادیه ملی بیماری های روانی (NAMI)، حدود 19 درصد از بزرگسالان آمریکایی دارای اختلال اضطراب هستند.
افرادی که مبتلا به اختلالات اضطرابی تشخیص داده می شوند، ممکن است افکار یا باورهای مضطربی را تجربه کنند که کنترل آنها سخت است. علائم فیزیکی (مانند تپش یا ضربان قلب سریع، سرگیجه و تنگی نفس) و تغییراتی در رفتار مانند اجتناب از فعالیت هایی که قبلاً انجام میدادن از این موارد است.

آیا اضطراب می تواند باعث درد قفسه سینه شود؟

یافته های این مطالعه برای بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی شوکه کننده نبود. طبق گفته اشکان فرهادی، پزشک متخصص گوارش در مرکز پزشکی MemorialCare Orange کالیفرنیا، بسیار منطقی است. زیرا ما می دانیم که روده و مغز به هم متصل هستند و دستگاه گوارش مکان مهمی برای انتقال دهنده های عصبی و نورون های سیستم عصبی مرکزی است.

امروزه این ارتباط اینگونه نیست. پاندیت گفت: اکنون ما تحت یک تصویر واضح تر عمل می کنیم و سیستم عصبی نقش محرکی در تنظیم مسیرهای ارتباطی بین مغز و روده ایفا می کند. این بدان معنی است که سیستم عصبی نقش مهمی در توسعه IBS دارد.

آیا روانشناسی معده می تواند IBS را درمان کند؟

طبق گفته Pandit مطالعه جدید، “به یک استعداد ژنتیکی مشترک اشاره می کند که نشان می دهد ممکن است توضیح عمیق تری برای تشابهات و وقوع همزمانی که در این دو شرایط می بینیم وجود داشته باشد.”
Pandit که این مطالعه همچنین «در رابطه با ایجاد IBS که همزمان با اضطراب رخ می‌دهد، روشن‌تر بر مسئله طبیعت در مقابل پرورش می‌افزاید و شاید برخی از انگی که ممکن است مبتلایان به IBS با آن مواجه شوند را کاهش دهد. این درک که IBS از نظر ژنتیکی شباهت زیادی به اضطراب دارد  بیشتر توسط جامعه پذیرفته شده است.

درمان IBS و اضطراب

روانشناس بالینی Thea Gallagher PsyD، استادیار در NYU Langone Health بیان کرد که درمان IBS اغلب شامل درمان اضطراب نیز می شود.
Gallagher بیان کرد: من در طول سال ها با بسیاری از متخصصان دستگاه گوارش برای کمک به درمان بیماران مبتلا به IBS همکاری کرده ام. اغلب کارهای بیشتری نسبت به IBS برای رفع اضطراب می توانیم انجام دهیم. این رویکرد می تواند در نتیجه به علائم IBS کمک کند.

IBS چگونه درمان می شود؟

این درمان ممکن است شامل کاهش سرعت بدن با آرامش پیشرونده عضلانی باشد. استفاده از درمان شناختی-رفتاری (CBT) برای تنظیم رفتارهای بیمار برای به حداقل رساندن اضطراب و در نتیجه کمک به رفع علائم IBS نیز میتواند موثر باشد.
Pandit بیان کرد که درمان IBS باید فردی باشد و یافته های این مطالعه تغییری در آن ایجاد نمی کند. موثرترین درمان همزمان برای IBS و اضطراب  احتمالاً از یک بیمار به بیمار دیگر متفاوت به نظر می‌رسد.

بعضی از افراد در ابتدا بر درمان IBS تمرکز می کنند. برخی دیگر با تمرکز بر اضطراب، ممکن است زودتر به نتیجه برسند. ممکن است برعکس  باشد بعضی از افراد اگر ابتدا روی مدیریت اضطراب خود کار کنند، ممکن است بهتر عمل کنند.
اگر مبتلا به IBS هستید، با پزشک خود در مورد علائم خود صحبت کنید. همچنین برای ایجاد یک برنامه درمانی که نیازهای شما را برطرف می کند، همکاری کنید.
تحقیقات نشان می دهد که IBS و اضطراب ارتباط نزدیکی دارند. اگر مبتلا به IBS هستید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است  مراجعه به یک ارائه دهنده سلامت روان  موثر باشد یا نه مشورت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سلامت مغز دانا مراجعه نمایید.

 

 

ارتباط علائم گوارشی و مشکلات اضطرابی چیست؟!

ارتباط احساس تنهایی، خردمندی؛ و باکتری های درون دستگاه گوارش!

به این مقاله امتیاز دهید