07136476172 - 09172030360 [email protected]

چشم ها با بیان مقاصد گفتگوی ما نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی دارند و حتی بیشتر در مواقع همه گیری که نیمی از صورت پنهان است.

اما آیا این تماس چشمی خودکار و سریع است؟ آیا این امر بر اساس یک واکنش توجه اولویت دار است یا برعکس ، بر اساس یک واکنش احساسی خاص است؟

 

برای پاسخ به این سوالات، محققان دانشگاه ژنو (UNIGE) ، سوئیس ، با تمرکز بر تخمین مدت زمانی تعاملات اجتماعی ، نحوه پردازش نگاه انسان را بررسی کردند.

 

آنها کشف کردند که وقتی با چشم دیگری تماس چشمی برقرار می کنیم ، توجه ما مستقیماً جلب می شود و باعث ایجاد تحریف در ادراک زمانی می شود. در نتیجه ، زمان کوتاهتر از آنچه که هست به نظر می رسد. برعکس ، این دست کم گرفتن زمان ،وقتی اتفاق نمی افتد که به یک شی object غیر اجتماعی نگاه کنیم.

 

این نتایج ، در ژورنال Cognition ، امکان ایجاد یک ابزار تشخیصی برای ارزیابی مکانیسم های کار در افرادی که به نگاه اجتماعی حساس هستند را فراهم می کند و سپس اگر اختلالات در پردازش محرک های اجتماعی شناسایی شود ، به عنوان مثال بر اساس آن عمل می شود. در مورد اوتیسم یا اسکیزوفرنی.

نوع نگاه ما به دیگران و نحوه درک نگاه دیگران تأثیر عمده ای در ارتباطات اجتماعی دارد ، عملکردی اساسی که شناخت اجتماعی

نامیده می شود. “ما از همان کودکی یاد می گیریم که احساسات و مقاصد گفتگوی خود را از طریق چشم آنها رمزگشایی کنیم.

 

نیکلاس بورا ، محقق بخش روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی (FPSE) در UNIGE ، این را بیان می کند بنابراین ، ملاقات با نگاه یک وضعیت اجتماعی بسیار رایج است ، اما همیشه منجر به ایجاد احساس خاصی می شود. از این مطالعه برای توصیف این وضعیت دو فرضیه مطرح شده است:

  1. یکی می گوید تماس چشمی با دیگران بدون اینکه از توجه ما عبور کند ، مستقیماً واکنش احساسی ایجاد می کند.
  2. فرضیه دوم این است که تماس چشمی پردازش توجه سریع و خودکار را فعال می کند ، که متعاقباً یک واکنش احساسی ایجاد می کند.

 

درک ما از زمان تحت تأثیر احساسات و توجه است

 

برای آزمایش این فرضیه ها ، محققان UNIGE به نحوه درک ما از زمان پرداختند که با توجه به پردازش احساسی یا توجه محرک بینایی متفاوت است.

 

“در واقع ، نشان داده شده است که وقتی ظرفیت های عاطفی ما مجبور به پردازش یک محرک بصری ناخوشایند هستند ، به عنوان مثال اگر از ما بخواهند زمان ظهور یک عنکبوت بزرگ را ارزیابی کنیم ، ما زمان گذشته را بیش از حد ارزیابی خواهیم کرد.

                    تماس چشمی

بنابراین ، توانایی ما در ارزیابی زمان توسط بار احساسی، آشفته شده و تسریع می شود. برعکس ، وقتی محرک بینایی توسط توجه پردازش می شود ، نتیجه عکس آن اتفاق می افتد: تمرکز بر محرکی که برای توجه ما بسیار مهم است ، ما زمان سپری شده را دست کم می گیریم و بیشتر از آنچه تصور می کردیم به جسم نگاه می کنیم.

 

یک محقق مستقر در ژنو می گوید: “با تجزیه و تحلیل مدت زمانی که فرد تخمین زده است که به یک شی نگاه کرده است ، می

توانیم بررسی کنیم که آیا ارتباط چشمی بین دو نفر بیشتر جلب توجه است یا جلب احساسات “.

 

انحراف نگاه در مقابل تماس چشمی

 

برای ارزیابی تأثیر تماس چشمی بر درک ما از زمان ، 22 شرکت کننده یک سری نزدیک به 300 چهره را که چشم هایشان را حرکت می دهند مشاهده کردند: همان حرکت چشم ایجاد می شود ، اما چهره و نگاه شرکت کننده هرگز به هم نمی رسد.

 

طی یک دوره 20 دقیقه ، شرکت کنندگان به طور ذهنی مدت زمان مختلف (بین 1 تا 2 ثانیه ، نزدیک به تعاملات اجتماعی روزمره) این تعاملات اجتماعی را ارزیابی کردند.

 

نیکولاس بورا می گوید: “در حالی که نگاه های منحرف درک ما از زمان را مخدوش نمی کند ، ما دریافتیم که برعکس ، وقتی نگاه ها عبور می کند ، شرکت کنندگان به طور سیستماتیک مدت زمان این تماس های چشمی را دست کم می گیرند”. این آزمایش نشان می دهد که تماس چشمی در درجه اول بر سیستم عاطفی تأثیر نمی گذارد ، بلکه بر سیستم توجه ، اثر گذار است که ما را از توانایی ارزیابی زمان منحرف می کند.

           وقتی یک نفر ما را نگاه می کند

برای ارزیابی این نتایج ، محققان UNIGE همان آزمایش را با سایر شرکت کنندگان با استفاده از اشیا غیر اجتماعی که همان حرکات نگاه را انجام دادند ، تکرار کردند. در آن حالت ، هیچ تحریفی در درک زمان مشاهده نشد. در حالت ایستا بودن چهره نیز همین امر وجود داشت. این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: “به نظر می رسد که نه تنها یک نگاه بلکه یک حرکت نیز لازم است.”

 

با این حال ، اثر تحریف زمان هنگامی که به شرکت کنندگان فقط حرکات شماتیک چشم یا قسمتهای متحرک چشم بدون بقیه صورت نشان داده شد – وضعیتی مشابه تعامل اجتماعی با ماسک نشان داده شد.

 

 

تماس چشمی جلب توجه می کند

 

این سری آزمایشات نشان می دهد که تماس چشمی و محرک های اجتماعی ترجیحاً بر توجه تأثیر می گذارد. نیکولاس بورا

توضیح می دهد: “این احساسی را که وقتی کسی به ما نگاه می کند احساس می کنیم حتی اگر هنوز واقعاً نگاه او را ندیده ایم”.

 

این کار ارزیابی و سپس مداخله دقیق تر در فرآیندهای توجهی یا عاطفی را در افرادی که از اختلالات پردازش محرک های اجتماعی رنج می برند ، ممکن است با کمبود علاقه ، تفسیر غلط از نگاه یا واکنش عاطفی شدید نسبت به نگاه دیگران ، مانند افراد مبتلا به اوتیسم ، اسکیزوفرنیک یا افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند.

 

نهایتا

 

تیم تحقیقاتی در حال انجام این آزمایش با کودکان و افراد مسن به منظور مشاهده روند تکامل ترجیحی تماس چشمی با توجه به طول عمر است. نیکولاس بورا نتیجه گیری می کند: “این مطالعه به احساسی که زمان مواجه شدن با نگاه دیگری متوقف می شود ، معنی می دهد.”

ردیابی چشم (eye tracking) اکنون در مرکز سلامت مغز دانا

بازاریابی و فروش به کمک دانش مغز! بخش اول

نگاه، یک شکل ابتدایی ارتباط و کمک به پردازش اطلاعات توسط مغز

به این مقاله امتیاز دهید