07136476172 - 09172030360 [email protected]

مدل جدید برای حل مشکلات تازه از نقشه ذهنی استفاده می کند نقشه شناختی به افراد اجازه می دهد تا برای حل مسائل انتزاعی در هنگام مواجه شدن با یک چالش با اطلاعات محدود محاسبه کنند.

 

چگونه در مورد موقعیتی که قبلاً با آن مواجه نشده ایم تصمیم گیری می کنیم؟ کار جدید مرکز ذهن و مغز در دانشگاه کالیفرنیا ، دیویس ، نشان می دهد که ما می توانیم مشکلات انتزاعی را به همان شیوه ای حل کنیم که بتوانیم با استفاده از یک نقشه شناختی داخلی ، راهی جدید بین دو مکان شناخته شده پیدا کنیم.

 

این اثر در 31 اوت در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است. انسان و حیوانات توانایی زیادی در حل مشکلات جدید با تعمیم از دانش موجود و استنباط راه حل های جدید از داده های محدود دارند. دستیابی به این امر با هوش مصنوعی بسیار سخت تر است.

 

حیوانات (از جمله انسان ها) با ایجاد یک نقشه نمایشی از دنیای بیرون در سر خود حرکت می کنند. هنگامی که می دانیم دو مکان نزدیک یکدیگر هستند ، می توانیم استنباط کنیم که میانبر هایی بین آنها وجود دارد ، حتی اگر ما آنجا نبوده ایم. این نقشه ها از شبکه ای از “سلول های دارای شبکه” و “سلول های محل” در قسمت هایی از مغز استفاده می کنند.

 

در کارهای قبلی ، پروفسور اری بورمن ، محقق پسادکتری سونگمین (الکس) پارک ، داگلاس میلر و همکارانش نشان دادند که داوطلبان انسانی می توانند یک نقشه شناختی مشابه برای اطلاعات انتزاعی بسازند. به داوطلبان اطلاعات محدودی در مورد افراد در یک شبکه اجتماعی دو بعدی داده شد که بر اساس شایستگی و محبوبیت نسبی رتبه بندی شده بودند. محققان دریافتند که داوطلبان می توانند بدون مشاهده نسخه اصلی ، این شبکه را که به صورت یک شبکه نمایش داده می شود به صورت ذهنی بازسازی کنند.

کار جدید با آزمایش اینکه آیا مردم واقعاً می توانند از چنین نقشه ای برای یافتن پاسخ مشکلات جدید استفاده کنند ، تحقیقات را بیشتر می کند.

 

پیدا کردن همکار در کارآفرینان

 

مانند گذشته ، داوطلبان با 16 نفر که به آنها گفته می شد کارآفرین هستند ، آشنا شدند و از نظر شایستگی و محبوبیت رتبه بندی شدند. آنها هرگز شبکه کامل را ندیدند ، فقط مقایسه بین جفت ها را مشاهده کردند.

 

سپس از آنها خواسته شد تا شرکای تجاری را برای کارآفرینان فردی انتخاب کنند که پتانسیل رشد را برای مشاغلی که با هم شروع کرده اند به حداکثر برساند. فرض بر این بود که کارآفرینی که از نظر شایستگی بالا اما از محبوبیت کمی برخوردار است ، با نمره محبوبیت بالاتری تکمیل می شود.

 

به عنوان مثال ، آیا مارک زاکربرگ بهتر است با بیل گیتس همکاری کند یا ریچارد برانسون؟ ” بورمن گفت. (در آزمایش واقعی از افراد واقعی استفاده نشده است.) در حالی که داوطلبان وظیفه تصمیم گیری را انجام می دادند ، محققان مغز آنها را با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI اسکن کردند.

 

بورمن گفت: اگر داوطلبان از سلولهای شبکه داخل سر خود برای استنباط پاسخ استفاده می کردند ، باید با یک روش تجزیه و تحلیل مناسب برای سیگنال fMRI قابل اندازه گیری بود. به نظر می رسد سیستم در مغز نشان می دهد که آنها از نقشه شناختی استفاده می کنند.”

راه حل های محاسباتی در حال مواجهه با مسئله

 

به عبارت دیگر ، ما می توانیم اطلاعات ضعیف و متصل به هم را در اختیار بگیریم ، آنها را در یک نقشه ذهنی جمع آوری کرده و از آنها برای استنباط راه حل مشکلات جدید استفاده کنیم.

 

پارک گفت: دانشمندان تصور می کنند که مغز با محاسبه ارزش هر انتخاب در یک واحد پول رایج تصمیم گیری می کند که به آنها

اجازه می دهد تا در یک بعد واحد مقایسه شوند. به عنوان مثال ، مردم معمولاً بر اساس قیمت شراب A را به شراب B ترجیح می

دهند ، اما ما می دانیم که ترجیح ما می تواند با غذایی که با شراب جفت می کنید تغییر کند.

 

مطالعه ما نشان می دهد که مغز انسان دارای فهرست شراب با ارزشهای ثابت نیست ، اما شراب را در یک فضای انتزاعی چند بعدی قرار می دهد ، که به شما امکان می دهد با توجه به تقاضای فعلی ، ارزش تصمیمات جدید را به صورت انعطاف پذیر محاسبه کنید. ”

بورمن گفت: نقشه شناختی امکان محاسبه سریع با اطلاعات محدود را فراهم می کند. وی گفت: “وقتی تصمیمات جدید هستند ، مفید است.” “این یک چارچوب کاملاً جدید برای درک تصمیم گیری است.

 

کمی درباره نقشه شناختی

 

نقشه ناوبری در جوندگان در قشر داخلی ، بخش “اولیه” مغز قرار دارد. نقشه شناختی در انسان به سایر قسمت های مغز از جمله قشر پیش پیشانی و قشر داخلی خلفی گسترش می یابد. این نواحی مغزی بخشی از شبکه حالت پیش فرض هستند ، یک شبکه بزرگ مغزی “همیشه روشن” که در حافظه اتوبیوگرافی ، تخیل ، برنامه ریزی و نظریه ذهن نقش دارد.

 

ایده نقشه شناختی از کار روانشناس ادوارد تولمن نشات می گیرد که به دلیل مطالعات خود در مورد نحوه یادگیری حرکت موش ها از طریق موش ها مشهور است. در روانشناسی ، دارای مفهوم مکانی قوی است – نقشه های شناختی معمولاً به نمایش یک فضا (به عنوان مثال ، پیچ و خم) در مغز اشاره دارند. نقشه های شناختی از آن زمان در طیف وسیعی از زمینه ها مورد استفاده قرار گرفته است. کالین ایدن ، محقق عملیات ، از این واژه به معنای وسیع تری برای نشان دادن مدل ذهنی از هر نوع فرایند یا مفهوم (اعم از فضایی یا غیر فضایی) استفاده کرد.

 

مشخصات

 

تنوع در ماهیت و هدف. نقشه برداری شناختی در طیف وسیعی از رشته ها برای اهداف مختلف استفاده می شود. نقشه های شناختی عمومی ترین نوع تجسم مدل ذهنی هستند.

بدون محدودیت در ساختار و شکل. لازم نیست نقشه های شناختی به قالب خاصی پایبند باشند. بنابراین ، آنها اغلب انتزاعی هستند و سلسله مراتب ثابتی ندارند. آنها انعطاف پذیر هستند و می توانند مجموعه وسیعی از مفاهیم یا موقعیتهایی را که نیاز به نمایش دارند ، در خود جای دهند.

 

شبکه ها و نقشه ها در مغز ما خودنمایی می کنند. کافیست آنها را پیدا کنیم!

نقشه توپوگرافی احساسات در مغز

 

“شبکه های اجتماعی” سلول های عصبی و مکانیسم آن ها

 

به این مقاله امتیاز دهید