07136476172 - 09172030360 [email protected]

دانشمندان دانشگاه لیدن در هلند نشان داده اند که آناندامید – کانابینوئید طبیعی تولید شده توسط مغز – می تواند به مردم در فراموش کردن خاطرات آسیب زا و کاهش سطح استرس کمک کند. یک مطالعه جدید به بررسی اثرات یک گیاه کانابینوئید طبیعی پرداخته است.

کانابینوئیدها ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاه شاهدانه یافت می شوند. یکی از قابل توجه ترین این موارد THC است که یک ماده فعال مسئول تأثیرات روانگردان دارو است. دیگری روغن کانابیدیول (CBD) است که می تواند اثر آرام بخش داشته باشد. محققان به طور فشرده در حال تحقیق در مورد CBD برای مزایای آن در اضطراب و درد هستند.

با این حال، بدن همچنین شاهدانه به نام آندوکانابینوئیدها تولید می کند. اینها به گیرنده های سیستم عصبی متصل می شوند تا تأثیراتی بر عملکردهایی از جمله حافظه، اشتها و استرس بگذارد.

دانشمندان دانشگاه لیدن در هلند اکنون نشان داده اند که یک چنین کانابینوئید درون زا تولید شده در مغز – به نام آناندامید – می تواند به مردم در فراموش کردن خاطرات آسیب زا کمک کند.

این یافته ها در Nature Chemical Biology موجود است.

 

ماده شیمیایی سعادت

 

دانشمندان برای اولین بار آناندامید را در سال 1922 کشف کردند. نام آن از کلمه سانسکریت “ananda” گرفته شده است و به معنای سعادت یا خوشبختی است. دانشمندان از زمان کشف به آن بسیار علاقه مند بوده اند و برخی از مطالعات قبلاً نقش آن را در تعدیل درد، استرس، اضطراب و اشتها به اثبات رسانده اند.

یکی از راه هایی که دانشمندان می توانند نقش آناندامید را مطالعه کنند، تغییر سطح آن در مغز است. کاهش مقدار یک ترکیب خاص یا ماده شیمیایی و نظارت بر تأثیر آن بر رفتار یک روش قدرتمند برای درک عملکرد آن است.

تیم حاضر در این مطالعه ابزاری جدید را با استفاده از پروتئینی به نام NAPE-PLD طراحی کرده است. این پروتئین مسئول تولید آناندامید در مغز است.

مهار NAPE-PLD به طور موثری سطح آناندامید در مغز را کاهش می دهد. این به محققان کمک می کند تا از نظر بیولوژیکی، آنچه آناندامید انجام می دهد را بشناسند.

 

از بین رفتن حافظه

 

تیم پس از شناسایی یک مهارکننده نویدبخش، کار بهینه سازی مولکول را انجام داده و 2 سال در ساخت بیش از 100 نسخه مختلف از بازدارنده صرف کرد.

آنها پس از یافتن یک ترکیب امیدوارکننده به نام LEI-40 و همکاری با Roche Pharmaceuticals برای تأیید این که از سد خونی- مغزی در مغز عبور می کند، شروع به همکاری با انستیتوی ملی بهداشت (NIH) کردند تا آزمایش کنند که آیا در مغز کار می کند یا خیر.

برای این کار از مدلهای حیوانات استفاده کردند. آنها معادل یک حافظه آسیب زای انسان به موش ها شوک شدید به پا همراه با پخش صدا، وارد کردند.

با گذشت زمان، محققان از اجرای شوک ها دست کشیدند اما به پخش صدا ادامه دادند. حیوانات سالم با گذشت زمان، حافظه شوک را از دست می دهند.

با این حال، هنگامی که موشها مهار کننده LEI-401 را دریافت کردند و بنابراین، آناندامید کمتری در مغز خود داشتند، این خاطرات ترسناک باقی مانده و موش ها با شنیدن صدا همچنان ترسیده بودند.

سطح استرس موش ها افزایش یافته است (اندازه گیری شده توسط سطح کورتیکواستروئید)، و ناحیه ای از مغز که مسئول هماهنگی پاسخ استرس، به نام محور HPA است، فعال شد.

پروفسور ون der Stelt اظهار می دارد: “از این رو، می توان نتیجه گرفت که آناندامید در کاهش اضطراب و استرس نقش دارد.”

 

درمانهای جدید برای اضطراب؟

 

این یافته ها نشان می دهد که آناندامید می تواند در تنظیم استرس و اضطراب در افراد مهم باشد.

محققان می گویند اگرچه دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند، اما این یافته ها در نهایت می تواند به درمان های جدید برای اختلالات اضطرابی، از جمله اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) منجر شود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

Medical News Today

به این مقاله امتیاز دهید