07136476172 - 09172030360 [email protected]

کتامین تراپی

این مقاله را با هم بشنویم:

در واحد کتامین تراپی (کتامین درمانی) انستیتو سلامت مغز دانا از رویکرد های به روز و تایید شده درمان اختلالات شدید خلقی (افسردگی، دو قطبی، افکار خودکشی…) و درد های مزمن به کمک کتامین استفاده می شود. در این واحد متخصصین بیهوشی، روانپزشکی، نوروساینس و نورولوژی حضور دارند.در این واحد با بررسی دقیق شرایط بیمار توسط متخصصین در صورت لزوم به انجام کتامین تراپی، این کار توسط متخصصین در بیمارستان برای فرد انجام خواهد شد.

کتامین داروی جدیدی نیست. پنج دهه است که به طور ایمن در پزشکی، بیشتر به عنوان یک بیهوش کننده استفاده می شود. با این حال کتامین در دوزهای پایین باعث ایجاد بیهوشی نخواهد شد و اغلب در بیماری های مرتبط دارای اثرات درمانی قابل توجهی خواهد بود. 

به عنوان ارائه دهنده پیشرو درمان کتامین در شیراز، هدف ما آرامش و امید به کسانی است که از شرایط مقاوم به درمان رنج می برند. ما یکی از معدود مراکز متخصص در درمان کتامین با تیمی متشکل از متخصصان سلامت مغز و بیهوشی معتبر هستیم تا به بیماران خود در سفر به سمت بهبودی کمک کنیم.

علاوه بر کتامین تراپی، مرکز سلامت مغز دانا گزینه‌های درمانی متعددی ارائه می دهد که شما را در بازیابی، کنترل و شروع دوباره زندگی یاری می کند. با در نظر گرفتن شرایط سلامت شما، درمان های موثر و کم تهاجمی ما برای شرایط مختلف در دسترس هستند. در طول کتامین تراپی زیر نظر متخصص، روانشناسان ما نیز با شما همراه خواهند بود تا شما را در بهبود علائم خلقی یاری کنند.

 ماموریت ما این است که به مبتلایان به افسردگی، فیبرومیالژیا، درد های مزمن و اختلال استرس پس از سانحه کمک کنیم تا تعادل را در زندگی خود به دست آورند.

با سالها تجربه پزشکی، دانش و استفاده قبلی از کتامین، تیم متخصصان پزشکی واجد شرایط انستیتو سلامت مغز قادر به ارائه درمان های جامع به بیماران هستند. 

آیا شما کاندید کتامین تراپی هستید؟ همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

کتامین علاوه بر اینکه می تواند در بی حسی کاربرد داشته باشد در دوز های پایین می تواند به افسردگی و درد کمک کند. کتامین تراپی یک درمان سریع الاثر برای افسردگی و سایر بیماری های جدی سلامت روان است.

با این حال مردم در مورد نحوه عملکرد آن و چگونگی پیدا کردن پزشکی که آن را تجویز می کند سردرگم هستند. در اینجا  به 10 سوال رایج در مورد کتامین درمانی پاسخ دهیم.

چه کسانی بیشتر از کتامین درمانی سود می برند؟

درمان کتامین، به طور کلی، برای افرادی است که از بیماری های روانی جدی رنج می برند و به داروهای دیگر برای بهبودی پاسخ نداده اند.  کتامین بیشتر در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان و افراد با افکار خودکشی حاد مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین ممکن است برای بیماران مبتلا به شرایطی مانند PTSD ، OCD ، افسردگی دوقطبی ، اضطراب،اختلالات خوردن و درد های مزمن مفید باشد . افراد مبتلا به شرایط خاصی مانند روان پریشی معمولاً کاندیدای کتامین درمانی نیستند.

مطالعه ای که در مجله روانپزشکی بالینی در مورد مصرف کنندگان کتامین در سه کلینیک در ویرجینیا منتشر شد، کاهش قابل توجهی در علائم افسردگی نشان داد . ارزیابی بیش از 400 بیمار در سه کلینیک کتامین تراپی در ویرجینیا نشان داد که 72 درصد از بیماران در خلق و خوی خود بهبود یافته و 38 درصد پس از 10 تزریق بدون تغییر بودند. این مطالعه که توسط کلینیک‌های کتامین بر روی گروهی از بیماران انجام شده است، دارای محدودیت‌هایی است.

 یک اسپری بینی که در سال 2019 توسط FDA تایید شده است و با نام Spravato برای افسردگی مقاوم به درمان و تفکر حاد خودکشی به بازار عرضه شده است.

در حالی که کتامین می‌تواند برای برخی از بیماران «نجات‌بخش» باشد، سؤالات زیادی در مورد طیف اختلالاتی که کتامین ممکن است کمک کند،  باید توجه داشت که لزومت این یک درمان معجزه آسا برای همه نیست.

شواهدی مبنی بر اثربخشی کتامین درمانی چیست؟

مطالعات متعدد نشان می دهد که کتامین تراپی می تواند به عنوان یک داروی ضد افسردگی سریع عمل کند و علائم را در بسیاری از بیماران در عرض چند ساعت یا چند روز کاهش دهد. در مطالعات انجام شده، کتامین درمانی به طور قابل توجهی و به سرعت علائم افسردگی را در حدود 50 تا 70 درصد از بیماران کاهش می دهد.با این حال اثربخشی داروهای ضدافسردگی معمول چهار تا شش هفته طول می‌کشد و برای برخی از بیماران اصلاً مؤثر نیستند.

در حالی که داروهای ضد افسردگی معمول می توانند بر سطوح برخی از مواد شیمیایی مغز مرتبط با خلق و خو و احساسات تأثیر بگذارند، کتامین بر انتقال دهنده عصبی متفاوتی به نام گلوتامات تأثیر می گذارد. کتامین می تواند باعث ایجاد آبشاری از تغییرات بیوشیمیایی، ساختاری و عملکردی در مغز شود. اعتقاد بر این است که کتامین اساساً مغز را انعطاف‌پذیرتر و پذیرای درمان یا روش‌های تفکر جایگزین می‌کند.

داروهای روانگردان دیگر، از جمله سیلوسایبین ، ماده فعال قارچ جادویی و LSD ، و همچنین MDMA ، معروف به اکستازی، برای درمان بیماری های مختلف روانی در حال مطالعه هستند، اما اسکیتامین و کتامین در حال حاضر تنها داروهایی از این نوع هستند که می تواند به طور قانونی برای درمان تجویز شود.

علاوه بر این مشخص شده است که این دارو ها ممکن است افسردگی و اضطراب بیماران سرطانی را کاهش دهند

کتامین درمانی چه حسی دارد؟

اغلب بیماران می گویند که حس کتامین درمانی مانند شناور شدن در خارج از بدن است و به طرز خوشایندی خود فیزیکی شما را پشت سر می گذارد. برخی از افراد آگاهی حسی بالایی به دست می آورند. رنگ ها ممکن است روشن تر به نظر برسند.

بعضی از بیماران ممکن است به طور غیرقابل کنترل گریه کنند یا مضطرب شوند. عوارض جانبی شایع می تواند شامل حالت تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، هماهنگی ضعیف و احساس جدایی و غیرواقعی باشد. افزایش فشار خون نیز ممکن است رخ دهد، به همین دلیل است که نظارت در طول درمان مهم است.

به گفته کارشناسان، به نظر می رسد کتامین نوعی احساس را برای بیماران ایجاد می کند تا از الگوهای فکری ناراحت کننده دور شوند. وقتی تفکرات منفی در طول و بعد از کتامین درمانی کاهش می یابد، بسیاری از این بیماران، روان درمانی را مؤثرتر می دانند و الگوهای رفتاری مناسب را آسان تر می پذیرند. احساسات در دسترس تر می شوند. این فقط یک داروی ضد افسردگی نیست، بلکه دارویی است که مدارهای ضد پاداش در مغز را که باعث شرمساری و سرزنش خود و میل به صدمه زدن به خود می شود، خاموش می کند.

افراد زیادیهستند که به دنبال درمان های مختلف برای افسردگی خود هستند و نتیجه ای نمی گیرند. بسیاری از این افراد پس از 6 بار کتامین تراپی، دوباره شروع به آشپزی، پیاده روی، خواندن و گپ زدن با همکارانشان می کنند.

آیا کتامین تراپی بی خطر است؟

استفاده از کتامین هنگامی که در شرایط تحت نظارت و با غربالگری دقیق بیمار انجام می شود، به طور کلی بی خطر است، با این اخطار که همه داروها دارای برخی خطرات هستند. باید خاطرنشان کرد که کتامین به دلیل پتانسیل سوء مصرف تحت کنترل های ایمنی سختگیرانه قرار دارد. به گفته پزشکان، برخی داروها و شرایط خاص کتامین درمانی را برای برخی از بیماران بسیار خطرناک می کند، بنابراین قبل از شروع چنین درمانی، داشتن سابقه سلامت روانی و پزشکی کامل ضروری است.

انجمن پزشکان، روان درمانگران و پزشکان کتامین  به مردم توصیه می کند که «تا آخر روز پس از کتامین تراپی رانندگی نکنند، کار نکنند، از بچه های کوچک مراقبت نکنند یا درگیر کارهای استرس زا نباشند».

چگونه فردی می تواند نسخه کتامین تراپی دریافت کند؟

یک پزشک معتمد یا ارائه دهنده خدمات سلامت روان را پیدا کنید و در مورد خطرات و مزایای کتامین درمانی با او صحبت کنید. با تشخیص پزشک متخصص میتوانید کتامین تراپی را در کلینیک های معتبر زیر نظر متخصص بی هوشی شروع کنید.

آیا افراد می توانند با کتامین خود درمانی کنند؟

کارشناسان اکیداً توصیه می کنند که از خود درمانی با کتامین خودداری کنید زیرا می تواند عوارض جانبی جسمی و روانی داشته باشد و بیمارانی که تحت نظارت نیستند می توانند در طول زمان دچار اعتیاد شوند.

اگر کتامین موثر است، چرا همه افراد مبتلا به افسردگی از آن استفاده نمی کنند

پتانسیل کتامین به عنوان یک درمان برای برخی از شرایط سلامت روان در حال به دست آوردن اعتبار در میان بسیاری از پزشکان است. اما کتامین یک داروی ژنریک به طور گسترده در دسترس است و هیچ انگیزه ای برای یک شرکت داروسازی وجود ندارد که یک آزمایش بزرگ و با کیفیت بالا را تامین کند. شهرت کتامین به عنوان یک داروی مهمانی، این واقعیت که کتامین یک ماده کنترل شده باقی می ماند و فقدان داده های طولانی مدت، برخی از پزشکان و بیماران را محتاط می کند.

هزینه کتامین درمانی چقدر است؟ آیا بیمه هزینه آن را پرداخت می کند؟

در سال 1401 به طور متوسط، یک جلسه کتامین تراپی حدود 900 هزار تومان تا 1.500 هزار تومان هزینه دارد.

شش تزریق کتامین در طول دو تا سه هفته در کلینیک کتامین تراپی، همچنین جلسات مشاوره روانشناسی عمیق و پیگیری پس از درمان، می تواند تا می تواند هزینه بیشتری داشته باشد. در حالی که برخی از افراد پس از یک دور درمان بهبود می یابند، برخی دیگر نیاز به دوز های تقویت کننده در سال دارند.

به طور کلی، بیمه خدمات برای سلامت روان پوشش می دهد، با این حال برخی از بیمه ها ممکن است کتامین تراپی را پوشش دهند. با ارائه دهنده خدمات بیمه خود تماس بگیرید.

 کتامین به چه افرادی می تواند کمک کند

درمان افسردگی مقاوم

افسردگی و اضطراب عمومی شدید می تواند ویرانگر باشد. تو تنها نیستی! طبق نظر موسسه ملی سلامت روان 16.2 میلیون بزرگسال حداقل یک دوره افسردگی اساسی در سال گذشته تجربه کرده اند. و یک سوم این افراد به هیچ یک از درمان های دارویی معمول جواب نمی دهند. کتامین تراپی می تواند بیماران افسرده مقاوم به درمان را دوباره به زندگی باز گرداند.

 بر خلاف سایر داروهای ضد افسردگی، که ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد تا اثر کند، کتامین تراپی می تواند به سرعت شروع به کار کند، گاهی اوقات تنها پس از دو یا سه جلسه درمان، بیماران زیادی بهبود علائم افسردگی را تجربه کرده اند. برای افزایش اثر کتامین تراپی و پایداری درمان، روانشناسان با تجربه ما به شما در طول این مسیر کمک می کنند همچنین متخصصین نوروساینس انستیتو سلامت مغز در صورت نیاز با استفاده از ابزار های نوروتکنولوژی پیشرفته به شما در جهت بهبودی کامل یاری می رسانند. برای اطلاعات بیشتر به واحد علوم اعصاب رفتاری مرکز سلامت مغز دانا مراجعه کنید(کلیک کنید).

درد عصبی مزمن

کتامین تراپی  اغلب منجر به تسکین فوری و پایدار درد برای درد های نوروپاتیک، سندروم درد منطقه ای پیچیده، میگرن و بیماران مبتلا به درد های وابسته به سرطان می شود که به روش های دیگر درمانی پاسخ نداده اند. در مرکز سلامت مغز، امیدی برای بیماران با این تشخیص های شدید و ناتوان کننده وجود دارد.

کتامین به عنوان یک آنتاگونیست گیرنده NMDA در درمان درد مزمن بسیار موثر است. با مسدود کردن گیرنده درد و بستن کانال برای انتقال یون، انتقال سیگنال درد قطع می شود و به مراکز درد مرکزی فرصتی برای “تسکین” می دهد. تزریق کتامین با دوز کم در بیماران می تواند به طور چشمگیری درد مزمن را کاهش دهد – یا حتی از بین ببرد.

مطالعات و یافته های مرتبط با کتامین و درمان درد سرطان

ثابت شده است که کتامین تراپی در درمان دردهایی که به روش‌های درمانی سنتی مقاوم هستند، مؤثر است.

یک مطالعه منتشر شده در Medicine and Pharmacy Reports نشان داد که کتامین به عنوان یک گزینه درمانی برای افراد مبتلا به درد سرطان کنترل نشده، امیدوار کننده است. در این بیماران، کتامین نیاز به مواد مخدر ضد درد را کاهش می دهد و تحمل به برخی ازاین مواد را کاهش می دهد.

مزایای بالقوه استفاده از کتامین تراپی برای تسکین بیماران سرطانی :

  • زمانی که مسکن های استاندارد دیگر درد را تسکین نمی دهند
  • استفاده هماهنگ با مسکن های استاندارد برای کمک به درد عصبی مرتبط با سرطان
  • افزودن به رژیم پزشکی برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش یا از بین بردن اضطراب و افسردگی افراد مبتلا به سرطان

در مقاله ای که در مؤسسه ملی بهداشت ملی کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده منتشر شده است، نویسندگان ذکر می کنند، “تزریق کتامین در دوزهای زیر بیهوشی می تواند به قطع و معکوس کردن بحران های درد شامل سندرم های درد سرطانی پیچیده کمک کند.”

چه انتظاری از کتامین تراپی باید داشته باشیم

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که تزریق‌های کتامین زیر نظر متخصص با دوز پایین بی‌خطر، غیراعتیادآور بوده و نتایج موفقیت‌آمیزی را در اکثر افراد کاندید کتامین تراپی بوجود آورده. به منظور سنجش ایمن پاسخ شما به کتامین تراپی، دو تزریق اول کتامین با دوزهای کمتر و مدت زمان کمتری انجام می شود. با شروع دوز سوم و پس از آن، مدت زمان تزریق به طور متوسط ​​حدود چهار ساعت خواهد بود. دوز کتامین به صورت متفاوت با توجه به پاسخ شما تعیین می شود. باید توجه داشت در حالی که میزان موفقیت ما بالا است، هیچ تضمینی وجود ندارد … تقریباً 20٪ از بیماران متأسفانه تسکین را تجربه نخواهند کرد که این عدم تسکین در بقیه انواع درمان ها نیز صادق است. پس از دوز اول، با هم تصمیم خواهیم گرفت که آیا ادامه درمان کتامین برای شما مناسب است یا خیر. با این حال، اگر شما یکی از 80 درصد هستید، کتامین درمانی می تواند بار دیگر درها را به روی زندگی (با تسکین درد پایدار یا کاهش علائم افسردگی که ممکن است فکر می کردید دور از دسترس باشد) باز کند.

ما خلق و خو شما را زیر نظر داریم، از اولین مراجعه شما شروع می کنیم و مدت ها ادامه می دهیم!…

نمودار روند بهبود در یکی از مراجعین کتامین تراپی (برای بزگنمایی روی عکس کلیک کنید):