07136476172 - 09172030360 [email protected]

محرک های ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس (MS) شامل هر چیزی است که علائم شما را بدتر کند یا باعث عود شود. شما اغلب می توانید از محرک های ام اس صرفاً با دانستن چیستی آنها و تلاش برای دور زدن آنها جلوگیری کنید. اگر نمی‌توانید از محرک‌های خاص اجتناب کنید، ممکن است روش‌های دیگری مانند سبک زندگی سالم، ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل برایتان مفید باشد.

همانطور که هیچ دو نفر تجربه مشابهی با ام اس ندارند، هیچ دو نفری نیز احتمالاً محرک های ام اس مشابهی ندارند. ممکن است برخی از محرک‌های مشترک با افراد مبتلا به ام‌اس و همچنین برخی از محرک‌های منحصر به فرد خود داشته باشید.

با گذشت زمان، شما و پزشکتان ممکن است بتوانید محرک هایی را شناسایی کنید که علائم شما را بدتر می کنند. داشتن دفترچه ای از علائم، زمان بروز آنها و کارهایی که از قبل انجام می دادید می تواند به شما در شناسایی محرک های احتمالی کمک کند.

در اینجا برخی از رایج ترین محرک هایی که ممکن است با ام اس تجربه کنید و نکاتی برای اجتناب از آنها آورده شده است.

1. استرس

ابتلا به یک بیماری مزمن مانند ام اس می تواند منبع جدیدی از استرس ایجاد کند. اما استرس می تواند از منابع دیگری از جمله کار، روابط شخصی یا نگرانی های مالی ناشی شود. استرس بیش از حد ممکن است علائم ام اس را بدتر کند.

روش اجتناب:: یک فعالیت آرامش بخش و کاهش دهنده استرس را پیدا کنید که از آن لذت می برید. یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی همگی تمریناتی هستند که ممکن است به کاهش استرس و از بین بردن خطر بدتر شدن علائم کمک کنند.

2. گرما

گرمای خورشید و همچنین سوناها و جکوزی‌های گرم شده مصنوعی ممکن است برای افراد مبتلا به ام‌اس بسیار شدید باشد. آنها اغلب می توانند منجر به دوره ای از تشدید علائم شوند.

روش اجتناب: از محیط‌های با گرمای زیاد مانند سونا، دوش داغ و جکوزی صرفنظر کنید. خانه خود را خنک نگه دارید و در صورت لزوم از فن های اضافی استفاده کنید. در روزهای گرم از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب کنید، لباس های گشاد و رنگ روشن بپوشید و تا حد امکان در سایه بمانید.

3. زایمان

افراد باردار مبتلا به ام اس ممکن است پس از زایمان نوزاد خود ممکن است دوره عود داشته باشند. حدود 20 تا 40 درصد از زنان ممکن است درست در پریود پس از زایمان دچار شعله وری بیماری ام اس شوند.

روش اجتناب: ممکن است نتوانید از دوره شعله ور شدن پس از زایمان جلوگیری کنید، اما می توانید اقداماتی را برای کاهش شدت و تاثیر آن انجام دهید. در روزهای بلافاصله پس از زایمان، به دوستان و اعضای خانواده اجازه دهید برای نوزاد جدیدتان به شما کمک کنند تا بتوانید استراحت کنید و از خود مراقبت کنید. این به بدن شما کمک می کند تا به طور موثرتری بهبود یابد.

مطابق با تحقیقات محدود شیردهی ممکن است یک اثر محافظتی بالقوه در برابر شعله ور شدن پس از زایمان داشته باشد، اما شواهد روشن نیست. اگر از داروهای اصلاح کننده بیماری استفاده می کنید، ممکن است کودک شما با شیر مادر تغذیه کند. با متخصص زنان و زایمان و متخصص مغز و اعصاب خود در مورد گزینه های بعد از زایمان خود صحبت کنید.

محرک های ام اس

4. بیمار شدن

عفونت ها می توانند باعث شعله ور شدن ام اس شوند و ام اس نیز همینطور است احتمال بیشتری دارد  برای ایجاد انواع خاصی از عفونت دارد. به عنوان مثال، افرادی که عملکرد مثانه آنها کاهش یافته است، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری هستند. عفونت ممکن است علائم دیگر ام اس را تشدید کند. عفونت هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی می توانند علائم ام اس را بدتر کنند.

روش اجتناب: سبک زندگی سالم بخش مهمی از درمان ام اس است. به علاوه، به جلوگیری از سایر بیماری ها و عفونت ها کمک می کند. در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا دست های خود را بشویید. هنگام تجربه شعله ور شدن از افرادی که بیمار هستند اجتناب کنید. اگر فکر می کنید در حال بیمار شدن هستید به پزشک مراجعه کنید.

5. واکسن های خاص

واکسن ها به طور کلی برای افراد مبتلا به ام اس بی خطرند و توصیه می شود. بنابراین واکسن های خاصی که حاوی پاتوژن های زنده هستند به طور بالقوه می توانند علائم را تشدید کنند. اگر در دوره عود یا مصرف داروهای خاصی هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند واکسیناسیون را به تعویق بیندازید.

نحوه اجتناب: با متخصص مغز و اعصاب خود در مورد هر واکسنی که در نظر دارید صحبت کنید. برخی از واکسن ها، مانند واکسن آنفولانزا، ممکن است به شما در جلوگیری از شعله ور شدن در آینده کمک کنند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدامیک برای شما ایمن تر هستند.

نقش ویتامین D در بهبود و پیشگیری از ام اس (مولتیپل اسکلروزیس , MS)

6. کمبود ویتامین D

در یک مطالعه  دریافتند افرادی که سطح ویتامین D کمتری دارند نسبت به افرادی که سطح ویتامین D کافی دارند در معرض خطر بیشتری برای تشدید عود هستند. شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد ویتامین D می تواند از ابتلا به ام اس محافظت کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر این ویتامین بر روند بیماری مورد نیاز است.

روش اجتناب: برای کمک به جلوگیری از این امر، پزشک ممکن است سطح ویتامین D شما را به طور منظم کنترل کند. مکمل ها، غذا و قرار گرفتن در معرض آفتاب ایمن ممکن است کمک کند. قبل از امتحان کردن هر کدام، حتماً با پزشک خود در مورد ایمن ترین گزینه های مکمل خود صحبت کنید.

7. کم خوابی

خواب برای سلامتی شما حیاتی است. بدن شما از خواب به عنوان فرصتی برای ترمیم مغز و التیام بخش های دیگر آسیب استفاده می کند. اگر به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما این زمان از کار افتادگی را نخواهد داشت. خستگی مفرط می تواند علائم را تحریک کند یا آنها را بدتر کند.

ام اس همچنین می تواند خواب را دشوارتر و کمتر آرام کند. اسپاسم عضلانی، درد و سوزن سوزن شدن ممکن است خوابیدن را دشوار کند. برخی از داروهای رایج ام اس نیز ممکن است چرخه خواب شما را مختل کنند و از بسته شدن چشم در هنگام احساس خستگی جلوگیری کنند.

نحوه اجتناب: با پزشک خود در مورد مشکلات خوابی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. خواب برای سلامت کلی شما حیاتی است، بنابراین این یک حوزه مهم درمان است. پزشکان می توانند سایر شرایط را رد کنند و نکاتی را برای مدیریت خستگی به شما ارائه دهند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

8. رژیم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند کمک زیادی به جلوگیری از تشدید و کاهش علائم ام اس کند. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده بعید است که مواد غذایی باکیفیت مورد نیاز را برای شما فراهم کند.

چگونه از آن اجتناب کنید: با یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی که می توانید به آن پایبند باشید، کار کنید. روی منابع خوب پروتئین، چربی های سالم و کربوهیدرات ها تمرکز کنید. در حالی که پژوهش  هنوز در مورد بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به ام اس مشخص نیست، مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای سالم می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

9. سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولات تنباکو می توانند علائم شما را افزایش دهند و پیشرفت را سریعتر انجام دهند. به همین ترتیب، سیگار یک عامل خطر برای چندین بیماری است که می تواند سلامت کلی شما را بدتر کند، از جمله بیماری ریوی و بیماری قلبی.

یکی مطالعه  دریافتند که سیگار کشیدن با ام اس شدیدتر همراه است. همچنین ممکن است ناتوانی و پیشرفت بیماری را تسریع کند.

نحوه اجتناب: ترک سیگار، حتی پس از تشخیص، می تواند وضعیت شما را با ام اس بهبود بخشد. اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد گزینه های موثر ترک سیگار صحبت کنید.

10. داروهای خاص

برخی از داروها پتانسیل تشدید علائم ام اس را دارند. متخصص مغز و اعصاب شما از نزدیک با همه پزشکان شما همکاری خواهد کرد تا مطمئن شود که داروهایی که ممکن است باعث تشدید عود شود را مصرف نکنید.

در عین حال، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است از نزدیک تعداد داروهای مصرفی شما را تحت نظر داشته باشد. داروها می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند که می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی می تواند باعث عود ام اس شود یا علائم را بدتر کند.

نحوه اجتناب: تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله مکمل ها و داروهای بدون نسخه را به پزشک خود گزارش دهید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا لیست خود را به موارد ضروری محدود کنید تا بتوانید از مشکلات جلوگیری کنید.

محرک های ام اس

11. قطع داروها

گاهی اوقات، داروهای ام اس می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. همچنین ممکن است آنطور که انتظار دارید موثر به نظر نرسند. اما این بدان معنا نیست که شما باید بدون تایید پزشک مصرف داروها را قطع کنید. توقف آنها می تواند خطر عود یا شعله وری را افزایش دهد.

روش اجتناب: مصرف داروهای خود را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید. اگرچه ممکن است متوجه آن نباشید، اما این درمان‌ها اغلب برای جلوگیری از آسیب، کاهش عود و توقف توسعه ضایعه جدید کاربرد دارند.

12. تحت فشار قرار دادن خود

خستگی یکی از علائم شایع ام اس است. اگر مبتلا به ام اس هستید و به خودتان فشار می آورید که بیدار بمانید یا از نظر جسمی یا ذهنی بیش از حد به خود فشار بیاورید، ممکن است دوره شعله ور شدن را تجربه کنید. تلاش بدنی زیاد و خستگی می تواند باعث عود بیماری شود یا باعث طولانی تر شدن عود شود.

چگونه از آن اجتناب کنید: با خودتان راحت باشید و به نشانه های بدن خود گوش دهید. وقتی احساس خستگی می کنید سرعت خود را کاهش دهید. تا زمانی که مجبورید استراحت کنید. رساندن خود به نقطه خستگی، تنها بهبودی را دشوارتر می کند.

خلاصه

هنگامی که مبتلا به ام اس هستید، ممکن است لازم باشد برای جلوگیری از عود و کاهش علائم خود، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. ممکن است بتوانید به راحتی از برخی محرک ها اجتناب کنید، اما برخی دیگر ممکن است به کار بیشتری نیاز داشته باشند. اگر در مدیریت علائم ام اس مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

واحد ارزیابی و تشخیص

 

به این مقاله امتیاز دهید