07136476172 - 09172030360 [email protected]

یادگیری ماشینی می تواند علائم آلزایمر را در بیماران با یادآوری داستان سیندرلا شناسایی کند. با ترکیب فناوری هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل گفتار ، محققان گزارش می دهند در حالی که می توان از هوش مصنوعی برای ارزیابی الگوهای گفتاری برای علائم آلزایمر استفاده کرد ، وظیفه خاصی که به شخص مورد آزمایش اختصاص داده می شود نقشی اساسی در دقت تشخیص دارد.

 

یک مطالعه جدید ، توسط محققان مرکز تحقیقات علوم اعصاب در St George’s ، نقاط قوت و محدودیت کارهای مختلفی را که برای تشخیص علائم اولیه بیماری آلزایمر از طریق تجزیه و تحلیل گفتار و یادگیری ماشین استفاده می شود ، شناسایی کرده است.

 

این مطالعه در مجله ، Frontiers in Computer Science منتشر شده است ، نشان می دهد که گرچه می توان از یادگیری ماشینی برای ارزیابی الگوهای گفتاری برای علائم بیماری استفاده کرد ، اما وظیفه خاصی که برای شخص آزمایش شده تعیین می شود ، نقشی اساسی در صحت آزمون دارد.

 

تحقیقات قبلی توسط این گروه نشان داده است که بیماری آلزایمر زبان را در اوایل بیماری تحت تأثیر قرار می دهد و بنابراین ، می توان از ارزیابی زبان برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه استفاده کرد. هرچه زودتر برداشت شود ، مداخلات زودتر برای کمک به بیمار در نظر گرفته می شود.

با ضبط صدا از وظایف انجام شده توسط شرکت کنندگان ، تیم تحقیق سپس از یک برنامه یادگیری ماشین برای ارزیابی علائم بیماری استفاده کردند.

 

وظایف مورد استفاده در این مطالعه نشان دهنده طیف وسیعی از روش های مورد استفاده، در سناریوهای مراقبت های بهداشتی موجود است. یکی از رایج ترین رویکردهایی که پزشکان از آن استفاده می کنند ، درخواست از بیماران برای توصیف صحنه ای است که به عنوان تصویر «سرقت کوکی» شناخته می شود.

 

رویکردهای دیگر شامل درخواست از بیمار برای روایت یک داستان آموخته شده است ، مانند افسانه های معروف مانند سیندرلا – یک کار پیچیده ، که آنها را ملزم می کند مجموعه ای از شخصیت ها و وقایع را در یک جدول زمانی که می توانند بخاطر بیاورند ، ادغام کنند.

 

برای این مطالعه ، محققان از ارزیابی های فوق و همچنین یادآوری رویه ای (بازگو کردن نحوه تهیه یک فنجان چای) ، بازگویی روایت جدید (توصیف یک داستان از تصاویر ارائه شده در کتاب داستان کودکان بی کلام) و سخنرانی گفتاری (سخنرانی دستورالعمل هایی برای توصیف نشانه های آلزایمر از طریق تجزیه و تحلیل گفتار ، به شخص دیگری ، توصیف مسیر از طریق نشانه ها بر روی نقشه).

 

پس از ارزیابی نتایج 50 شرکت کننده در آزمایش (25 نفر با بیماری خفیف آلزایمر یا اختلال شناختی خفیف و 25 کنترل سالم) ، تیم دریافت که بیان یک داستان بیش از حد یادآوری شده مانند سیندرلا دقیق ترین نتایج را به دست می دهد.

ذهن خود را روشن کنید: درمانی جدید برای آلزایمر و پارکینسون

سیستم یادگیری ماشین به کار رفته قادر به تشخیص اینکه آیا یک شرکت کننده دچار آلزایمر یا اختلال شناختی خفیف است با دقت 78٪ کار می کند؟

 

نتایج ما نشان می دهد که با تغییر دادن وظایفی که برای ارزیابی آلزایمر استفاده می شود ، این امکان را داریم که با تجزیه و تحلیل گفتار بیماری را با دقت بالاتری تشخیص دهیم. “، ناتاشا کلارک ، نویسنده مطالعه و دانشجوی سال آخر دکترا در سنت جورج ، این را گفت

 

کلارک با اشاره به اینکه برای بهبود درک بیشتر از ارزیابی های خود به مطالعات گسترده تری نیاز است ، می افزاید: “در دراز مدت ، ما امیدواریم که بتوان از این فناوری از راه دور مانند برنامه های تلفن های هوشمند استفاده کرد و اضطراب ناشی از آزمایش بیماری را کاهش داد. اگر بتوانیم آزمایش را آسان تر کنیم ، امیدوارم که بتوانیم بیماری را زودتر شناسایی کنیم و درمان افراد را زودتر آغاز کنیم. ”

 

به دنبال نتایج این مطالعه ، تیم اکنون به دنبال پیگیری شرکت کنندگان در مطالعه یک سال بعد برای ارزیابی تغییرات در طول زمان و کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشرفت بیماری است.

 

کمی از آلزایمر بدانیم

 

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه ، تفکر و رفتار تأثیر می گذارد. علائم در نهایت به حدی شدید می شوند که در کارهای روزمره تداخل ایجاد کنند.

 

 

درک آلزایمر و زوال عقل

آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است ، اصطلاحی کلی برای از دست دادن حافظه و سایر توانایی های شناختی آنقدر جدی است که در زندگی روزمره تداخل ایجاد می کند. بیماری آلزایمر 60-80٪ موارد زوال عقل را تشکیل می دهد.

آلزایمر با گذشت زمان بدتر می شود. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است ، جایی که علائم زوال عقل طی چند سال به تدریج بدتر می شود. در مراحل اولیه ، از دست دادن حافظه خفیف است ، اما با آلزایمر در اواخر مرحله ، افراد توانایی ادامه مکالمه و پاسخ دادن به محیط خود را از دست می دهند. آلزایمر ششمین علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است. به طور متوسط ، یک فرد مبتلا به آلزایمر 4 تا 8 سال پس از تشخیص زندگی می کند اما بسته به عوامل دیگر می تواند تا 20 سال نیز زندگی کند.

 

آلزایمر هیچ درمانی ندارد ، اما یک روش درمانی – آدوکانوماب (Aduhelm -) – اولین درمانی است که نشان می دهد برداشتن آمیلوئید ، یکی از علائم برجسته بیماری آلزایمر از مغز ، به طور منطقی باعث کاهش افت شناختی و عملکردی در افراد زودرس می شود آلزایمر دیگران می توانند به طور موقت باعث بدتر شدن علائم زوال عقل شوند و کیفیت زندگی را برای مبتلایان به آلزایمر و مراقبان آنها بهبود ببخشند. امروزه تلاش جهانی برای یافتن راه های بهتر برای درمان بیماری ، به تأخیر انداختن بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن در حال انجام است.

 

فراموشی طبیعی با آلزایمر چه تفاوتی دارد؟

 

آیا می توان آلزایمر را زودتر تشخیص داد؟

به این مقاله امتیاز دهید