07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

هنگامی که شخصی یک رویداد آسیب زا یا تروما را تجربه می کند، مناطقی از مغز او به طور دائم تحت تأثیر قرار می گیرد. بخشی از نحوه عملکرد مغز آنها تغییر می کند. منجر به واکنش های اغلب غیرقابل پیش بینی به محرک هایی که آنها را به یاد رویداد آسیب زای مورد تجربه اشان م شود. چیزهایی که قبلاً آنها را آزار نمی داد ممکن است اکنون آنها را به وحشت بیاندازد. اعتماد به دیگران، حتی کسانی که سعی در کمک به آنها دارند، برای آنها دشوار باشد.

به همین دلیل است که بسیار مهم است که متخصصان پزشکی وقت بگذارند تا یاد بگیرند که چگونه مراقبت های آگاهانه از تروما را در عمل خود پیاده کنند. این روشی برای درمان موثر افرادی است که ضربه های روحی را تجربه کرده اند. بدون اینکه بیشتر آسیب ببینند. هدف این است که به آنها کمک کنیم. در حالی که برای هر بیماری که به متخصصان پزشکی مراجعه می کنند، احساس امنیت، احترام و راحتی داشته باشند.

درک تروما

تروما پاسخ عاطفی به یک رویداد وحشتناک و تغییر دهنده زندگی است. تروما می تواند یک رویداد اخیر یا چیزی باشد که در گذشته رخ داده است که فرد همچنان اثرات آن را تجربه می کند. بسیاری از مردم یک رویداد آسیب زا را تجربه می کنند. سعی می کنند به آن فکر نکنند. یا طوری رفتار کنند که انگار وجود ندارد. آنها ممکن است حافظه را عمیقاً تحت تاثیر قرار دهند و از صحبت کردن در مورد آن امتناع کنند. هر چه بیشتر بدون برخورد با این احساسات بگذرند، سلامت روانشان بدتر می شود. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به کسی آسیب برساند.

برخی از نمونه های رایج عبارتند از:

  • از دست دادن یک عزیز
  • تجربه یک بلای طبیعی
  • گذراندن یک بیماری جدی
  • تماشای رنج یکی از عزیزان از یک بیماری جدی
  • در کودکی مورد غفلت قرار گرفتن
  • شاهد یا قربانی یک عمل خشونت آمیز
  • قربانی هر نوع آزار جسمی، ذهنی یا عاطفی
  • قرار گرفتن در یک تصادف رانندگی
  • مورد آزار و اذیت قرار گرفتن
  • مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن

شخصی که ضربه روحی را تجربه کرده است ممکن است با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کند مانند:

  1. احساس گناه نابجا یا اعتقاد به اینکه می توانستند کاری برای جلوگیری از اتفاقی که اتفاق افتاده انجام دهند.
  2. احساس عصبانیت، ترس یا سردرگمی.
  3. احساس افسردگی.
  4. احساس بی اعتمادی.
  5. داشتن مشکل در تمرکز.
  6. احساس نیاز به کناره گیری از دیگران.
  7. داشتن نوسانات خلقی مکرر در شوک، ناباوری یا انکار بودن.
  8. احساس اضطراب

این احساسات می تواند در هر زمانی در فردی که آسیب دیده است، ظاهر شود. حتی مدت ها پس از این واقعیت. تروما بر بسیاری از بخش‌های زندگی افراد تأثیر می‌گذارد. می‌تواند به طرق مختلف خود را نشان دهد. اغلب غیرقابل پیش‌بینی است. به همین دلیل است که بسیار مهم است که مراقبت‌های آگاهانه از تروما در اقدامات پزشکی عمومی اجرا شود.

مراقبت از تروما به چه معناست

پنج مؤلفه اصلی در ارتباط با مراقبت از تروما وجود دارد.

ایمنی هدف

در اینجا این است که اطمینان حاصل شود که مراجع نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر احساسی نیز احساس امنیت می کند. کسی را در نظر بگیرید که قربانی تجاوز جنسی شده است. آنها ممکن است از بودن در یک اتاق دربسته با شخصی که به خوبی نمی شناسند، احساس ناراحتی کنند. حتی اگر پزشک باشد.

برای کمک به اینکه آنها احساس راحتی بیشتری کنند، پزشک ممکن است به آنها کمک کند بفهمند که آنها در دام نیفتاده اند. در هر زمانی آزادند که آنجا را ترک کنند. این ممکن است به آنها کمک کند که از تمام نقاط خروج آگاه شوند. در را در طول جلسات باز بگذارند. یا کسی را که نزدیکشان هستند برای درمان به آنها بپیوندد.

انتخاب

انتخاب تضمین می‌کند که مراجع احساس می‌کند در تسلط کامل است. اگر نسبت به هر چیزی که در رابطه با درمانش اتفاق می‌افتد احساس ناراحتی کند، می‌تواند بلافاصله و طبق شرایط او متوقف شود. این همچنین شامل آگاه کردن فرد از تمام گزینه‌های درمانی موجود است. تا بتواند راحت‌ترین راه را انتخاب کند.

توانمندسازی

این مرحله شامل تمرکز بر نقاط قوت مراجع و اطمینان از اینکه او احساس تایید می کند است. این مورد شامل این است که نظرات آنها در رابطه با درمان آنها جدی گرفته می شود. مورد احترام قرار گیرند و او نیروی محرکه در تمام تصمیمات و فعالیت های درمانی باشد.

همکاری

همکاری به معنای کار در کنار مراجع هنگام تصمیم گیری در مورد درمان تروما و عدم تصمیم گیری برای او است. همچنین ممکن است شامل اجازه دادن به افراد بسیار نزدیک به وی برای ایفای نقش در روند درمان آنها باشد.

اعتماد

مراجع باید احساس کند که می تواند به تمام کارکنانی که با آنها کار می کنند کاملاً اعتماد کند. تمام مرزهای آنها در تمام مدت درمان تروما رعایت می شود. اقدامات درمانی دقیقاً همانطور که توسط کادر پزشکی توصیف شده است انجام می شود. این همچنین شامل احترام به مرزهای حرفه ای با بیمار است.

آموزش تمرین مراقبت از تروما بخشی از فرآیند یادگیری نحوه انجام مراقبت های آگاهانه از تروما شامل موارد زیر است:
  • یادگیری
  • تشخیص
  • تأثیر واقعی تروما بر روی یک فرد
  • اطمینان از درک تروما و تصمیم گیری با استفاده از بهترین شیوه ها برای احترام به این آسیب
  • اقدام بدون قضاوت و اجتناب از ایجاد هر گونه آسیب بیشتر به بیمار

مراقبت های آگاهانه از تروما را می توان بیش از جامعه پزشکی مورد استفاده قرار داد. گسترش آگاهی از شیوه های آگاهانه تروما به تمام بخش های جامعه تضمین کننده بهترین کیفیت زندگی برای هر کسی است که تروما را تجربه کرده است.

جمع بندی

تروما یک واکنش عاطفی به یک رویداد مهم است که در زندگی یک فرد رخ داده است. برخی از نمونه‌های تروما عبارتند از از دست دادن یکی از عزیزان، تجاوز جنسی، مشاهده یک عمل خشونت‌آمیز.

تروما می تواند باعث شود فرد احساس بی اعتمادی، عصبانیت، غمگینی و حتی انکار کند. مراقبت از تروما شامل حصول اطمینان از این است که وقتی یک متخصص یک مراجع درمان می کند، تروما پیشرفت نمی کند.

پنج مؤلفه مراقبت آگاهانه از تروما شامل ایمنی، انتخاب، توانمندسازی، همکاری و اعتماد است. هدف این است که اطمینان حاصل شود که مراجع بر آنچه که برای او اتفاق می افتد تسلط دارد. مورد احترام و اعتبار است. در انستیتو سلامت مغز دانا ما به بیماران بی‌شماری کمک کرده‌ایم تا سلامت روانی بهتری کسب کنند. می‌خواهیم به شما نیز کمک کنیم. اگر با عوارض تروما دست و پنجه نرم می کنید ما اینجا در کنار شما هستیم.

 

منبع: What Is Trauma Informed Care? | Achieve Medical Center

تروما وترس، دلایل احتمالی “سندروم هاوانا”

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) پیچیده چیست؟ (بخش اول)

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) پیچیده چیست؟ (بخش دوم)

به این مقاله امتیاز دهید