07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

یک پژوهش جدید نشان می دهد استامینوفن در حالی که به شما در کنترل سردردتان کمک می کند، همزمان باعث می شود برای پذیرش ریسک و خطر نیز مشتاق تر باشید.

 

محققان این پژوهش مشاهده کردند افرادی که استامینوفن مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که دارونما(placebo) مصرف کرده بودند، فعالیت هایی مانند “بانجی جامپینگ” یا “صحبت در مورد یک موضوع چالش برانگیز در یک قرار کاری” را کم ریسک تر ارزیابی می کردند.

مصرف این دارو همچنین در یک آزمایش که افراد در ازای باد کردن بادکنک پاداش دریافت می کردند، باعث ریسک پذیری بیشتر افراد می شد. گاهی آنقدر به باد کردن بادکنک ادامه می دادند که بادکنک می ترکید.

 

“به نظر می رسد استامینوفن باعث می شود افراد  نسبت به موقعیت ها و فعالیت های خطرناک، احساس منفی کمتری داشته باشند.” این را بالدوین وی، نویسنده ی همکار این پژوهش و استاد روانشناسی دانشگاه اوهایو استیت می گوید.

” با توجه به این موضوع که تقریبا 25 درضد افراد در هر هفته استامینوفن مصرف می کنند، کاهش ادراک خطر و افزایش ریسک پذیری می تواند اثر اجتماعی مهمی داشته باشد.”

این پژوهش، تحقیقات دیگری را به دنبال خود می آورد که نشان می دهند استامینوفن- ماده ی اصلی در مسکن تیلنول و تقریبا 600 نوع داروی دیگر- اثرات روانشناختی ای دارد که بیشتر مردم هنگام مصرف دارو به آن توجه نمی کنند.

تحقیقات قبلی او و همکارانش، نشان داده که استامینوفن، احساسات مثبت و منفی را کاهش می دهد. این احساسات شامل احساس آسیب دیدگی، احساس پریشانی نسبت به درد دیگری، و حتی احساس لذت است.

این پژوهش در مجله ی “Social Cognitive and Affective Neuroscience    چاپ شده است.

در یک پژوهش، 189 دانشجو، به یک آزمایشگاه آمدند و 1000mg استامیتوفن( دوز پیشنهادی برای سردرد) یا دارونما به آن ها داده شد. سپس از آنها خواستند میزان خطرناکی تعدادی فعالیت را در یک مقیاس بین 1 تا رای دهی کنند.

نتایج نشان داد که آن هایی که تحت تاثیر استامینوفن بودند، فعالیت هایی مانند بانجی جامپینگ، شب تنها در خیابان بودن، شروع یک شغل جدید در اواسط 30 سالگی و رفتن به کلاس موج سواری را کم خطر تر از کسانی که دارونما مصرف کرده بودند می دانستند.

نتایج این آزمایش ها، پیامد های متفاوتی در زندگی واقعی دارد.

برای مثال استامینوفن به عنوان درمان پیشنهادی برای علائم اولیه ی کووید 19پیشنهاد می شود:

شاید مصرف استامینوفن درک ریسک خروج از خانه را برای شخصی که بیماری خفیف کووید 19دارد و برای علائمش این دارو را مصرف کرده است، کاهش دهد

حتی کار های روزمره مثل رانندگی نیز، نیاز به ادراک خطر و ریسک دارند و مصرف مسکن ها می تواند این درک را تغییر دهد.

ما نیاز به مطالعه ی دقیق تر تاثیرات استامینوفن و دیگر مسکن ها بر تصمیم گیری ها و خطر پذیری هایمان داریم

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

neurosciencenews.com

به این مقاله امتیاز دهید