07136476172 - 09172030360 [email protected]

بازی های جدی بازی هایی هستند که به جز سرگرمی هدف دیگری نیز دارند. اما بازی های جدی دقیقا چیست؟ آنها برای ترویج یادگیری و تغییر رفتار استفاده می شوند. بازی های جدی در زمینه های مختلفی مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، بازاریابی و سایر مشاغل و صنایع استفاده می شوند. قدرت بازی های جدی این است که سرگرم کننده و جذاب هستند. بازی‌های جدی استراتژی‌های یادگیری، دانش و ساختارها و عناصر بازی را برای آموزش مهارت‌ها، دانش و نگرش‌های خاص ترکیب می‌کنند. آنها برای حل مشکلات در چندین زمینه طراحی شده‌اند و شامل چالش‌ها و پاداش‌ها با استفاده از مولفه‌های سرگرمی و تعامل ارائه شده در هنگام بازی کردن کاربر می‌شوند.

زمینه هایی که از بازی های جدی استفاده می شود

بازی های جدی در بسیاری از زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند زیرا می توانند برای طیف گسترده ای از مشکلات و چالش ها به کار روند. چند حوزه که بیشتر از سایر حوزه ها شاهد بازی های جدی هستیم عبارتند از:

آموزش:

بازی ها برای آموزش موضوعات خاص از طریق تمرین ها و شبیه سازی های گیمی شده استفاده می شوند. به این ترتیب، دانش‌آموزان می‌توانند ریاضیات را یاد بگیرند یا مثلاً یک زبان جدید یاد بگیرند. این یکی از شناخته شده ترین برنامه های بازی های جدی است که به عنوان بازی های آموزشی نیز شناخته می شود.

مراقبت های بهداشتی:

بازی ها همچنین در توانبخشی با تبدیل تمرینات به بازی استفاده می شوند. کاربرد دیگر در مراقبت های بهداشتی آموزش روش های پزشکی در یک محیط شبیه سازی شده است.

پروژه های ایجاد رفتار:

افراد را درگیر پروژه هایی تدریجی می کنند تا رفتار خود را تغییر دهند.

آموزش و مشاوره:

امروزه مراکز مشاوره بیشتر و بیشتر از بازی های جدی برای توضیح و آموزش کار تیمی و پویایی های اجتماعی و لجستیکی در کسب و کارها استفاده می کنند.

دیگر کاربردهای بازی‌های جدی

اینها تنها چند حوزه هستند که از بازی های جدی استفاده می شود. علاوه بر این، آنها همچنین در ارتش برای اهداف آموزشی، در بازاریابی برای به دست آوردن و حفظ مشتریان، توسط دولت ها برای ایجاد آگاهی اجتماعی و برای چندین هدف تحقیقاتی استفاده می شوند. ما تازه شروع به کشف پتانسیل بازی های با هدف کرده ایم.

یادگیری با بازی

مزیت های بازی های جدی چیست؟

چرا امروزه شرکت های بیشتری از بازی ها برای یک هدف جدی استفاده می کنند؟ مشکل یک کتاب قدیمی خوب یا ماژول آموزش الکترونیکی چیست؟ روش های قدیمی هیچ ایرادی ندارند، اما بازی ها ابزار جدیدی برای انتقال اطلاعات و دانش به ما می دهند. و به دلایل زیر به عنوان یک ابزار موثر است:

تعامل و غوطه وری بیشتر:

به دلیل نحوه طراحی بازی ها، آنها همیشه با استفاده از پاداش ها، پیشرفت داستان یا سایر سیستم های بازخورد، بازیکن را به ادامه بازی تشویق می کنند. برای غوطه ور شدن کامل در موضوع، محیطی زیبا به آن اضافه میشود.

فضای امن برای آزمایش:

در دنیای واقعی اعمال شما عواقبی دارد، گاهی اوقات می تواند به احساسات آسیب برساند. بازی‌ها یک محیط مجازی و امن ایجاد می‌کنند که در آن بازیکنان می‌توانند بدون نگرانی در مورد آسیب‌دیدگی، آزمایش کنند.

احساسات مثبت یادگیری را بهبود می بخشد:

سرگرم کننده است! مطالعات نشان داده است دانش آموزانی که از بازی برای یادگیری استفاده می کنند، احساسات مثبت بیشتری را تجربه می کنند. این موضوع منجر به بهبود تجربه یادگیری در مقایسه با روش‌های یادگیری سنتی و ویدیویی می‌شود.

بازی های جدی چگونه کار می کنند؟

پس چگونه کار می کند؟ چرا افراد در هنگام بازی بیشتر درگیر می شوند؟ و این چگونه یادگیری را بهبود می بخشد؟ در زیر چهار عنصر اصلی وجود دارد که می توانید در اکثر بازی ها پیدا کنید. این عناصر هم به ارزش سرگرمی و هم به اثربخشی هدف جدی آن کمک می کنند.

تعامل: گیم پلی

هسته اصلی همه بازی ها “بازی” است. این را می توان به عنوان تصمیمات و اقداماتی که یک بازیکن باید برای غلبه بر چالش ها انجام دهد توصیف کرد. به عنوان مثال در “Mario”، بازیکن باید یاد بگیرد که چگونه ماریو را کنترل کند تا از روی لاک پشت ها و شکاف ها بپرد تا به انتهای مرحله برسد. عنصر تعاملی بازی ها چیزی است که آن را سرگرم کننده می کند.

برخلاف کتاب‌ها، فیلم‌ها یا دیگر تجربیات یادگیری یک‌طرفه، در بازی‌ها، بازیکن می‌تواند در واقع با موضوع ارتباط برقرار کند. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با نتایج متفاوت اعمال خود را آزمایش کنند و بازی کنند. این ماهیت نحوه یادگیری انسان هاست. بچه‌ها با تعامل و آزمایش با اشیاء اطرافشان یاد می‌گیرند، که گاهی منجر به جراحت ناشی از اجاق گاز داغ یا کبودی ناشی از افتادن از پله‌ها می‌شود. بازی‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهند تا موقعیت‌های زندگی واقعی را بدون خطرات، عواقب یا آسیب‌های فیزیکی دنیای واقعی تجربه کنند.

استعاره: داستان و صحنه

استعاره می تواند به تجسم موضوعات پیچیده کمک کند. بازی ها همچنین از استعاره ها برای هدف دادن به گیم پلی خود استفاده می کنند. زمینه ای برای اقدامات و تصمیماتی که یک بازیکن باید بگیرد. داستان و محیط یک بازی نیز ابزار بسیار قدرتمندی برای ایجاد یک تجربه همه جانبه برای بازیکن است. بازیکنان بیشتر با شخصیت های یک بازی درگیر هستند و وقتی از آنها مراقبت می کنند چه اتفاقی برای آنها می افتد. معمولاً دنیای وسیع و زیبایی نیز برای کشف وجود دارد. این به انگیزه اصلی ما برای کاوش و به دست آوردن تجربیات جدید کمک می کند.

بنابراین علاوه بر استفاده از استعاره برای توضیح موضوعات پیچیده، داستان و محیط یک بازی تا حد زیادی باعث افزایش تعامل، غوطه ور شدن و حفظ توجه بازیکنان می شود.

پیشرفت و بازخورد: چالش ها و پاداش ها

یک جنبه مهم یادگیری این است که چالش مطرح شده با سطح مهارت فعلی دانش آموز مطابقت داشته باشد. اگر یک کودک 8 ساله مجبور به یادگیری ریاضیات پیشرفته باشد، دانش لازم برای این کار را نخواهد داشت و خیلی سریع انگیزه خود را از دست می دهد. بازی‌ها از سیستم‌های مختلف پیشرفته زیادی استفاده می‌کنند تا بتوانند بازیکنان را از تمام سطوح مهارت درگیر کنند و حفظ کنند. به عنوان مثال، اکثر بازی ها دارای تنظیمات درجه سختی هستند. برخی از بازی ها حتی سختی را به طور خودکار با بازیکن تطبیق می دهند.

علاوه بر تطبیق چالش با سطح مهارت، بازی ها نیز بسیار پرارزش هستند. هنگامی که یک بازیکن بر چالش خاصی غلبه می کند، این باعث ترشح اندورفین می شود که باعث می شود بازیکن احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد. بازیکنان می خواهند به بازی ادامه دهند تا اندورفین جریان داشته باشد. آیا تا به حال از یادگیری قضیه فیثاغورث هجوم اندورفین به شما وارد شده است؟

جنبه اجتماعی: کار گروهی

یادگیری به صورت گروهی مؤثرتر از یادگیری به تنهایی است. بازی های چند نفره بازی هایی هستند که با افراد دیگر، به صورت آنلاین یا روی کاناپه در کنار یکدیگر بازی می کنید. توانایی بازی یا رقابت با سایر بازیکنان یکی از انگیزه های افراد برای بازی و ادامه بازی است.

این تعامل موقعیت های غیرقابل پیش بینی ایجاد می کند که به نوبه خود می تواند چالش های جالب یا موقعیت های خنده دار ایجاد کند. توانایی رقابت یا همکاری با سایر بازیکنان، هم یادگیری و هم تعامل را بهبود می بخشد.

نمونه بازی های جدی

بازی های جدی در چندین زمینه با نتیجه بسیار موفق ظهور پیدا کرده اند. در اینجا موارد جالبی وجود دارد که کارایی و اثربخشی یک بازی جدی را نشان می دهد:

Sea Hero Quest

بازی ای که برای جمع آوری داده برای تشخیص زوال عقل در مراحل اولیه استفاده می شود. داده هایی که جمع آوری آنها معمولاً خیلی طول می کشد، در چند ماه از طریق این بازی جمع آوری شد.

Underground

یکی از اولین بازی های در دسترس عموم است که روش های جراحی را با یک کنترلر بازی سفارشی آموزش می دهد. این کنترلر حرکت سخت افزارهای گران قیمت را شبیه سازی می کند و آن را به یک ابزار آموزشی مقرون به صرفه و موثر تبدیل می کند.

اینها تنها چند نمونه از بازی های جدی هستند. آنچه این نمونه ها را تعریف می کند این است که همه آنها دارای یک جزء سرگرم کننده بسیار قوی و همچنین یک هدف جدی هستند. هر چه یک بازی جدی سرگرم کننده تر باشد، به عنوان راه حلی برای آموزش و یا به هر طریق دیگری برای رسیدن به هدف خود مؤثرتر است.

اگر می خواهید به طور خاص در مورد گیمیفیکیشن بیشتر بدانید، مقاله ما را در مورد “گیمیفیکیشن” بخوانید.

بازی های ویدویی و کاهش افسردگی! یک پژوهش جدید

استفاده از بازی برای یادگیر بهتر!با Gamification (قسمت اول)

استفاده از بازی برای یادگیر بهتر!با Gamification (قسمت دوم)

 

به این مقاله امتیاز دهید