07136476172 - 09172030360 [email protected]

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر می‌تواند تقریباً به‌طور نامحسوس شروع شود. اغلب در ماه‌ها یا سال‌های اولیه به‌عنوان فراموشی که در سنین بالاتر شایع است، ظاهر می‌شود. علت این بیماری تا حد زیادی یک راز باقی مانده است.

اما محققان دانشگاه تافتس و دانشگاه آکسفورد، با استفاده از یک مدل کشت بافت انسانی سه بعدی با تقلید از مغز، نشان دادند که ویروس واریسلا زوستر (VZV) که معمولا باعث آبله مرغان و زونا می‌شود، ممکن است هرپس سیمپلکس (HSV) را فعال کند. ویروس رایج، برای به حرکت درآوردن مراحل اولیه بیماری آلزایمر. 

به طور معمول HSV-1 – یکی از انواع اصلی ویروس – در داخل نورون های مغز نهفته است. اما زمانی که فعال می شود منجر به تجمع پروتئین های تائو و آمیلوئید بتا و از دست دادن عملکرد عصبی می شود. دو پاتولوژی مهم که در بیماران مبتلا به آلزایمر یافت می شود.

دانا کایرنز، GBS12، یکی از همکاران تحقیقاتی در بخش مهندسی پزشکی، می‌گوید:

«نتایج ما یک مسیر را برای بیماری آلزایمر نشان می‌دهد که ناشی از عفونت VZV است. محرک‌های التهابی ایجاد می‌کند که HSV را در مغز بیدار می‌کند». “در حالی که ما ارتباط بین VZV و فعال سازی HSV-1 را نشان دادیم. این امکان وجود دارد که سایر رویدادهای التهابی در مغز نیز بتواند HSV-1 را بیدار کند. درنتیجه منجر به بیماری آلزایمر شود.”

این مطالعه در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

ویروس هایی که در انتظار هستند

دیوید کاپلان، رئیس دپارتمان مهندسی بیومدیکال در دانشکده مهندسی تافتس است. او گفت: «ما شواهد ثابت زیادی را بررسی کرده‌ایم که HSV با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در بیماران مرتبط است. یکی از اولین کسانی که فرضیه ارتباط بین ویروس تبخال و بیماری آلزایمر را مطرح کرد، روث ایتزاکی از دانشگاه آکسفورد است. که در این مطالعه با آزمایشگاه کاپلان همکاری کرد.

او گفت: “ما می دانیم که بین HSV-1 و بیماری آلزایمر همبستگی وجود دارد. و برخی احتمال دخالت VZV را پیشنهاد می کنند. اما چیزی که نمی دانستیم توالی وقایعی است که ویروس ها برای به حرکت درآوردن بیماری ایجاد می کنند.” ما فکر می کنیم اکنون شواهدی از آن وقایع داریم.»

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 3.7 میلیارد نفر زیر 50 سال به ویروس HSV-1 آلوده شده اند. ویروسی که باعث تبخال دهان می شود. در بیشتر موارد بدون علامت است و در سلول های عصبی نهفته است. هنگامی که فعال می شود، می تواند باعث التهاب در اعصاب و پوست شود. باعث ایجاد زخم های باز دردناک و تاول شود. اکثر ناقلین – و طبق CDC از هر دو آمریکایی یک نفر است – قبل از اینکه ویروس خفته شود علائمی بین بسیار خفیف تا بدون علائم خواهند داشت.

ویروس واریسلا زوستر نیز بسیار شایع است.

به طوری که حدود 95 درصد افراد قبل از سن 20 سالگی به آن آلوده شده اند. بسیاری از این موارد به صورت آبله مرغان بیان می شود. VZV، که نوعی ویروس تبخال است، می‌تواند در بدن باقی بماند. این ویروس می تواند قبل از خاموش شدن، راه خود را به سلول‌های عصبی پیدا کند.

بعداً در زندگی، VZV می‌تواند دوباره فعال شود و باعث ایجاد زونا شود. بیماری که با تاول‌ها و ندول‌هایی در پوست مشخص می‌شود. به شکل نواری شکل می‌گیرد و می‌تواند بسیار دردناک باشد. همچنین برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

از هر سه نفر یک نفر در نهایت در طول زندگی خود به زونا مبتلا می شود. ارتباط بین HSV-1 و بیماری آلزایمر تنها زمانی رخ می دهد که HSV-1 مجدداً فعال شود. درنتیجه باعث ایجاد زخم، تاول و سایر شرایط التهابی دردناک شود.

چگونه ویروس های خواب ممکن است بیدار شوند؟ ارتباط آنها با بیماری آلزایمر!

برای درک بهتر رابطه علت و معلولی بین ویروس‌ها و بیماری آلزایمر، محققان Tufts محیط‌هایی شبیه مغز را در اسفنج‌های کوچک 6 میلی‌متری به شکل دونات که از پروتئین ابریشم و کلاژن ساخته شده بودند، بازسازی کردند.

آنها اسفنج‌ها را با سلول‌های بنیادی عصبی پر کردند. تا رشد می‌کنند و به نورون‌های عملکردی تبدیل شوند که قادرند سیگنال‌ها را در شبکه به یکدیگر منتقل کنند. درست همانطور که در مغز این کار انجام می شود.

برخی از سلول‌های بنیادی نیز سلول‌های گلیال را تشکیل می‌دهند که معمولاً در مغز یافت می‌شوند. اینها به زنده نگه داشتن و عملکرد نورون‌ها کمک می‌کنند. محققان دریافتند که نورون‌های رشد یافته در بافت مغز می‌توانند با VZV آلوده شوند. اما این به تنهایی منجر به تشکیل پروتئین‌های مربوط به آلزایمر یعنی تائو و بتا آمیلوئید نمی شوند. اجزای درهم‌تنیده الیاف و پلاک‌هایی که در آلزایمر تشکیل می‌شوند.

با این حال، اگر نورون ها قبلا HSV-1 ساکن را در خود جای داده بودند، قرار گرفتن در معرض VZV منجر به فعال شدن مجدد HSV و افزایش چشمگیر پروتئین های تائو و بتا آمیلوئید می شود. سپس سیگنال های عصبی شروع به کند شدن می کنند.

کایرنز می‌گوید:

«این یک یا دو پانچ از دو ویروس است که بسیار رایج و معمولاً بی‌ضرر هستند. اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اگر قرار گرفتن در معرض VZV جدید HSV-1 غیرفعال را بیدار کند، می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

او گفت: “هنوز این امکان وجود دارد که سایر عفونت ها و سایر مسیرهای علت و معلولی منجر به بیماری آلزایمر شوند. همچنین عوامل خطر مانند ضربه به سر، چاقی یا مصرف الکل نشان می دهد که آنها ممکن است در ظهور مجدد HSV در مغز تلاقی کنند.”

محققان مشاهده کردند که نمونه‌های آلوده به VZV شروع به تولید سطح بالاتری از سیتوکین‌ها کردند. سیتوکین ها یعنی پروتئین‌هایی که اغلب در تحریک پاسخ التهابی نقش دارند. کاپلان خاطرنشان کرد که VZV در بسیاری از موارد بالینی باعث ایجاد التهاب در مغز می شود. بنابراین احتمالاً می تواند منجر به فعال شدن HSV خفته و افزایش التهاب شود.

چرخه‌های تکراری فعال‌سازی HSV-1 می‌تواند منجر به التهاب بیشتر در مغز، تولید پلاک‌ها و تجمع آسیب‌های عصبی و شناختی شود.

خلاصه:

یک مطالعه جدید بر روی موش نشان داد ویروس واریسلا زوستر (VZV)، ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود، ممکن است ویروس هرپس سیمپلکس را فعال کرده و باعث شروع بیماری آلزایمر شود.

منبع: دانشگاه تافتس

واکسن پیشگیری از آبله مرغان

 نشان داده است که واکسن VZV – برای جلوگیری از آبله مرغان و زونا، خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این احتمال وجود دارد که واکسن به توقف چرخه فعال‌سازی مجدد ویروسی، التهاب و آسیب عصبی کمک کند.

محققان همچنین به اثرات عصبی طولانی مدتی که برخی از بیماران کووید از ویروس SARS-CoV-2، به ویژه در میان افراد مسن تجربه کرده‌اند، اشاره کردند. اینکه هر دو VZV و HSV-1 می‌توانند پس از عفونت کووید دوباره فعال شوند. آنها گفتند که در این موارد توجه به اثرات شناختی بعدی و تخریب عصبی توصیه می شود. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ارزیابی های شناختی به اینجا مراجعه کنید.

خلاصه

درگیری بالقوه ویروس واریسلا زوستر در بیماری آلزایمر از طریق فعال‌سازی مجدد ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1

زمینه و هدف: ویروس واریسلا زوستر (VZV) در بیماری آلزایمر (AD) نقش دارد. واکسیناسیون علیه زونا، ناشی از VZV، خطر ابتلا به آلزایمر/ زوال عقل را کاهش می‌دهد. VZV ممکن است به صورت نهفته در مغز باقی بماند. در صورت فعال شدن مجدد ممکن است باعث آسیب مستقیم شود که منجر به آلزایمر شود.

همانطور که برای ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) پیشنهاد شده است، ویروسی که به شدت در آلزایمر نقش دارد. از طرف دیگر، زونا می‌تواند باعث التهاب عصبی و از این رو، فعال شدن مجدد HSV-1 در مغز شود.

منبع: Chickenpox Virus May Trigger the Onset of Alzheimer’s Disease – Neuroscience News

 

آیا آلزایمر درمان دارد؟

تحقیقات نشان داده است داروهای ADHD می توانند علائم آلزایمر را درمان کنند

به این مقاله امتیاز دهید