07136476172 - 09172030360 [email protected]

رابطه بین مشکلات خواب و عملکرد قلبی

این ارتباط یک خیابان دو طرفه است. داشتن نارسایی قلبی به این معنی است که شما به احتمال زیاد مشکلات بهداشتی دیگری از جمله مشکلات خواب دارید. به همین ترتیب، مشکلات خواب، از جمله آپنه انسدادی خواب (OSA) و بی خوابی، می توانند علائم نارسایی قلبی را بدتر کنند.

برای داشتن خواب خوب، مهم است که قلب شما سالم باشد. استراحت به قلب و همچنین سطوح انرژی، به مهارت های تفکر و سلامت کلی شما کمک می کند. اگر بتوانید مشکلات خواب خود را برطرف کنید، ممکن است عملکرد قلب خود را بهبود ببخشید.

نارسایی قلبی باعث مشکلات خواب می شود.

عوارض نارسایی قلبی می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد. مثلا درد و ناراحتی قفسه سینه باعث می شود آرامش و یا خوابیدن سخت شود. دراز کشیدن در رختخواب باعث می شود احساس تنگی نفس کنید. ممکن است مجبور شوید در طول شب بیدار شوید تا ادرار کنید.

مشکلات خواب منجر به نارسایی قلبی می شود

آپنه انسدادی یا  OSA بیشتر در افراد دارای اضافه وزن رایج است. اما هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود. بافت پشت گلو شل می شود و هنگام خواب، مجاری تنفسی شما را مسدود می کند.

شما تنفس خود را متوقف می کنید، بنابراین مغز شما به عضلات گلو علامت می دهد و منقبض می شوند، که دوباره راه هوایی شما را باز می کند. این فرآیند می تواند ده ها یا حتی صدها بار در شب اتفاق بیفتد.

ممکن است به اثر حفاظتی که خواب بر قلب شما دارد کمتر توجه کرده باشید. یک نکته جالب در این مقاله این است که نشان داده شده، مدت خواب برای هر نفر در 50 سال گذشته 1.5 تا 2 ساعت در شب کاهش یافته است.

اما چندین مطالعه اخیر، ارتباط بین خواب کوتاه مدت، که به عنوان خواب کمتر از شش ساعت تعریف شده است و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نشان می دهد.

محققان هشدار می دهند که مکانیسم های مرتبط با تاثیر خواب کوتاه و طولانی مدت و بیماری های قلبی به طور کامل شناخته نشده است.

استاد مغز و اعصاب و مدیر برنامه اختلالات خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن می گوید:

“مشکلات خواب با عملکرد قلبی رتباط دارند. کمبود خواب لزوماً باعث بیماری قلبی نمی شود”. ” اما واقعا عوامل خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهد.”

یکی از مطالعات دیگر در دانشگاه شیکاگو، ارتباط بین خواب کوتاه و افزایش کلسیفیکاسیون عروق کرونر (رسوبات کلسیم)، را ثابت کرد.

این مطالعه همچنین نشان داد که خواب کوتاه تر، پیش بینی کننده وخامت فشار خون بالا است.

دانشمندان می گویند:

“در اکثر مردم، فشار خون در شب هنگام کاهش می یابد. ” بنابراین ممکن است با خواب کوتاه تر، این مقدار کاهش فشار کافی نباشد “.

اما آیا می توانید این روند را معکوس کنید؟ محققان مطمئن نیستند. بخشی به این دلیل است که تأثیر خواب بر قلب یک حوزه تحقیقاتی نسبتاً جدید در مطالعات است.

مشکل دیگر این است که ارزیابی خواب پیچیده است. پژوهشگران می گویند: اندازه گیری عینی خواب شامل اتصالات سنسورهای خاص و مانیتورینگ فعالیت است. چیزی که “به احتمال زیاد خواب معمول شما را تغییر می دهد.”

 چگونه خواب کافی می تواند از قلب شما محافظت کند؟

متخصصان خواب توضیح می دهند که خواب خوب و با کیفیت باعث کاهش لود کاری قلب می شود. زیرا فشار خون و ضربان قلب در شب کاهش می یابد.

افرادی که از کمبود خواب رنج می برند، به جای نوسان طبیعی، ضربان قلبشان معمولاً بالا می ماند. آنها همچنین می گویند: “این نشانه خوبی نیست، چرا که به نظر می رسد استرس افزایش یافته است.”

کمبود خواب می تواند مقاومت به انسولین را افزایش دهد. این یک عامل خطر برای ایجاد دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی است. خواب کوتاه می تواند CRP یا پروتئین واکنشی C را افزایش دهد که با استرس و التهاب آزاد می شود.

به گفته دانشمندان، اگر CRP شما بالا باشد، این یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است.” خواب کوتاه همچنین در تنظیم اشتها اختلال ایجاد می کند. بنابراین ممکن است در نهایت شما بیشتر غذا بخورید یا غذاهایی بخورید که برای قلب شما کمتر مفید هستند.”

چقدر خواب نیاز داریم؟

اکثر بزرگسالان حداقل 7 ساعت خواب در شب نیاز دارند. با این حال، بیش از 1 نفر از هر 3 بزرگسال آمریکایی می گویند که مقدار خواب کافی توصیه شده را ندارند. این امر با گذشت زمان می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود و برخی مشکلات سلامتی را بدتر کند.

کمبود خواب و یا مشکلات خواب با چه شرایط سلامتی ارتباط دارد؟

بزرگسالانی که هر شب کمتر از 7 ساعت می خوابند، به احتمال زیاد می گویند که با مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی، آسم و افسردگی روبرو بوده اند.

این مشکلات بهداشتی عبارتند از:

فشار خون بالا

در طول خواب معمولی، فشار خون شما کاهش می یابد. داشتن مشکلات خواب به این معنی است که فشار خون شما به مدت طولانی تری بالا می ماند. فشار خون بالا یکی از خطرات اصلی بیماری قلبی و سکته مغزی است. حدود 75 میلیون آمریکایی – از هر 3 بزرگسال 1 نفر – دارای فشار خون بالا هستند.

دیابت نوع 2

دیابت یک بیماری است که باعث تجمع قند در خون شما می شود. وضعیتی که می تواند به عروق خونی شما آسیب برساند. برخی از مطالعات نشان می دهد که خواب کافی و با کیفیت می تواند به افراد در کنترل قند خون کمک کند.

چاقی

کمبود خواب می تواند منجر به افزایش وزن ناسالم شود. این امر به ویژه در مورد کودکان و نوجوانان صادق است که بیشتر از بزرگسالان به خواب نیاز دارند. عدم خواب کافی ممکن است بر بخشی از مغز که گرسنگی را کنترل می کند، تأثیر بگذارد.

چه شرایطی می تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند؟

مشکلات خواب و عملکرد قلبی با هم ارتباط دارند. با گذشت زمان، مشکلات خواب می تواند به سلامت قلب شما آسیب برساند. آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که مجاری تنفسی شما در طول خواب به طور مکرر مسدود می شود. باعث می شود که برای مدت کوتاهی تنفس را متوقف کنید. این مشکل می تواند ناشی از برخی مشکلات سلامتی مانند چاقی و نارسایی قلبی باشد.

همچنین آپنه خواب بر میزان اکسیژن بدن شما در هنگام خواب تأثیر می گذارد و خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. این بیماری در بین سیاه پوستان، اسپانیایی زبانان و بومیان آمریکا بیشتر از سفیدپوستان رایج است.

بی خوابی

بی خوابی به مشکل در خوابیدن، خواب ماندن یا هر دو اشاره دارد. تقریباً از هر 2 بزرگسال، 1 نفر بی خوابی کوتاه مدت را تجربه می کند. و از هر 10 نفر، 1 نفر ممکن است بی خوابی طولانی مدت داشته باشد. بی خوابی با فشار خون بالا و بیماری های قلبی مرتبط است.

با گذشت زمان، خواب ضعیف همچنین می تواند منجر به عادات ناسالم از جمله سطوح بالاتر استرس، انگیزه کمتر برای فعالیت بدنی و انتخاب غذاهای ناسالم شود که می تواند به قلب شما آسیب برساند.

برای خواب بهتر چه می توانم بکنم؟

  • به برنامه خواب منظم پایبند باشید. هر شب در ساعت مشخصی بخوابید و هر روز صبح، از جمله در تعطیلات آخر هفته، همان ساعت بیدار شوید.
  • از نور طبیعی کافی به ویژه در اوایل روز برخوردار شوید.
  • سعی کنید صبح یا عصر پیاده روی کنید.
  • در طول روز فعالیت بدنی کافی داشته باشید.
  • سعی کنید چند ساعت قبل از خواب ورزش نکنید.
  • از نور مصنوعی به ویژه در چند ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • از فیلتر نور آبی در رایانه یا تلفن هوشمند خود استفاده کنید.
  • ظرف چند ساعت قبل از خواب، غذا نخورید و نیاشامید.
  • از مصرف الکل و غذاهای سرشار از چربی یا قند خودداری کنید.
  • اتاق خواب خود را خنک، تاریک و ساکت نگه دارید.
  • با تیم مراقبت های بهداشتی خود برای شناسایی موانع خواب خوب، از جمله سایر بیماری ها، همکاری کنید.

در صورتی که از هرگونه اختلال خواب رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم، با ما درتماس باشید.

خجسته رحیمی جابری

پژوهشگر دکتری تخصصی علوم اعصاب

منبع: https://www.webmd.com/heart-disease/heart-failure/heart-failure-sleep-problems

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

 

به این مقاله امتیاز دهید