07136476172 - 09172030360 [email protected]

.دستگاه‌های فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) یک درمان استاندارد برای آپنه خواب  که یک اختلال تنفسی جدی است. در حالی که آنها یک راه موثر برای درمان آپنه خواب هستند، دستگاه های CPAP به مراقبت و تمیز کردن مکرر نیاز دارند.

با توجه به اینکه ماسک، لوله و سایر اجزای آن در طول شب هوا رسانی را تحویل می‌دهند، تمیزی آنها می‌تواند یک نگرانی جدی برای سلامتی باشد. تمیز کردن روزانه میکروب‌های خطرناک، کپک‌ها، گرد و غبار و زباله‌ها را حذف می‌کند تا اطمینان حاصل شود که درمان CPAP شما را بهتر می‌کند و نه بدتر. در حالی که تمیز کردن روزانه ممکن است طاقت فرسا به نظر برسد. اما فرآیند نسبتاً سریعی است که به راحتی در برنامه روزانه شما ادغام می شود.

نحوه تمیز کردن دستگاه CPAP

تولیدکنندگان و کارشناسان تمایل دارند تمیز کردن روزانه اجزای دستگاه CPAP شما را توصیه کنند. و کاربران باید حداقل به تمیز کردن هفتگی متعهد باشند. مواردی از بیماری‌های جدی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به دستگاه‌های CPAP آلوده متنسب کرد. و کاربران CPAP که به طور منظم دستگاه خود را تمیز نمی‌کنند. ممکن است از احتقان، سرفه و سایر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه سیستم تنفسی آن‌ها رنج می‌برد، رنج ببرند.

تمیز نکردن دستگاه CPAP نیز ممکن است طول عمر آن را کاهش دهد.  با تمیز کردن دستگاه CPAP خود – روزانه یا هفتگی اگر نمی توانید به تمیز کردن روزانه متعهد شوید – مطمئن خواهید شد که این قطعه مهم از تجهیزات پزشکی در بهترین حالت باقی می ماند.

لوازم تمیز کردن CPAP

  • صابون ملایم، ترجیحاً بدون عطر و بدون مواد مرطوب کننده
  • سرکه سفید (اگر از مخزن مرطوب کننده استفاده می کنید)
  • آب گرم و با کیفیت آشامیدنی
  • یک سینک، وان یا سطل به اندازه کافی بزرگ برای نگه داشتن شلنگ یا لوله شما
  • یک حوله تمیز و غیر ساینده

مراحل تمیز کردن CPAP

جداسازی قطعات

  • قبل از جدا کردن یا تمیز کردن قسمتی از دستگاه CPAP خود، همیشه باید دوبار بررسی کنید که از هر منبع تغذیه جدا شده باشد. اگر دستگاه CPAP شما دارای باتری یکپارچه است، راهنمای سازنده باید دستورالعمل هایی در مورد جداسازی و تمیز کردن ایمن ارائه دهد.
  • قبل از تمیز کردن، شیلنگ هوا و لوله باید از ماسک و دستگاه CPAP جدا شود. اگر از مرطوب کننده استفاده می کنید، باید مخزن آب را نیز بردارید و کنار بگذارید.
  • اکثر ماسک‌های CPAP از سه قسمت تشکیل شده‌اند -سری، بالشتک و قاب – که می‌توان آنها را برای تمیز کردن مؤثرتر و خشک کردن راحت‌تر از هم جدا کرد.

مواد تمیز کننده:

  • اکثر لوله ها را می توان با شستن آن در آب گرم و صابون تمیز کرد. داخل لوله نیز باید تمیز شود، پس حتما آن را به مدت طولانی در آب فرو کنید تا کاملاً با آب صابون پر شود.
  • برخی از شیلنگ ها را می توان در همان لوله تمیز کرد. با این حال، شیلنگ های دارای اجزای الکتریکی – مانند شیلنگ های گرم شده – باید با دقت بیشتری تمیز شوند. اگر از شیلنگ گرم شده استفاده می کنید، دستورالعمل های سازنده را برای اطلاعات بیشتر در مورد تمیز نگه داشتن آن دوباره بررسی کنید.
  • هر قسمت از ماسک شما باید جداگانه با صابون ملایم شسته شود. بالشتک و سری مخصوصاً مستعد لکه شدن با روغن های صورت یا مو هستند – از آنجایی که این روغن ها می توانند مواد را تخریب کرده و میکروب ها را جذب کنند، قبل از حرکت مطمئن شوید که بدون روغن هستند.
  • مخازن رطوبت ساز را می توان با پر کردن آنها با محلولی از مقادیر مساوی آب گرم و سرکه سفید ضدعفونی کرد. مخزن را می توان در حالی که بقیه اجزای CPAP خود را تمیز می کنید خیس بخورد و به سرکه اجازه دهید کار کند.

شستشو و خشک کردن

  • تمام اجزای CPAP باید پس از شستشو با آب خنک و تمیز شسته شوند. اجزاء باید عاری از هرگونه صابون، از جمله فیلم صابون باشند، بنابراین قبل از خشک شدن، تمیز بودن آنها را مجدداً بررسی کنید. این امر به ویژه برای لوله های نازک مهم است، زیرا به راحتی می توان حباب های صابونی را که در داخل آنها به دام افتاده اند، از دست داد.
  • هنگامی که تمام اجزای شما شسته و تمیز شدند، باید آنها را روی یک حوله نرم و تمیز قرار دهید تا در هوا خشک شوند.
  • شیلنگ ها و لوله ها در صورت آویزان کردن ممکن است بهتر خشک شوند. بنابراین اگر به خوبی روی حوله خشک نمی شوند، آنها را از ریل دوش یا در آویزان کنید.

مونتاژ مجدد

  • فقط زمانی که ماسک و اجزای CPAP خود را کاملا خشک کنید باید دوباره سرهم کنید. بسته به جزء و آب و هوای شما، ممکن است چندین ساعت طول بکشد.
  • مونتاژ مجدد باید دور از پریزها و با جدا بودن دستگاه CPAP انجام شود. همیشه به یاد داشته باشید که دستورالعمل‌های مونتاژ سازنده ماسک و دستگاه CPAP خود را دنبال کنید.

ملاحظات دیگر

  • تمام شب در دستگاه CPAP خود تنفس می کنید. هنگامی که بیمار هستید، این یک مخزن میکروب در خود دستگاه CPAP ایجاد می کند. این آلودگی به راحتی می تواند بیماری شما را بدتر کند. و همچنین به طور بالقوه شما را پس از بهبودی مجدداً عفونی می کند. همانطور که از دستمال کاغذی استفاده شده برای فیلتر کردن تنفس خود استفاده نمی کنید. باید CPAP خود را با دقت تمیز نگه دارید هر زمان که بیمار هستید.
  • مبتلایان به آلرژی، به ویژه افرادی که از آلرژی گرد و غبار رنج می برند، اغلب برای استفاده از دستگاه های CPAP مشکل دارند. در حالی که مهم‌ترین مرحله، یافتن تنظیمات و ماسک مناسب با تیم مراقبت‌های بهداشتی‌تان است. این فرآیند نیز می‌تواند با تمیز کردن روزانه دستگاه شما آسان‌تر شود.
  • اکثر دستگاه های CPAP دارای فیلترهایی هستند که باید به طور منظم تعویض شوند. فیلترهای یکبار مصرف رایج ترین هستند و باید هر دو هفته یکبار تعویض شوند. در حالی که فیلترهای قابل استفاده مجدد باید هر دو هفته یکبار شسته و هر سه ماه یکبار تعویض شوند.
  • تمیز کردن اجزای CPAP زمان بسیار خوبی برای بررسی مجدد وضعیت آنها و اطمینان از اینکه چیزی نیاز به تعویض ندارد است. اکثر اجزای CPAP، از جمله ماسک ها، باید به طور منظم تعویض شوند. همچنین اگر اجزایی شروع به ساییدگی کردند، باید آنها را تعویض کنید.

اگر CPAP خود را به طور منظم تمیز نکنید چه اتفاقی می افتد؟

دستگاه‌های CPAP مرطوب و اغلب گرم هستند. که آنها را به خانه‌ای عالی برای کپک‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌های مضر تبدیل می‌کند. تمیز کردن منظم اجزای CPAP این میکروب ها را از بین می برد و از رسیدن آنها به سطوح خطرناک جلوگیری می کند. اما بی توجهی به بهداشت دستگاه CPAP می تواند منجر به شرایط تنفسی حاد و مزمن شود.

صرف نظر از بهداشت شخصی شما، روغن های صورت به سرعت روی بالش و پوشش سر ماسک جمع می شوند. روغن، کثیفی ها و باکتری ها را جذب می کند و ترکیب این ها می تواند به سرعت منجر به آکنه و تحریک پوست اطراف ماسک شما شود.

یک دستگاه CPAP کثیف طول عمر بسیار کمتری نسبت به دستگاهی که تمیز نگه داشته می شود، خواهد داشت. روغن‌ها و کثیفی‌های صورت می‌توانند موادی را که ماسک از آن ساخته شده است تخریب کنند.  کپک‌ها و میکروب‌های مضر نیز می‌توانند به شلنگ یا مخزن مرطوب‌کننده آسیب برسانند. و منجر به ترک یا کدر شدن شوند.

آیا باید از دستگاه تمیز کننده CPAP استفاده کنید؟

پاک کننده های CPAP دستگاه های بدون آب هستند که از ازن یا نور ماوراء بنفش برای ضدعفونی کردن اجزای CPAP استفاده می کنند. FDA هیچ دستگاهی را برای این منظور تایید نکرده است. و در مورد فروش آنها صحبت کرده است و به نگرانی در مورد ایمنی و اثربخشی آنها اشاره کرده است.

آب گرم و صابون ملایم بهترین راه برای تمیز کردن دستگاه CPAP شما است.  اما اگر می خواهید از پاک کننده CPAP استفاده کنید، درک محدودیت ها و خطرات بالقوه سلامتی آنها مهم است.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

ارتباط بین اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و آپنه خواب

نحوه انتخاب ماسک CPAP بر اساس وضعیت خواب

 

 

به این مقاله امتیاز دهید