07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

گرفتگی عضلات پا ، انقباضات عضلانی دردناک و غیرارادی است که می تواند ثانیه ها یا چند دقیقه طول بکشد. آنها روی خواب، ورزش روزمره و کیفیت عمومی زندگی شما تأثیر می گذارند. برخی از بیماری ها و داروها می توانند آنها را ایجاد کنند و عوامل خطری وجود دارد که بهتر است از آنها اجتناب کنید. وقتی گرفتگی ایجاد می شود، سعی کنید عضله را خم کنید، کیسه آب گرم یا یخ بگذارید و ناحیه گرفتگی و درد را ماساژ دهید.

 

گرفتگی عضلات پا چیست؟

 

گرفتگی عضلات پا دردهای ناگهانی، غیر ارادی و شدید عضلانی معمولاً در ساق پا، پا یا ران شما است. همچنین ممکن است آنها را به عنوان “اسب چارلی” بشناسید. گاهی اوقات گرفتگی ممکن است باعث اسپاسم پای شما شود – که به طور غیرقابل کنترل سفت می شود. اگرچه زندگی با آن دردناک است، اما گرفتگی عضلات به طور کلی بی خطر است.

 

گرفتگی پا چه حسی دارد؟

 

گرفتگی پا مانند عضله منقبض شده ای است که مثل یک گره محکم شده است. به شدت ناراحت کننده، دردناک یا حتی غیر قابل تحمل می باشد. ماهیچه های شما در آن ناحیه ممکن است ساعت ها بعد از از بین رفتن گرفتگی، آسیب ببیند.

 

چگونه گرفتگی عضلات پا را متوقف کنیم؟

 

عضله آسیب دیده را به زور امتداد دهید (به عنوان مثال، با خم شدن پا به سمت بالا، عضله ساق پا را کش دهید). پای خود را ماساژ دهید یا خود را مجبور به راه رفتن کنید. همچنین ممکن است استفاده از یخ یا گرما کمک کند – از یک پد گرم کننده استفاده کنید یا یک حمام گرم انجام دهید.

هیچ داروئی وجود ندارد که بلافاصله گرفتگی پا را در صورت بروز تسکین دهد. با این وجود، روش هایی وجود دارند که ممکن است از گرفتگی جلوگیری کند.

 

آیا ممکن است در شب گرفتگی پا داشته باشید؟

 

گرفتگی عضلات پا در شب هنگامی اتفاق می افتد که خیلی فعال نباشید یا خواب باشید. آنها ممکن است شما را از خواب بیدار کنند، خوابیدن را برای شما دشوارتر کنند و تمام شب احساس درد کنید.

سالانه، ماهانه، هفتگی، شبانه – دفعات گرفتگی پا به شخص بستگی دارد. گرفتگی شبانه پا ممکن است برای هر کسی در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر اوقات در بزرگسالان مسن اتفاق می افتد.

33٪ افراد بالای 60 سال حداقل هر دو ماه یک بار در شب گرفتگی عضلات پا خواهند داشت. تقریباً هر فرد بالغ در سن 50 سال به بالا حداقل یکبار به آنها مبتلا می شود. همچنین 7٪ کودکان نیز چنین خواهند بود. 40٪ از زنان باردار در شب گرفتگی پا را تجربه می کنند. تصور می شود دلیل این امر این است که وزن اضافی بارداری باعث تحریک عضلات می شود.

 

75٪ از کل گرفتگی پا گزارش شده در شب اتفاق می افتد.

 

گرفتگی پا چه مدت طول می کشد؟

 

گرفتگی پا می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه طول بکشد.

 

 

چه کسانی دچار گرفتگی عضلات پا می شوند؟

 

هرچه سن شما بیشتر باشد، گرفتگی عضلات پا بیشتر می شود. دلیل این امر این است که تاندون های شما (بافت هایی که عضلات شما را به استخوان هایتان متصل می کنند) با افزایش سن به طور طبیعی کوتاه می شوند. اگر زن باشید به احتمال زیاد به آنها مبتلا خواهید شد. تا 60٪ بزرگسالان و تا 40٪ کودکان و نوجوانان در شب گرفتگی عضلات پا دارند.

 

آیا گرفتگی عضلات پا نشانه یک مسئله جدی است؟

 

گرفتگی عضلات پا گاهی اوقات می تواند علامت یک بیماری جدی باشد. اگر نگران هستید که یک وضعیت جدی دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید و علائم خود را، از جمله گرفتگی عضلات پا گزارش دهید.

 

گرفتگی عضلات پا چقدر رایج است؟

گرفتگی عضلات پا خصوصاً در شب بسیار شایع و طبیعی است.

 

گرفتگی عضلات پا با سندرم پای بی قرار (RLS) چه تفاوتی دارد؟

 

اگرچه هر دو گرفتگی شبانه پا (گرفتگی پا در شب) و سندرم پای بی قرار معمولاً در شب یا هنگام استراحت برای شما اتفاق می افتد، اما سندرم پای بی قرار درد شدیدی ایجاد نمی کند. سندرم پای بی قرار ناراحت کننده است، اما آزار دهنده نیست. باعث می شود پاهای خود را حرکت دهید. وقتی حرکت می کنید، بی قراری متوقف می شود، اما هنوز هم ناراحتی وجود دارد.

 

چه عواملی باعث گرفتگی پا می شوند؟

 

برخی از گرفتگی های عضلات پا بدون یک دلیل مشخص اتفاق می افتد و به آنها گرفتگی ”ایدیوپاتیک” می گویند. گرفتگی عضلات پای «ثانویه» یک علامت یا عارضه در اثر یک وضعیت سلامتی جدی تر است. علت اصلی گرفتگی ایدیوپاتیک پا قابل بحث است. علل احتمالی آنها عبارتند از:

ترشحات عصبی غیر ارادی
محدودیت در خونرسانی
فشار
زنانی که باردار هستند اغلب در روز و شب گرفتگی پا دارند

 

دلایل احتمالی گرفتگی پا در شب (گرفتگی شبانه پا) عبارتند از:

 

نشستن به مدت طولانی
استفاده بیش از حد از عضلات
ایستاده یا کار روی کفهای بتونی
نشستن نامناسب

 

چه داروهایی ممکن است باعث گرفتگی عضلات پا شوند؟

 

داروها عوارض جانبی دارند. ممکن است نسخه ای که مصرف می کنید باعث گرفتگی پا شود. در این صورت، برای تعیین جوانب مثبت و منفی دارو در مقابل عوارض آن، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود همکاری کنید. این احتمال وجود دارد که ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی شما بتواند داروی متفاوتی را به شما بدهد که عارضه جانبی گرفتگی عضلات پا را نداشته باشد. داروهایی که گرفتگی پا به عنوان یک عارضه جانبی دارند شامل موارد زیر است:

آلبوترول / ایپراتروپیوم (Combivent®)
استروژن های کنژوگه
کلونازپام (Klonopin®).
استروژن های کونژوگه.
داروهای ادرار آور.
گاباپنتین (Neurontin®).
ناپروکسن (Naprosyn®).
پرگابالین (Lyrica®)
استاتین ها
زولپیدم (Ambien®).

سایر موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد: (Lunesta) ، فلوکستین (Prozac) ، IV ساکارز آهن ، لانزوپرازول (Prevacid) ، لووالبوترول ، لووتیروکسین ، متفورمین ، اسید نیکونیت ، نیفدیپین ، ریواستیگمین (Exelon) ، سرترالین (Zoloft) ، telmisartan (Micardti) و Terip®) تریپاراتید رالوکسیفن (Evista®).

 

چه مشکلات پزشکی می تواند باعث گرفتگی عضلات پا شود؟

 

گرفتگی های پا گاهی اوقات بدون دلیل برای شما اتفاق می افتد، اما در برخی مواقع دیگر ممکن است نشانه یا نشانه ای از یک بیماری باشد. اگر هر یک از شرایط زیر را داشته باشید، ممکن است گرفتگی عضلات پا در نتیجه آن شرایط باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که اگر از قبل نمی دانید که به هر یک از این بیماری ها مبتلا هستید، گرفتگی عضلات پا ممکن است نشانه ای از وجود این بیماری ها باشد. اگر فکر می کنید گرفتگی عضلات پا از علائم یک بیماری پزشکی جدی است، همیشه با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

 

گرفتگی عضلات پا می تواند نشانه ای از انتخاب سبک زندگی باشد مانند:

 

اعتیاد به الکل

بارداری

کم آبی: کمبود آب کافی در بدن. (این علامت در بین متخصصان مورد بحث است.)
گرفتگی عضلات پا همچنین می تواند نشانه ای از بیماری های جدی باشد از جمله:

ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک): بیماری عصبی عضلانی پیشرونده.
بیماری قلبی عروقی: بیماری های قلبی ناشی از لخته شدن خون یا رگ های خونی بیمار. همچنین، بیماری عروق کرونر: تنگی یا انسداد عروق کرونر.

سیروز کبدی: زخم کبد.

دیابت: بیماری که مانع استفاده صحیح از انرژی غذایی در بدن شما می شود.

صافی کف پا: عدم وجود قوس در پا

هیپوکالمی: سطح پتاسیم پایین در خون شما

نارسایی کلیه (همودیالیز): وضعیتی که در آن یکی یا هر دو کلیه دیگر به درستی کار نمی کنند.

آرتروز (بیماری تخریب مفصل): خوردگی غضروف که از استخوان های شما محافظت می کند. همچنین، تنگی کانال کمر: باریک شدن کانال نخاع در کمر.

بیماری پارکینسون: یک اختلال عصبی-حرکتی است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

my.clevelandclinic.org

 

به این مقاله امتیاز دهید