07136476172 - 09172030360 [email protected]

برداشتی جدید از “آزمون مارشمالو”: وقتی صحبت از مقاومت در برابر وسوسه می شود، تربیت فرهنگی کودک اهمیت دارد. تأخیر در ارضای همه چیز مربوط به ژنتیک یا رشد مغز نیست، بلکه مربوط به عاداتی است که توسط فرهنگی تربیت شده است.

 

منبع: دانشگاه کلرادو

 

برای دهه‌ها، مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که می‌توانند در برابر وسوسه مقاومت کنند – ترجیح می‌دهند برای دو مارشمالو دیرتر منتظر بمانند تا یک مارشمالو را الان مصرف کنند – معمولاً در معیارهای سلامت و موفقیت در زندگی بعدی بهتر عمل می‌کنند.

 

اما 50 سال پس از اینکه “آزمون مارشمالو” این مهم را پیشنهاد کرد، یک رویکرد چندفرهنگی تازه به این آزمون، بخش گمشده ای از داستان را اضافه می کند: آنچه بچه ها مایلند منتظر آن باشند تا حد زیادی به تربیت فرهنگی آنها بستگی دارد.

 

مطالعه انجام شده توسط CU Boulder که در مجله Psychological Science منتشر شد، نشان داد که کودکان در کیوتو، ژاپن، سه برابر بیشتر از هدیه برای غذا منتظر می‌مانند، در حالی که کودکان در بولدر، کلرادو، تقریباً چهار برابر بیشتر از غذا برای هدیه منتظر می‌مانند.

 

یک پژوهش جدید

 

یوکو موناکاتا، نویسنده ارشد بخش روانشناسی، گفت: «ما دریافتیم که توانایی به تأخیر انداختن رضایت، که بسیاری از نتایج مهم زندگی را پیش‌بینی می‌کند، فقط مربوط به تغییرات ژن‌ها یا رشد مغز نیست، بلکه در مورد عاداتی است که توسط فرهنگ پشتیبانی می‌شود.

 

این یافته ها خبرهای خوبی را برای والدین فراهم می کند و نشان می دهد که پرورش عادات ساده و مناسب فرهنگی در کودکان خردسال ممکن است بر رشد آنها تأثیر بگذارد، به گونه ای که تأخیر در رضایت را برای آنها آسان تر کند.

اما همچنین دهه‌ها تحقیقات علوم اجتماعی را زیر سوال می‌برد و نشان می‌دهد که برخی از کودکانی که به نظر می‌رسد فاقد خودکنترلی هستند، ممکن است ارزش‌های فرهنگی متفاوتی در مورد انتظار داشته باشند.

 

تست ردوکس مارشملو

 

تست مارشملو که ابتدا در اوایل دهه 1970 توسط روانشناس والتر میشل انجام شد، به این صورت عمل کرد: یک کودک پیش دبستانی را در اتاقی با مارشمالو قرار دادند، به آنها گفتند که می توانند الان ان را بخورند یا منتظر بمانند و بعداً دو عدد را دریافت کنند.

 

در حالی که تحقیقات مختلط است، بسیاری از مطالعات نشان دادند که کودکان پیش دبستانی که بیشتر منتظر ماندند در نمرات آزمون تحصیلی بهتر عمل کردند، کمتر احتمال داشت که رفتار مشکل‌زا نشان دهند و شاخص توده بدنی سالم‌تر و روابط بهتری در آینده داشتند. برخی از مطالعات همچنین نشان دادند که همین افراد مورد مطالعه کمتر در زندان به سر می برند و پول بیشتری به دست می آورند.

 

در اوایل، محققان بر توضیحات ذاتی و شناختی تمرکز کردند.

 

موناکاتا، که اکنون همچنین استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس است، می گوید: «این ایده وجود داشت که برخی از کودکان به سادگی خودکنترلی بیشتری دارند و برخی از کودکان کمتر.

 

موناکاتا که دارای میراث ژاپنی است اما در ایالات متحده بزرگ شده است، ایده مطالعه جدید را در حالی که در کیوتو به سر می برد، به ذهن خطور کرد. در روز اول مدرسه، هنگامی که دو فرزند خردسالش جعبه‌های ناهارشان را پاره می‌کردند، همسالانشان به سرعت آنها را صاف کردند و به آنها گفتند که در ژاپن هیچ‌کس تا زمانی که همه ننشینند غذا نمی‌خورد.

 

در مقابل، در حالی که فرزندان او عادت داشتند برای باز کردن هدایای خود در روز تولد و کریسمس منتظر بمانند، همسالان ژاپنی آنها تمایل داشتند آنها را در لحظه دریافت آنها باز کنند، خواه هدیه دهنده حضور داشته باشد یا نباشد.

 

فرهنگ چقدر روی چیزی که منتظرش هستیم تأثیر می گذارد؟

 

برای کشف این موضوع، او با پروفسور ساتورو سایتو در دانشکده تحصیلات تکمیلی آموزش در ژاپن و کایچی یانائوکا، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه توکیو بود، همکاری کرد.

 

آنها 144 کودک را از بولدر و کیوتو به‌کار گرفتند و هر کدام را به‌طور تصادفی در یک آزمون شامل یک مارشمالو یا یک هدیه بسته‌بندی شده قرار دادند. محققان و والدین از طریق فید ویدیویی به این موضوع نگاه کردند.

 

یکی نقطه های سقف را می شمرد. دیگری اسمش را روی میز کشید. یکی دیگر در اتاق قدم زد. دیدن تکنیک‌های خودآرام‌بخشی این بچه‌ها جالب بود.»

 

قدرت ادب

 

کودکان ژاپنی با میانگین زمان انتظار 15 دقیقه در انتظار مارشمالو بسیار بهتر بودند.

 

موناکاتا می‌گوید: «اگر فقط به رفتار آنها با شیرینی نگاه می‌کردیم، به نظر می‌رسید بچه‌های ژاپنی خودکنترلی بهتری دارند. اما این پایان داستان نبود.» در ژاپن، بچه ها کمتر از پنج دقیقه منتظر ماندند تا هدیه را باز کنند.

 

برعکس در ایالات متحده صادق بود، با بچه‌ها تقریباً 15 دقیقه برای باز کردن هدیه در مقابل کمتر از چهار تا برای خوردن مارشمالو.

قابل توجه است، بچه‌هایی که عادت داشتند در خانه و جاهای دیگر منتظر غذا باشند، برای خوردن مارشمالو بیشتر منتظر ماندند. و در میان فرهنگ‌ها، کودکانی که بیشتر با قراردادهای اجتماعی سازگار بودند (که با نظرسنجی از کودکان اندازه‌گیری می‌شود) بیشتر منتظر ماندند.

 

دوستارت گفت: این نشان می‌دهد که نحوه رشد شما، قراردادهای اجتماعی که در اطراف شما بزرگ شده‌اید و میزان توجه شما به آنها، همه مهم هستند.

 

موناکاتا گفت که این مطالعه یافته اصلی تست مارشملو را رد نمی کند: اینکه توانایی مقاومت در برابر پاداش های اینجا و اکنون با موفقیت در اهداف بلندمدت مرتبط است. و او تصدیق می کند که ژنتیک، عوامل عصبی شناختی و عوامل اجتماعی نقشی در میزان اراده کودک دارند. (مطالعه خود او در سال 2018 نشان داد که وقتی سایر کودکان پیش دبستانی در “داخل گروه” خود تصمیم می گیرند برای دومین مارشمالو منتظر بمانند، آنها نیز تمایل دارند).

 

اما کارهایی وجود دارد که والدین و مراقبان می توانند انجام دهند تا از مزایای خودکنترلی بهتر بهره ببرند. موناکاتا گفت: «پرورش عادات انتظار برای دیگران می تواند بسیار بیشتر از حمایت از ادب باشد. این می‌تواند موفقیت بچه‌ها را در موقعیت‌های زندگی آینده بدون نیاز به سخت‌کوشی آسان‌تر کند.»

https://neurosciencenews.com/culture-delayed-gratification-21098/

 

چرا صبر کردن سخت است؟

 

ارتباط سروتونین با صبر

به این مقاله امتیاز دهید