07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

متادون بخشی از دسته ای از داروها به نام افیون است. پزشکان آلمانی آن را در طول جنگ جهانی دوم به وجود آوردند. پزشکان از آن برای درمان افرادی که درد شدیدی داشتند، استفاده کردند. امروزه ممکن است آن را به عنوان بخشی از برنامه درمان اعتیاد به هروئین یا مسکن های مخدر به کار ببرند.

 

حتی اگر از برخی دیگر از مواد مخدر ایمن تر باشد، هنگام استفاده از متادون، پزشک باید مراقب آن باشد. مصرف آن می تواند منجر به اعتیاد یا سوء  مصرف شود.

 

متادون چه کاری انجام می دهد؟

 

متادون نحوه پاسخ مغز و سیستم عصبی شما به درد را تغییر می دهد تا احساس آرامش کنید. اثرات آن از سایر مسکن های قوی مانند مورفین کندتر است. اگر در اثر آسیب دیدگی، جراحی یا بیماری طولانی مدت درد زیادی داشته باشید، ممکن است پزشک متادون تجویز کند.

همچنین مانع از مصرف زیاد مواد مخدر مانند کدئین، هروئین، هیدروکدون، مرفین و اکسی کدون می شود. این می تواند احساسی مشابه ایجاد کند و شما را از داشتن علائم ترک و ولع مصرف باز دارد. ممکن است این اصطلاح را به نام درمان جایگزین بشنوید.

این فقط یک قسمت از برنامه درمانی است و یک درمان برای اعتیاد نمی باشد.

 

متادون چگونه استفاده می شود؟

 

متادون به صورت قرص، پودر و مایع وجود دارد. برای تهیه آن باید نسخه پزشکی داشته باشید. پزشکان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی دوز مناسب تری را برای شما فراهم می کنند. آنها همچنین ممکن است دوز شما را در طول درمان تغییر دهند. احساس خود را هنگام استفاده با پزشک خود در میان بگذارید و بدون مشورت با پزشک متادون را قطع نکنید.

کارشناسان اظهار می کنند افرادی که برای درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنند، باید حداقل برای مدت یک سال از آن استفاده کنند. وقتی زمان توقف مصرف فرا برسد، پزشک به شما کمک می کند تا برای ترک آن، این کار را به آرامی انجام دهید.

برخی افراد متادون را به صورت غیرقانونی و بدون نسخه پزشک مصرف می کنند. بیشتر آنها آن را تزریق می کنند و همین امر می تواند آنها را در معرض بیماری هایی مانند HIV و هپاتیت C قرار دهد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

webmd.com

به این مقاله امتیاز دهید