07136476172 - 09172030360 [email protected]

شاید وقتی در کلاس درس کسی را صدا زدند که جواب سوال را بدهد، با آن که جواب را می دانستیم اما اعتماد به نفس لازم و کافی برای برخاستن و پاسخ دادن را نداشتیم. اعتماد به نفس بالا در جنبه های مختلف زندگی ارزشمند ، موثر و لازم است. از سر کار گرفته تا مدرسه و دانشگاه و حتی صف اتوبوس.

 

خوب غذا خوردن ، ورزش و فعالیت اجتماعی از جمله عواملی هستند که می توانند به افزایش عزت نفس کمک کنند. با این حال ، برای برخی از افراد ، راه افزایش اعتماد به نفس بسیار چالش برانگیزتر است. اکنون ، محققان پیشنهاد می دهند برای تقویت اعتماد به نفس می توان مغز را آموزش داد.

 

یک پژوهش

 

در یک مطالعه ، دانشمندان الگوهای فعالیت مغز را شناسایی کرده اند که می تواند وضعیت اطمینان فرد را پیش بینی کند. علاوه بر این ، آنها کشف کرده اند که می توان با این فعالیت مغزی، اعتماد به نفس را افزایش داد.

 

دکتر کورتزی ، رهبر مطالعه ، از انستیتوی بین المللی  ATR در کیوتو ، ژاپن و همکارانش به تازگی یافته های خود را در مجله Nature Communications منتشر کرده اند.

 

اعتماد به نفس به طور کلی به عنوان اعتقاد به توانایی های شخص تعریف می شود. همانطور که

محققان در دانشگاه کوئینزلند در استرالیا گفته اند ،

اعتماد به نفس “یک حالت داخلی متشکل از آنچه درباره خودمان فکر می کنیم و احساس می

کنیم” را توصیف می کند.

 

اعتماد به نفس پایین می تواند به کمرویی ، اضطراب اجتماعی ، عدم ابراز وجود و مشکلات ارتباطی منجر شود. این موارد می تواند برای بسیاری از جنبه های زندگی ، از جمله روابط و پیشرفت شغلی ، پیامدهای منفی داشته باشد.

 

مطالعات نشان داده اند که اعتماد به نفس پایین می تواند خطر مشکلات روانی مانند

افسردگی و اختلال دو قطبی را نیز افزایش دهد.

 

برای تقویت اعتماد به نفس هیچ رویکرد واحدی وجود ندارد. به نظر برخی از افراد ایجاد تغییرات شخصی – مانند ایجاد یک رژیم غذایی سالم یا پیوستن به یک گروه اجتماعی – می تواند اعتماد به نفس را بهبود بخشد ، در حالی که دیگران ممکن است از ذهن آگاهی یا مشاوره بهره مند شوند.

 

در مطالعه جدید ، دکتر کورتز و همکارانش پیشنهاد کرده اند که می توان فعالیت مغز را به عنوان ابزاری برای افزایش اعتماد به نفس تغییر داد.

 

 

شناسایی و دستکاری الگوهای مغزی برای تقویت اعتماد به نفس

 

 

محققان با استفاده از یک روش تصویربرداری جدید معروف به “نوروفیدبک رمزگشایی شده” به یافته های خود رسیدند. این شامل اسکن مغز برای نظارت بر الگوهای پیچیده فعالیت مغز است.

 

تیم تحقیق این روش تصویربرداری را بر روی 17 شرکت کننده در مطالعه انجام دادند زیرا آنها یک تمرین ادراکی ساده را انجام دادند. در نتیجه ، محققان فعالیت خاصی از مغز را شناسایی کردند که با اعتماد به نفس پایین و بالا همراه بود.

 

 

“اعتماد به نفس چگونه در مغز نشان داده می شود؟

 

 

اگرچه این یک سوال بسیار پیچیده است ، آن ها از روش های استخراج شده از هوش مصنوعی برای یافتن الگوهای خاصی در مغز استفاده کردیم که می تواند به ما اطمینان دهد که چه زمانی یک شرکت کننده در اعتماد به نفس بالا یا پایین است.

 

در مرحله بعدی ، محققان می خواستند ببینند آیا می توانند از این اطلاعات برای ایجاد اعتماد به نفس بالا در میان شرکت کنندگان در مطالعه استفاده کنند.

 

همه افراد در جلسات آموزشی شرکت می کردند که در آن هر زمان که با اعتماد به نفس بالا از طریق نوروفیدبک رمزگشایی شده تشخیص داده می شد ، پاداش ناچیزی می گرفتند.

 

از طریق این جلسات آموزشی ، محققان دریافتند که آنها می توانند به طور ناخودآگاه اعتماد به نفس شرکت کنندگان را افزایش دهند. به عبارت دیگر ، افراد شرکت کننده در پژوهش، از اینکه برای افزایش اعتماد به نفس بیشتر در مغز آنها دستکاری می شود ، بی اطلاع بودند.

 

با کمال تعجب ، با جفت کردن مداوم وقوع شرایط بسیار مطمئن و اعتماد به نفس بالا با پاداش – مقدار کمی پول – در زمان واقعی ، ما توانستیم این کار را انجام دهیم: وقتی شرکت کنندگان خواستند به اعتماد به نفس شان در آن تمرین شناختی ، نمره دهند، آنها به طور مداوم اعتماد به نفس بیشتری داشتند.

 

 

نکته مهم ، محققان خاطرنشان کردند که آنها از “یک نوع روش خاص به نام psychophysics” برای اندازه گیری کمی اعتماد به نفس در بین شرکت کنندگان استفاده کردند ، که خود راهی برای اطمینان از این است که نتایج جلسه آموزشی به سادگی منعکس کننده تغییرات خلق و خو یا گزارش نیست.

 

نهایتا

 

نویسندگان معتقدند که علاوه بر روشن کردن فرایندهای مغز مسئول اعتماد به نفس ، یافته های آنها می تواند ما را یک قدم به کشف راه های جدید برای بهبود اعتماد به نفس و سایر حالات ذهنی مهم نزدیک کند.

 

منبع: http://medicalnewstoday.com

به این مقاله امتیاز دهید