07136476172 - 09172030360 [email protected]

همه  ی ما از خطرات حضور بلند مدت در نور خورشید آگاه هستیم. مضراتی مانند سوختگی ها،سرطان پوست و پیری زودرس از اثرات منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی هستند.

اما ممکن است از اثرات مثبت نور خورشید به اندازه ی کافی آگاه نباشیم.

از سلامت استخوان و سیستم ایمنی گرفته تا افسردگی، نورخورشید اثرات مثبت و شفابخش زیادی دارد.

 

مرور کلی

کمپین های آگاهی از سرطان پوست در سال های اخیر آن قدر موفق عمل کرده اند که بسیاری از مردم اثرات مثبت نورخورشید بر ذهن و بدن را فراموش کرده اند. و یا خطرات عدم دریافت نورخورشید به قدر کافی را نمی دانند.

نورخورشید به ساخت ویتامین دی کمک می کند. ویتامنین دی یک ماده ی مهم برای عملکرد صحیح بدن است.بدن بدون ویتامین دی نمی تواند کلسیم را جذب کند.

ویتامین دی برای استخوان ها، قلب، شش ها و سیستم ایمنی، دستگاه عصبی، سلامت ماهیچه و دندان ها ضروری است.

کمبود ویتامین دی می تواند بیماری های دشواری را ایجاد کند. افرادی که کمبود ویتامین دی دارند همچنین بیشتر در معرض بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا، اسکیزوفرنیا و افسردگی هستند.

 

 

 

تاریخچه

در بیشتر زمان های تاریخ انسان ها بیشتر زمان خود را زیر نور خورشید گذرانده اند. و حتی بیش از مقدار نیاز نور خورشید دریافت کرده اند. دریافت نورخورشید به ساخت ویتامین دی کمک می کند.

بسیاری از فرهنگ ها، خورشید را مقدس می شمرده اند یا حتی می پرستیدند.زیرا باور داشتند خورشید، زندگی و سلامت را برای آن ها به همراه دارد.

حمام حورشید برای بهبود سلامتی و درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رفته است.

در حال حاضر نیز یافته های پزشکی نشان می دهد که نور خورشید کافی، برای فعالیت بهینه ی بدن و ذهن ضروری است.

نور خورشید

 

انقلاب صنعتی

با انقلاب صنعتی، بسیاری از افراد برای کار کردن به زیر سقف ها آمدند. بزرگسالان در کارخانه ها یا اداره ها مشغول به کار شدند و کودکان نیز زیر سقف مدرسه ها به تحصیل پرداختند.

 

صنعتی شدن زندگی، همچنین موجب آلودگی ها شد که نور خورشید را مسدود می کرد.

این کاخش شدید در دریافت نور خورشید باعث شد کمبود شدید ویتامیندی در نسل های جدید به شدت دیده شود و دانشمندان در این زمان ارتباط بین ویتامین دی و نور خورشید را کشف کردند.

بیماری نرمی استخوان که در آن، استخوان ها ضعیف و نرم می شوند، معمولا در کودکان دیده می شود اما اثرات آن در بزرگسالان نیز مشاهده شده است. این مشکل، در این زمان به شکل اپیدمی در آمد.

نرمی استخوان به طور کامل با دریافت نور خورشید کافی، قابل درمان است. راه حل های جایگزین مانند مصرف ویتامین دی نیز برای درمان این بیماری استفاده می شود.

 

در ادامه ما به فواید نور خورشید یا به عبارتی heliotherapy بر سلامت روان اشاره می کنیم.

  • چرا نور خورشید دارای اثرات سلامت زا است؟
  • چه مقدار زمان باید در نور خورشید بگذرانیم؟
  • چه زمان باید دریافت نور خورشید را محدود تر کنیم؟
  • راهکار هایی برای دریافت نورخورشید بدون آقتاب سوختگی وجود دارد؟

 

 

فواید نورخورشید در سلامت فیزیکی

در سال های اخیر شواهد زیادی برای اثرات مثبت نور خورشید ارائه شده است.

ارتباط بین کمبود ویتامین دی با بسیاری از بیماری هانشان می دهدکه بدن برای انجام عملکرد های خود به طور مناسب نیاز به دریافت نور خورشید به قدر کافی دارد.

پژوهش ها در این زمینه همچنان ادامه دارند اما بسیاری از این تحقیقات نشان می دهند که با دریافت مقدار کافی ویتامین دی و کلسیم، ریسک ابتلا به انواعی از سرطان ( از جمله سرطان کولون و پستان) کاهش می یابد.

 

فواید روانی نور خورشید

ارتباطات عمیقی بین کمبود ویتامین دی و ریسک ابتلا به مشکلات سلامت روان دیده شده است.

شاید جالب باشد بدانید که این مشکلات، در مناطقی از جهان که ساعت های روز کوتاه تر و ساعت های بلندی از شب را دارند، بیشتر دیده می شود.

 

افسردگی

افسردگی یک بیماری شایع است و در سرتاسر جهان بیش از 121 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

پژوهش های زیادی انجام شده است که اثرات و درمان های این بیماری پیجیده را مورد بررسی قرار دهد.

پژوهش های زیادی نشان می دهد کمبود ویتامین دی در افرادی که افسردگی دارند شایع است و مصرف مکمل های ویتامین دی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند نرخ افسردگی را کاهش دهد و علائم را بهبود دهد.

اما به یاد داشته باشید مصرف مکمل های ویتامین دی درصورتی در درمان افسردگی موثر است که شخص در ابتدای درمان، کمبود ویتامین دی داشته باشد.

یک پژوهش در سال 2020 نشان داد که افرادی که سطح ویتامین دی پایینی دارند در بالاترین ریسک ابتلا به افسردگی هستند.

 

 

نوردرمانی

نوردرمانی، یک روش درمانی است که در آن به طور روزانه افراد با نور مصنوعی مواجهه داده می شوند. این روش درمان به خطوص برای اختلال عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder یا SAD)  به کار می رود. این روش درمانی، برای درمان دیگر افسردگی های غیر فصلی مانند افسردگی حاد و اختلال دوقطبی موثر واقع شده است.

در حقیقت برخی از این پژوهش ها نشان داده اند که نوردرمانی اثری به قدرتمندی استفاده از دارو ها ارد.

 

 

ویتامین دی و همه گیری کووید 19

یک پژوهش سال 2020 نشان داده است که ارتباطی بین میزان ویتامین دی، اسکیزوفرنیا و افزایش عفونت های تنفسی در همه گیری کووید 19 وجود دارد.

این گزارش نشان می دهد کمبود ویتامین دی، به طور شایع در افرادی که اسکیزوفرنیا دارند دیده می شود. بنایراین مصرف مکمل های ویتامین دی یا قرار گرفتن در نور خورشید برای دوری از اثرات منفی عفونت و بیماری کووید 19 در این افراد بررسی شد. پیشنهاد می شود افراد دارای این بیماری در این دوران از مکمل های ویتامین دی استفاده کنند.

نور خورشید و ویتامین دی

 

اختلالات خوردن

پژوهش ها نشان می دهند که شدت علائم اختللات خوردن در ماه های تاریک تر سال مثل ماه های پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند. بنابراین این فرضیه وجود دارد که کمبود ویتامین دی نفش مهمی در شکل گیری و رشد اختلالات خوردن دارد.

پژوهش های زیادی فواید مصرف مکمل های ویتامین دی یا قرار گرفتن در نور خورشید  و نوردرمانی را برای درمان و پیشگیری از اختلالات خوردن تایید کرده است.

منبع:

verywellmind.com

ستاپ نور درمانی با طیف آبی دوزیمتریک برای بهبود اختلال فاز خواب و بیداری، و کمک به تنظیم آرایش ژنتیکی مغز در کنترل خواب:

اثر نور بر خواب

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید