07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

فرد مبتلا به هر نوع زوال عقلی ممکن است مشکلات زبانی داشته باشد. به این دلیل است که زوال عقل می تواند به بخش هایی از مغز که زبان را کنترل می کنند آسیب برساند. چگونگی و زمان ایجاد مشکلات زبانی به موارد زیر بستگی دارد:

  • شخصیت آنها و روشهایی که آنها این مشکلات زبانی را مدیریت می کنند.
  • نوع زوال عقلی که دارند.
  • مرحله ای که زوال عقل در آن هستند.

چه زمانی افراد مبتلا به زوال عقل در برقراری ارتباط مشکل دارند؟

مشکلات زبانی نیز می تواند روز به روز متفاوت باشد. یا در ساعات مختلف روز کم و بیش مشکل ساز باشد. اگر فرد خسته باشد، درد داشته باشد یا حالش خوب نباشد، ممکن است بدتر شوند. محیط اطراف نیز می تواند به برقراری ارتباط کمک کند یا آن را دشوارتر کند. در برخی از انواع زوال عقل – مانند برخی از اشکال زوال عقل پیشانی گیجگاهی (FTD) – ممکن است یک فرد خیلی زودتر از سایر انواع زوال عقل شروع به مشکلات زبانی کند. احتمالاً یکی از اولین علائمی است که متوجه می شود.

زوال عقل چگونه می تواند بر نحوه برقراری ارتباط فرد تأثیر بگذارد؟

زوال عقل می تواند بر نحوه برقراری ارتباط فرد و زبانی که استفاده می کند تأثیر بگذارد. بیمار گاهی:

  • نمی تواند کلمات مناسب را پیدا کند یا از یک کلمه مرتبط استفاده می کند (مثلا «کتاب» به جای «روزنامه»).
  • استفاده از جایگزین برای کلمات (به عنوان مثال، “چیزی که روی آن می نشینید” به جای “صندلی”).
  • اصلا کلمه ای پیدا نمیکند. برای یافتن کلمات تلاش نمی کنند، بلکه از کلماتی استفاده می کند که معنی ندارند. یا به ترتیب اشتباهی در کنار هم قرار داده شده اند.
  • به اولین زبانی که در کودکی یاد گرفتند برگردند. برای مثال، اگر انگلیسی را به عنوان زبان دوم یاد بگیرند، ممکن است فراموش کنند که چگونه با آن صحبت کنند.

در پی یک گفتگو زوال عقل بر طرز فکر فرد تأثیر می گذارد.

می تواند بر توانایی او برای پاسخ مناسب یا دنبال کردن مکالمه تأثیر بگذارد. آنها معمولا می گویند:

  •  نمیفهمم چی گفتی. نمی توانند تمرکز خود را حفظ کنند.
  • آهسته تر فکر می کنند. نمی توانند کلمات صحیح را به عنوان پاسخ کنار هم قرار دهند. برای مثال، ممکن است پردازش افکار و نحوه پاسخگویی به آنچه گفته می‌شود، بیشتر طول بکشد.
  • آنها همچنین ممکن است از یک موضوع به موضوع دیگر بدون اتمام یک جمله حرکت کنند. زیرا تمرکز برای آنها دشوارتر می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه تغییرات در مغز ناشی از زوال عقل می تواند بر زبان تأثیر بگذارد، به مطلب تاثیر دمانس بر مغز مراجعه کنید.

چه اتفاقی می افتد زمانی که زوال عقل فرد بدتر می شود؟

ممکن است در نهایت زمانی فرا برسد که فرد دیگر نتواند مانند گذشته ارتباط برقرار کند. این می تواند برای آنها و کسانی که از آنها حمایت می کنند ناراحت کننده و خسته کننده باشد. اما راه هایی برای ادامه برقراری ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال، فرد ممکن است بتواند خود را از طریق زبان بدن و سایر روش های غیر کلامی بیان کند.

علل

در زوال عقل فرونتومپورال، لوب های پیشانی و تمپورال مغز کوچک می شوند. علاوه بر این، مواد خاصی در مغز جمع می شوند. علت این تغییرات معمولاً ناشناخته است. جهش های ژنتیکی وجود دارد که با زوال عقل فرونتومپورال مرتبط است. اما بیش از نیمی از افرادی که به زوال عقل فرونتوتمپورال مبتلا می شوند، هیچ سابقه خانوادگی زوال عقل ندارند.

اخیراً، محققان ژنتیک و مسیرهای مولکولی مشترک بین زوال عقل فرونتوتمپورال و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) را تأیید کرده‌اند. با این حال، برای درک ارتباط بین این شرایط باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

از دست دادن کلمات و لوب تمپورال مغز

همانطور که کودک در حال یادگیری زبان است، اسم ها در سمت چپ لوب گیجگاهی ذخیره می شوند. بنابراین، زمانی که مشکلات زوال عقل در این ناحیه از مغز شروع می‌شود، معمولاً فرد از کلمه اشتباه حتی برای یک شی ساده استفاده می‌کند. یا نام یک فرد آشنا را فراموش می‌کند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، یک مراقب باید هم با کنجکاوی برای یادگیری مقصود و هم با دلسوزی پاسخ دهد. تا به شخص اجازه دهد تا با وجود اشتباه، کرامت خود را حفظ کند. به طور مشابه، فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است به طور کلی کلمه یا نام را فراموش کند. او معمولا برای اتمام یک جمله تلاش می کند.

به همین دلیل، یک مراقب نباید به زبان یا لحنی متوسل شود که بر فراموشی فرد تأکید کند و او را به احساس حماقت برساند. با پیشرفت بیماری، زبان رسمی معمولاً ناپدید می‌شود. درنتیجه  فرد مبتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر توانایی کمی برای برقراری ارتباط با نیازهای خود دارد. او ممکن است به طور کامل صحبت نکند. یا فقط به نشانه های غیرکلامی مانند حالات چهره و آشفتگی های عاطفی تکیه کند.

رفتار به عنوان ارتباط

در این مرحله، رفتارها اغلب تنها راه برای برقراری ارتباط با آنچه در ذهن فرد است، هستند. اینها رفتارهای مرتبط با زوال عقل نامیده می شوند. آنها پیام هایی درباره ایده ها، احساسات و نیازها هستند. او به بهترین شکلی که می تواند – تنها راهی که می تواند – به شما می گوید.

به عنوان مثال، فردی که مراقبت های شخصی (حمام کردن، توالت کردن) را خیلی سریع انجام می دهد، باعث ناامیدی فرد مبتلا به زوال عقل می شود. او نمی تواند آنچه را که اتفاق می افتد پردازش کند.

ناامیدی می تواند به مقاومت، عصبانیت و حتی پرخاشگری تبدیل شود. که اگر مراقب نیازهای فرد تحت مراقبت خود را درک کند، که در مورد این مثال صرفاً حرکت کندتر و با دقت بیشتر است، ممکن است از همه آنها اجتناب شود.

آستر نقره ای

مانند بسیاری از زندگی‌ها، واقعیت زوال زبان مرتبط با زوال عقل نیز یک خط نقره‌ای وجود دارد. لوب تمپورال مغز دو طرفه است. سمت چپ بدتر می شود. در حالی که سمت راست دست نخورده باقی می ماند. اغلب تا پایان سفر زوال عقل. سمت راست فرد را قادر می‌سازد تا در تعامل اجتماعی اولیه، کف زدن یا ضربه زدن به ریتم موسیقی و شعر و حتی رقص شرکت کند.

فردی که مبتلا به زوال عقل است می تواند به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهد. یا آهنگ های گذشته  را بخواند و آرامش و شادی زیادی پیدا کند. غیرمعمول نیست که فردی توانایی بازخوانی متون مقدس یا اشعار مورد علاقه خود را، حتی کلمه به کلمه، حفظ کند.

این ممکن است حتی در افرادی که غیرکلامی هستند نیز اتفاق بیفتد. شرکای مراقبتی می توانند با درگیر شدن در فعالیت هایی که به سمت راست لوب گیجگاهی متکی هستند، راه های جدیدی برای تعامل با عزیزانشان که زوال عقل دارند بیاموزند.

چنان چه از مشکلات مربوط به حافظه و یادگیری رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

منبع: Frontotemporal dementia – Symptoms and causes – Mayo Clinic

How Alzheimer’s Disease Affects Communication – (hopehospice.com)

زوال عقل، اختلال حسی و ارتباطی!

درمان های دارویی برای بی قراری افراد مبتلا به زوال عقل؟

رفتارهای غیر عادی در بیمار مبتلا به زوال عقل

به این مقاله امتیاز دهید