07136476172 - 09172030360 [email protected]

میگرن شکمی در کودکان و بزرگسالان چیست؟

 یکی از انواع سردردهای میگرنی است. معمولاً در کودکانی که سابقه خانوادگی میگرن دارند رخ می دهد. میگرن شکمی در بزرگسالان نادر است، اما حدود 2 درصد از همه کودکان ممکن است به میگرن شکمی مبتلا شوند.

زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند. کودکانی که این میگرن را تجربه می کنند، معمولاً وقتی بزرگتر می شوند، دچار سردردهای میگرنی می شوند. اگرچه میگرن های شکمی از خانواده میگرن هستند، اما درد در شکم رخ می دهد. معمولاً نزدیک ناف یا خط وسط است. اغلب به عنوان یک واکنش به محرک میگرن رخ می دهد. آنها می توانند باعث درد شدید معده، حالت تهوع، گرفتگی شکم و اغلب استفراغ شوند.

چه چیزی باعث میگرن شکمی می شود؟

علت دقیق این میگرن کشف نشده است، اما یک نظریه این است که این مشکل در اثر تغییر در دو ماده شیمیایی هیستامین و سروتونین ایجاد می شود. هر دوی اینها به طور طبیعی در بدن وجود دارند. تغییرات شیمیایی می تواند به سردردهای میگرنی و درد شکم کمک کند. اکنون کارشناسان بر این باورند که استرس و اضطراب روزانه می تواند باعث نوساناتی در این مواد شیمیایی بدن شود.

حمایت فزاینده ای برای این نظریه وجود دارد که درد شکمی غیرقابل توضیح ممکن است یک محرک روانی داشته باشد. علاوه بر این، تصور می‌شود که غذاهایی مانند شکلات، غذاهای چینی و گوشت‌های فرآوری‌شده حاوی مواد شیمیایی خاص – نیتریت‌ها – ممکن است باعث میگرن شکمی شوند. بلع زیاد هوا نیز ممکن است باعث این میگرن یا سایر علائم مشابه گوارشی شود. نتیجه نفخ و تداخل با غذا خوردن است.

علائم و نشانه های میگرن شکمی چیست؟

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکمی حاد، شدید و خط میانی که با حالت تهوع همراه است
  • استفراغ
  • رنگ پریدگی
  • ناتوانی در خوردن
  • درد شکم ممکن است تا یک ساعت یا تا سه روز طول بکشد.
  • به طور کلی قبل از سردردهای میگرنی یک “هاله” ایجاد می شود که در آن فرد مبتلا به میگرن می تواند احساس کند که سردرد در حال ظهور است. اگرچه میگرن شکمی اغلب ناگهانی و کاملاً شدید است. آنها می توانند بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای رخ دهند و می توانند اضطراب را در فردی که به آنها مبتلا می شوند افزایش دهند.

میگرن شکمی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص مشکل است. کودکان در تشخیص ویژگی های میگرن شکمی از معده دردهای معمولی، آنفولانزای معده یا سایر بیماری های دستگاه گوارش مشکل دارند.

سابقه خانوادگی میگرن و میگرن شکمی یک عامل کلیدی در تعیین احتمال میگرن شکمی است. بنابراین، پزشک برای کمک به تشخیص دقیق، سابقه پزشکی خانوادگی بیمار را بررسی می کند. اولین قدم این است که سایر علل درد معده را از بین ببرید.

سپس پزشک ممکن است معیارهای خاصی را که توسط متخصصان میگرن ایجاد شده است ارزیابی کند. برای تعیین احتمال میگرن شکمی، پزشک ممکن است برخی از علائم زیر را بررسی کند:

  • درد متوسط تا شدید که از یک تا ۷۲ ساعت طول می کشد
  • علائم تهوع و استفراغ
  • بی اشتهایی (کاهش اشتها، ناتوانی در خوردن)
  • خمیازه، بی حالی، خواب آلودگی
  • سردرد
  • رنگ پریدگی (رنگ پریدگی/رنگ پریده غیر طبیعی پوست)
  • سایه های تیره زیر چشم گرگرفتگی

میگرن شکمی چگونه درمان می شود؟

درمان خاصی برای میگرن شکمی هنوز ایجاد نشده است. از آنجا که اطلاعات کمی در مورد درمان میگرن شکمی وجود دارد، پزشکان ممکن است آن را مانند سایر میگرن ها درمان کنند.

برای برخی بیماران، برخی از مسدود کننده های سروتونین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است برای درمان میگرن شکمی مفید باشند. پزشکان در درمان بزرگسالان با سوماتریپتان بینی، که دارویی در کلاس تریپتان است، موفقیت هایی کسب کرده اند. با این حال، تریپتان های مورد استفاده برای سردردهای میگرنی برای استفاده در کودکان تایید نشده است.

تریپتان ها همچنین ممکن است به بزرگسالان مبتلا به میگرن شکمی کمک کند. علاوه بر این، اسید والپروئیک (به عنوان مثال Depakote) که برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می شود، با موفقیت در درمان میگرن شکمی استفاده شده است.

آیا میگرن شکمی قابل پیشگیری است؟

با آموزش مناسب، کودکان و بزرگسالان مبتلا به میگرن شکمی ممکن است بتوانند محرک های شخصی خود را کشف کنند. به عنوان مثال، گاهی اوقات غذاهایی مانند شکلات یا غذاهای چینی که حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG) هستند ممکن است احتمال میگرن شکمی را افزایش دهند.

اجتناب از این غذاها ممکن است برای برخی مفید باشد. با این حال، بسیاری از مردم هیچ محرک غذایی برای میگرن شکمی ندارند. استرس خود مدیریتی همراه با عادات سبک زندگی سالم ممکن است در کاهش خطر میگرن شکمی نقش داشته باشد. کودکان و بزرگسالانی که به میگرن شکمی مبتلا می‌شوند ممکن است بخواهند زمان‌های بروز علائم شکمی را یادداشت کنند. آنها همچنین باید با پزشک خود در مورد بهترین اقدام برای درمان و پیشگیری مشورت کنند.

تکنیک های مدیریت استرس

استرس ممکن است به عنوان هر عامل فیزیکی، شیمیایی یا احساسی در نظر گرفته شود که باعث ناآرامی جسمی یا روحی می شود. و ممکن است عاملی برای ایجاد بیماری باشد. عوامل فیزیکی و شیمیایی که می توانند باعث استرس شوند عبارتند از:

  • تروما
  • عفونت
  • سموم
  • بیماری ها و هر نوع آسیب.
  • علل عاطفی استرس و تنش متعدد و متنوع هستند.

در حالی که بسیاری از مردم واژه استرس را با استرس روانی مرتبط می‌دانند، دانشمندان و پزشکان از این واژه برای اشاره به هر نیرویی استفاده می‌کنند که ثبات و تعادل عملکردهای بدن را مختل کند.

اگر استرس تعادل و عملکرد بدن را مختل کند، آیا همه استرس ها بد هستند؟

استرس و تنش خفیف گاهی اوقات می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، احساس استرس خفیف هنگام انجام یک پروژه یا تکلیف، اغلب ما را وادار می‌کند که کار خوبی انجام دهیم. تمرکز بهتری داشته باشیم و با انرژی کار کنیم.

به همین ترتیب، ورزش می تواند استرس موقتی بر روی برخی از عملکردهای بدن ایجاد کند. اما مزایای سلامتی آن غیرقابل انکار است. تنها زمانی که استرس بسیار زیاد است، یا به خوبی مدیریت نمی شود، اثرات منفی آن ظاهر می شود.

یک هدف مهم برای افراد تحت استرس مدیریت استرس های زندگی است. از بین بردن استرس غیرواقعی است، زیرا استرس بخشی از زندگی عادی است.

حذف کامل استرس غیرممکن است و انجام این کار توصیه نمی شود.

در عوض، می‌توانیم تکنیک‌های تمدد اعصاب و روش‌های دیگر را برای مدیریت استرس بیاموزیم تا بر استرس خود و تأثیرات آن بر سلامت جسمی و روانی خود کنترل داشته باشیم.

نکات سالم برای مدیریت استرس

به طور کلی استرس به دو عامل بیرونی و درونی مربوط می شود. عوامل بیرونی شامل محیط فیزیکی، شغل، روابط با دیگران، خانه و تمام موقعیت ها، چالش ها، مشکلات و انتظاراتی است که روزانه با آن ها مواجه می شوید.

عوامل درونی توانایی بدن شما را برای پاسخگویی و مقابله با عوامل استرس زای خارجی تعیین می کند. فاکتورهدرونی که بر توانایی شما در کنترل استرس تأثیر می‌گذارند عبارتند از وضعیت تغذیه، سطح سلامت و تناسب اندام کلی، رفاه عاطفی، توانایی شما در کنترل استرس از طریق تکنیک‌های تمدد اعصاب یا سایر استراتژی‌ها، و میزان خواب و استراحتی که دریافت می‌کنید.

بنابراین، مدیریت استرس می‌تواند شامل یادگیری نکاتی برای تغییر عوامل بیرونی که با شما مواجه می‌شوند یا عوامل درونی که توانایی شما را برای رویارویی با آنچه پیش می‌آید تقویت می‌کند، باشد.

پنج تکنیک اصلی که می تواند به کاهش استرس کمک کند عبارتند از:

  • ورزش
  • تکنیک های آرامش و مدیتیشن
  • مدیریت زمان
  • مهارت های سازمانی
  • سیستم های پشتیبانی

برای اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تخصصی با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در ارتباط باشید.

منبع: Abdominal Migraines in Children and Adults Symptoms, Causes – MedicineNet

Stress Management Techniques, Definition, and Skills (medicinenet.com)

به این مقاله امتیاز دهید