07136476172 - 09172030360 [email protected]

4 ترس شایع در مورد واکسن کرونا ( و نحوه ی مقابله با آن ها)

دلایلی وچود دارد که ممکن است افراد را از دریافت واکسن کووید 19 باز دارد. بسیاری از این دلایل در واقع خطاهای تفکر هستند. در ادامه چهار خطای فکری در مورد واکسن کرونا، و شیوه های برخورد با آن ها ذکر شده است.

 

  1. واکسن کرونا باعث می شود من کرونا بگیرم!

روانشناسی شناختی-رفتاری این فکر را ” استدلال هیجانی” نام می دهد. به این معنا که نتیجه گیری، نه بر طبق اطلاعات، بلکه برپایه  ی یک سری استدلال های اتفاقی است و یک ریسک را پیش بینی می کند در حالی که ریسکی وجود ندارد.

یک نگرش واقع بینانه تر می تواند این باشد: “واکسن کرونا، حاوی هیچ ویروس زنده ایئ نیست و دریافت آن نمی تواند باعث کرونا شود. دریافت واکسن کرونا بسیار بهتر از آلوده شدن به ویروس اصلی و ابتلا به کووید 19 است.”

 

 

 

 

 

  1. دریافت واکسن باعث می شود نیاز به قرنطینه پیدا کنم.

بسیاری از ما از عوارض قرار گرفتن در قرنطینه می ترسیم. این عوارض می تواند شامل از دست دادن شغل و نگاه منفی دیگران باشد. این گروه افکار در دسته ی “فاجعه سازی” قرار می گیرند. در زیر این فکر، ترس از دست دادن همه چیز در اثر قرنطینه وجود دارد. حقیقت این است که واکسن کرونا، نتیجه ی تست کرونا را مثبت می کند و در نتیجه فکر جایگزین می تواند به این شکل باشد : “من می توانم واکسن را بزنم و نتیجه ی تست کرونا، مثبت نخواهد شد در نتیجه قرنطینه نخواهم شد و شغلم را از دست نخواهم داد. بهترین تصمیم این است که واکسن را امتحان کنم.”

 

 

 

 

 

  1. واکسن کرونا، خطرناک است.

بسیاری از افراد سردرگمی اولیه ی دولت ها در تعیین پروتکل های مقابله به کرونا را به واکسن هم تعمیم می دهند. یا به سریع پیش رفتن تحقیقات مربوط به واکسن شک دارند. یک نگاه واقع گرایانه تر می تواند به شکل زیر باشد : “واکسن امن است یا حداقل از راهکار های دیگر امن تر است و علت پیشرفت سریع پژوهش های مرتبط با آن، استفاده از تکنولوژی های پیشرفته است، نه رفتن از مسیر اشتباه.”

 

 

 

 

 

  1. واکسن کرونا DNA مرا تغییر می دهد.

واکسن کرونا، ازویروس های مرده ی کرونا استفاده می کند تا پاسخ ایمنی بدن را تحریک کند. سیستم ایمنی بدن در اثر این کار، مقابله با ویروس را یاد می گیرد. واکسن، نمی تواند وارد سلول ها شود تا دی ان ای آن ها را تغییر دهد . فکر جایگزین می تواند این باشد : “پژوهش ها نشان می دهند که این موضوع که واکسن دی ان ای را تغییر می دهد درست نیست و زدن واکسن به سلامت من کمک می کند.”

 

 

 

 

حتی اگر همچنان نگران دریافت واکسن کرونا هستید یا فکر می کنید خطر این بیماری شما را تهدید نمی کند، دوباره به این مسئله فکر کنید.

در نهایت، دلایل شما برای امن نگه داشتن خودتان و خانواه تان و جلوگیری از سوگ از دست دادن عزیزان، از دلایل مهمی است که باید در آینده واکسن را دریافت کنید.

 

منبع:

psychologytoday

 

به این مقاله امتیاز دهید