07136476172 - 09172030360 [email protected]

ما می‌دانیم که اگر از فردی مبتلا به بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) مراقبت می‌کنید – یا خودتان با این بیماری زندگی می‌کنید – یافتن درمانی مؤثر اغلب تجربه‌ای طولانی و خسته‌کننده است. در انستیتو سلامت مغز دانا، ما اینجا هستیم تا با استفاده از گزینه‌های درمانی ایمن، اثبات‌شده علمی و بدون دارو، به شما نتایج امیدوارکننده و بلندمدت بدهیم.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی یا ADHD چیست؟

اختلال کمبود توجه بیش فعالی یا ADHD یکی از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است. وضعیتی که بر نحوه عملکرد مغز تأثیر می گذارد. حدود 11 درصد از کودکان در سن مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بزرگسالان نیز می توانند مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده شوند. حدود دو سوم از کودکان مبتلا به ADHD همچنان در بزرگسالی علائم را تجربه می کنند.

سه نوع بیش فعالی یا ADHD وجود دارد:

  • نوع عمدتاً بی توجه، یا مشکل در توجه و تمرکز
  • شکل غالباً بیش فعال- تکانشی، یا مشکل در کنترل رفتار و یک جا نشستن
  • تظاهرات ترکیبی، یا علائم ناشی از تظاهرات بی توجه و بیش فعال- تکانشی

علائم ADHD از تفاوت در مغز و سیستم عصبی ناشی می شود.

علائم و نشانه های بیش فعالی یا ADHD چیست؟

کودکان مبتلا به بیش فعالی بیش از دیگران در نشستن، تمرکز و توجه دچار مشکل می شوند. این می تواند منجر به مشکل در کنار آمدن با سایر کودکان و یادگیری در محیط های خاص مدرسه شود.

بیش فعالی که تا بزرگسالی ادامه می یابد می تواند در روابط، عملکرد کاری و کیفیت کلی زندگی تداخل ایجاد کند. در بزرگسالان، بیش فعالی مشاهده شده در دوران کودکی ممکن است به عنوان بی قراری توصیف شود. استرس های معمول بزرگسالی نیز می توانند علائم بیش فعالی را بدتر کنند.

چرا به ADHD بزرگسالان به اندازه کودکان توجه نمیشود؟

علائم اختلال کمبود توجه بیش فعالی به نوع آن بستگی دارد، اما، به طور کلی، کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD ممکن است این موارد را نشان دهند:

  • فراموشی
  • مکرر
  • خیالبافی و ظاهرا گوش نکردن
  • مشکل در ادامه دادن یک کار
  • بی نظمی
  • اجتناب از کارهایی که نیاز به تمرکز دارند
  • مشکل در نشستن، بی قراری و چرخیدن
  • حرف زدن زیاد
  • رفتار پرخطر
  • بی دقتی، یا عدم توجه به جزئیات
  • مشکل در کنار آمدن با بچه های دیگر
  • مشکل در نوبت گرفتن

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک یک درمان غیر تهاجمی است که مغز را تشویق می‌کند تا الگوهای فعالیت سالم‌تری ایجاد کند. هدف درمان تنها تغییر طرز فکر و احساس شما نیست، بلکه تغییر مغز شما در سطح بیولوژیکی برای عملکرد بهتر است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که وقتی مغز از حمایت مناسب برخوردار باشد، مغز توانایی تغییر و انطباق را دارد، خاصیتی که به عنوان نوروپلاستیسیتی شناخته می شود. نوروفیدبک می‌تواند این فرآیند نوروپلاستیسیتی را تشویق کرده و سرعت بخشد.

کلمات به تنهایی اغلب کافی نیستند. صرفاً گفتن به کسی که آرام شود یا تمرکز کند، مشکلات اساسی شرایطی مانند اضطراب یا بیش فعالی (ADHD) را حل نمی کند. از سوی دیگر، نوروفیدبک به ما این امکان را می دهد که با زبان خود مغز با مغز صحبت کنیم، یعنی با امواج مغزی.

اگر میخواهید از نوروفیدبک و شیوه انجام آن بیشتر بدانید، مطلب زیر را از دست ندهید:

نوروفیدبک چیست؟تعریف،انواع و کاربرد آن و مرکز ارائه دهنده در شیراز

 

نحوه عملکرد نوروفیدبک

به دلیل ماهیت سازگارپذیری مغز ما (که به عنوان نوروپلاستیسیتی شناخته می شود)، ما هر روز به طور طبیعی فرآیند مداوم یادگیری اطلاعات جدید را طی می کنیم و مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کنیم. با آموزش مجدد مغز از طریق نوروفیدبک – جایی که برای تغییر فعالیت خود به الگوهای مناسب تر پاداش می گیرد – می توانیم به مغز بیاموزیم که خودش را تنظیم کند و بر مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی (ADHD) غلبه کند. پس از تثبیت فعالیت مغزی آموخته شده، نیازی به جلسات بیشتری نیست.

مزایای نوروفیدبک برای بیش فعالی یا ADHD

اثربخش بودن

ما نوروفیدبک را پس از یک ارزیابی جامع اجرا می کنیم، به طوری که این برنامه منفعت مطلوبی برای بیمار داشته باشد.

خواب را بهبود می بخشد

داشتن یک خواب خوب شبانه برای افراد مبتلا به مشکلات روانی مانند ADHD مهم است. نوروفیدبک با آموزش مغز می تواند به خواب رفتن و خواب ماندن را آسان تر کند.

بدون عوارض جانبی است

ثابت شده است که نوروفیدبک ایمن است و به جز احساس کمی خستگی بعد از یک جلسه، هیچ عارضه جانبی برای این تکنیک تمرین مغز وجود ندارد. برخلاف برخی از داروهای بیش فعالی، درمان نوروفیدبک این مزیت را دارد که باعث درد معده، حالت تهوع یا بی قراری و مشکلات خواب نمی شود (در واقع میتواند خواب را بهبود بخشد).

درمانی کوتاه مدت با مزایای بلند مدت

معمولاً به طور متوسط ​​30 تا 40 جلسه مورد نیاز است که جلسات حداقل دو بار در هفته برگزار می شود. اکثر بیماران پس از تکمیل برنامه نوروفیدبک خود از مزایای طولانی مدت بهره مند می شوند.

تقویت فرآیندی طبیعی

اثربخشی نوروفیدبک به یک فرآیند یادگیری تدریجی و طبیعی در مغز، مانند یادگیری یک ساز موسیقی یا ورزش شیاهت دارد. هنگامی که فعالیت جدیدی در مغز آموخته شد، می توان اثرات مثبت آن را حفظ کرد. به نوروفیدبک مانند یک “باشگاه ورزشی برای مغز” فکر کنید.

از نظر علمی ثابت شده است

ما فقط از پروتکل هایی استفاده می کنیم که علمی آزمایش شده اند و از فناوری هایی استفاده می کنیم که توسط این مطالعات پشتیبانی می شوند. با انجام یک ارزیابی جامع نقشه برداری مغز و خواب، متخصصان ما به بینش عمیق تری در مورد فعالیت خواب و علائم ADHD مجهز شده اند و می توانند این برنامه را متناسب با فعالیت مغز شما تنظیم کنند.

هزینه نقشه برداری مغز یا qEEG چقدر است؟+تعریف،روش انجام و کاربردها

آنچه تحقیقات معتبر در مورد نوروفیدبک برای بیش فعالی می گویند:

  •  بهبود بالینی در رفتار و فعالیت مغز مرتبط با توجه (لینک مقاله)
  • 76٪ نرخ پاسخ به دنبال پروتکل های درمانی شخصی سازی شده برای هر فرد با استفاده از نقشه برداری مغز (لینک مقاله)
  • اثرات پس از 6 ماه بدون نیاز به درمان مداوم باقی می ماند (لینک مقاله)
  • مزایای قابل توجه برای بزرگسالان و کودکان (لینک مقاله)

هزینه نوروفیدبک برای بیش فعالی چقدر است؟

قیمت نوروفیدبک با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود. توجه کنید برای استفاده از درمان نوروفیدبک حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید و هزینه کم به تنهایی نباید برای شما اهمیت داشته باشد. اگر درمان به صورت اصولی توسط متخصص انجام شود اثرات آن بلند مدت خواهد بود. در بعضی موارد افرادی فاقد صلاحیت و فاقد ابزار استاندارد، با پیشنهاد هزینه های پایین، میخواهند نظر شما را جلب کنند، توجه داشته باشید نتایجی  که توسط این افراد انجام می شود می تواند به درمان اشتباه فرد منجر شود که این خود می تواند تبعات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

 

حرف آخر

در انستیتو سلامت مغز دانا مفتخریم با ارائه تکنیک‌های علمی به بهبود عملکرد مغز شما کمک کنیم.مغز ما تا حد زیادی تعیین می کند که چه کسی هستیم، چه کاری انجام می دهیم و چگونه رفتار می‌کنیم. برنامه های جامع ما می تواند به شما کمک کند تا سلامت روان خود را ارتقا بخشید. اگر می‌خواهید درباره نوروفیدبک یا روش‌های دیگری که می‌توانید مغز خود را به سلامت بهینه برگردانید، بیشتر بدانید، با ما تماس بگیرید.

(درباره واحد نوروفیدبک انستیتو سلامت مغز دانا بیشتر بدانید)

نوروفیدبک و بیوفیدبک

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

4 نوع درمان ADHD برای بزرگسالان

سلامت روده و ADHD: آیا رابطه ای وجود دارد؟+رژیم غذایی مناسب

به این مقاله امتیاز دهید