07136476172 - 09172030360 [email protected]

محققان مرکز تحقیقات بهداشت دانشگاه تگزاس در (UTHealth) با استفاده از کاشتهای مغزی توانستند مشخص کنند که قسمتهای از مغز با تشخیص چهره و مکان ارتباط دارند.

نیتین تاندون، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد جراحی مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی مک گاورن توضیح می دهد: “توانایی تشخیص چهره ها و مکان های آشنا برای زندگی روزمره بسیار مهم است.” “شناسایی اشخاص به شما امکان می دهد تا با آنها ارتباط برقرار کنید و بدانید که چه کسانی در اطراف شما هستند، و داشتن این مهارت اصلی به فرد کمک می کند تا هویت خود را با افراد اطراف خود مرتبط کند. این باعث می شود که تفاوت بین چه کسانی و چه مکانی آسانتر شود.”

قبلا، هیپوکامپ و parahippocampal، واقع در لوب تمپورال میانی (MTL)، به عنوان منطقه اصلی برای این فرآیندهای شناسایی، شناخته شده اند. با این حال، به تازگی برای محققان مشخص شده است که شبکه حافظه مسئول شناسایی، فراتر از MTL است، از جمله ناحیه ای در اعماق مغز به نام قشر پاریتال میانی (MPC) است.

 

 

 

 

 

 

 

محققان برای درک بهتر چگونگی شناسایی، ثبت هایی را مستقیم در MPC و MTL انجام دادند، ساختارهایی که مشخص می شود در هنگام شناسایی چهره و صحنه مشغول فعالیت هستند. در گروهی متشکل از 50 شرکت کننده، محققان ایمپلنت های الکترود استریوالکتروانسفالوگرافی (sEEG)، که برای شناسایی تشنج های صرع استفاده می شود، در مغز قرار داده و فعالیت مغز را طی چندین آزمایش تحت نظر داشتند. این روش در حداقل تهاجم، شامل قرار دادن پروب ریز به جمجمه است.

در طی این آزمایشات، محققان حدود 300 عکس از چهره های مشهور و نشانه های معروف را به بیماران نشان می دهند تا تعیین کنند که آیا آنها می توانند آنچه را که می دیدند، نامگذاری کنند یا نه.

“یکی از مواردی که ما قادر به تعیین آن بودیم این بود که MPC مناطق خاصی دارد که در تشخیص چهره و صحنه دخیل هستند.” “هنگامی که افراد مورد آزمایش، مردم و مکانها را تشخیص دادند، دقیقاً مشابه مناطق حافظه که قبلا شناخته شده بودند در MTL  و  MPC فعالیت سلول ها مشاهده شد. ما همچنین توانستیم ببینیم MPC و MTL چگونه با هم همکاری می کنند تا به یک فرد در تشخیص چهره ها و مکان ها کمک کنند. ”

تحقیقات نشان می دهد که این قسمت از لوب پاریتال که MPC در آن قرار دارد، ناحیه ای از مغز است که در اوایل در بیماران مبتلا به آلزایمر شروع به وخامت می کند. شناسایی آن به عنوان یکی از مناطق مغز که به حافظه و شناخت کمک می کند، به محققان نشان می دهد مناطقی خارج از ناحیه حافظه سنتی، یعنی هیپوکامپ، برای درک چگونگی ناهنجاری های مغز مانند آلزایمر بر فرد مهم است. تاندون امیدوار است که این مطالعه بتواند در پیشرفت های آینده برای سایر بیماری ها کمک کند.

“ما در درک این فرآیندهای اساسی در مغز پیشرفت بسیاری می کنیم.” “این به ما فرصتی می دهد تا دستگاه ها و فن آوری های دیگری را ایجاد کنیم که ناهنجاری های فرآیندهای مغز را در آینده هدف قرار دهد. بنابراین، در اصل، کاری که ما انجام می دهیم ایجاد یک درک درست از فرآیندی  است که مغز در انجام این کارکردهای اساسی عمل می کند. با پیشرفت فناوری، امیدواریم بتوانیم چنین نرم افزاری را در صورت تمایل برای ایجاد راه حل هایی جهت ناهنجاری های عملکردهای مغز پیاده سازی کنیم.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

“Category Selectivity for Face and Scene Recognition in Human Medial Parietal Cortex”. by Oscar Woolnough, Patrick S. Rollo, Kiefer J. Forseth, Cihan M. Kadipasaoglu, Arne D. Ekstrom, Nitin Tandon.
Current Biology

به این مقاله امتیاز دهید