07136476172 - 09172030360 [email protected]

قرص اکستازی درمان PTSD را ممکن می کند؟! + MDMA چیست با هم بشنویم :

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) زمانی اتفاق می افتد که شخصی واکنش خاصی به دیدن یا تجربه یک رویداد تکان دهنده یا آسیب زا داشته باشند. به گفته مؤسسه ملی بهداشت روان آمریکا(NIMH) ، مثال‌ها شامل، اما نه محدود به، آسیب‌دیدگی تهدیدکننده زندگی یا مشاهده مرگ در میدان نبرد، نمونه‌ای از تجاوز جنسی، تیراندازی در مدرسه، یک بلای طبیعی یا تصادف رانندگی است. اما آیا قرص اکستازی درمان PTSD را ممکن می کند؟

رویداد نیازی به تجربه مستقیم ندارد. PTSD ممکن است پس از مشاهده یک رویداد آسیب زا توسط شخص دیگری یا پس از اطلاع از اینکه یکی از اقوام یا دوستان نزدیکش در معرض یک ضربه روحی قرار گرفته است، ایجاد شود – برای مثال، مشاهده مرگ توسط اولین پاسخ دهنده یا تماشای یکی از اعضای خانواده که اتفاق سختی را از سر می گذراند.

علائم و نشانه های PTSD

علائم PTSD می تواند توسط هر چیزی که فرد را به سمت احساس خطر سوق دهد، چه خطر واقعی باشد و چه احساس خطر، ایجاد شود. محرک ها ممکن است شامل صدا، بو یا آهنگ باشد. دکتر لوری راسل چاپین، پروفسور و یکی از مدیران مرکز تحقیقات مشترک مغز (CCBR) در دانشگاه بردلی در پیوریا، ایلینویز، می گوید: «معمولاً تمایل به ارتباط عاطفی با موضوعی در گذشته وجود دارد.»

هم NIMH و هم انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) چهار دسته از علائم PTSD را از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم (DSM-5) را خاطر نشان می کنند. در ادامه به هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت.

تجربه مجدد رویداد

خاطرات مزاحم، که خاطراتی در مورد ضربه‌ای هستند که پس از یک محرک (مانند طعم یا بو) اتفاق می‌افتند، می‌توانند در هر زمانی برگردند و فرد ممکن است احساس کند که دوباره آن آسیب را تجربه می‌کند.

یا ممکن است فرد با فلش بک زدن، رویداد را دوباره تجربه کند، که کمتر رایج است، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد. دکتر میشل پول، مدیر کلینیک در بخش خدمات بهداشت روان اجتماعی دانشگاه وست چستر در وست چستر، پنسیلوانیا، می‌گوید: «آنچه که بیشتر درباره آن فکر می‌کنیم و می‌شنویم، فش‌بک‌ها هستند، در حالی که در واقع، فلش‌بک‌ها نسبتاً نادر هستند.»

افراد مبتلا به PTSD همچنین می توانند رویاها و کابوس های مربوط به تروما را تجربه کنند. دکتر پول می‌گوید: «این‌ها باعث ناراحتی زیادی برای مردم می‌شوند، و اغلب سعی می‌کنند راه‌هایی برای مدیریت احساسات خود بیابند.»

اجتناب

افراد مبتلا به PTSD فعالانه سعی می کنند از افکار، احساسات، افراد، مکان ها یا موقعیت هایی که آنها را به یاد تروما می اندازد اجتناب کنند. آنها همچنین ممکن است از صحبت در مورد آسیب های خود با دیگران اجتناب کنند.

به عنوان مثال، اگر فرد در یک تصادف رانندگی جدی قرار داشته باشد، ممکن است چندین مایل از مسیر خارج شود تا از تقاطعی که در آن حادثه آسیب زا رخ داده است اجتناب کند.

اجتناب می تواند منجر به رفتارهای ناسالم شود. افراد ممکن است شروع به نوشیدن یا استفاده از مواد مخدر کنند یا بیشتر از آنها استفاده کنند. دکتر پول می‌گوید: «این راهی برای خوددرمانی [و] اجتناب از احساس احساسات معمول است که پس از تجربه‌ی تروما ایجاد می‌شوند.»

برانگیختگی و واکنش پذیری

احساس هوشیاری بیش از حد یا برانگیختگی زمانی رخ می دهد که افراد مبتلا به PTSD در حالت جنگ یا گریز گیر کنند و سیستم عصبی آنها همیشه در حالت آماده باش باشد. پول می گوید: « فرد محیط را برای یافتن خطر زیر و رو می کند، زیرا این ترس وجود دارد که خطر در هر گوشه ای ممکن است باشد.»

افراد مبتلا به PTSD که علائم بیش‌هوشیاری را تجربه می‌کنند نیز ممکن است پاسخ غافلگیرانه افزایش یافته داشته باشند، در تمرکز مشکل داشته باشند و ممکن است مشکلات خواب را تجربه کنند. همچنین ممکن است رفتارهای مخرب داشته باشند و طغیان های پرخاشگرانه داشته باشند.

تغییرات خلقی و شناختی

در افراد مبتلا به PTSD ممکن است نوع نگاهشان به جهان، خود و دیگران تغییر کند. آنها ممکن است افکار و احساسات منفی بیشتری را احساس کنند و ممکن است احساس کنند نمی توانند به دیگران یا خودشان اعتماد کنند. آنها ممکن است به این نتیجه برسند که دنیا مکان امنی نیست.

همچنین احساس شرم برای افراد مبتلا به PTSD رایج است. در تلاش برای معنا بخشیدن به واقعه، خود را سرزنش می کنند. آنها ممکن است به اشتباه باور کنند که این تقصیر آنهاست، یا می توانند مطمئن شوند که دوباره این اتفاق می افتد، که ممکن است به ویژه برای زنانی که قربانی تجاوز جنسی هستند صادق باشد.

مردم ممکن است احساس شرم کنند زیرا معتقدند به اندازه کافی قوی نبودند که جلوی آسیب را بگیرند. این راهی است برای اینکه احساس کنند تا حدی بر آنچه برایشان اتفاق افتاده کنترل دارند. اما کاری که این شرم انجام می دهد این است که آنها را درگیر نگه می دارد.

سایر علائم خلقی و شناختی PTSD عبارتند از:

مشکل در یادآوری بخش‌های خاصی از تروما، احساس انزوا و جدایی، کاهش علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آن لذت می‌بردید، و مشکل در تجربه احساسات مثبت. مقابله با این علائم می تواند به خصوص چالش برانگیز باشد زیرا تشخیص آنها آسان نیست.

قرص اکستازی درمان PTSD را ممکن می کند؟

بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی در مرحله آخر، درمان اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) با ترکیبی از روان درمانی و داروی روانگردان MDMA یا اکستازی ممکن است به کاهش علائم بیشتر از جلسات مشاوره به تنهایی کمک کند.

برای این کارآزمایی، دانشمندان به طور تصادفی 104 بزرگسال مبتلا به PTSD متوسط تا شدید را انتخاب کردند تا سه جلسه روان درمانی را به تنهایی یا همراه با دوزهای متعدد قرص اکستازی قبل و در طول هر جلسه مشاوره دریافت کنند.

بر اساس نتایج مطالعه منتشر شده در Nature Medicine، پس از 18 هفته، 87 درصد از شرکت‌کنندگان در گروه درمانی با کمک MDMA بهبود معنی‌داری را در علائم PTSD تجربه کردند، در مقایسه با 69 درصد از افرادی که قرص اکستازی دریافت نکردند. این مطالعه همچنین نشان داد که با درمان با کمک قرص اکستازی،  46 درصد از بیماران معیارهای بهبود PTSD را تا پایان مطالعه داشتند، در مقایسه با 21 درصد از شرکت کنندگانی که فقط مشاوره دریافت کردند.

این کارآزمایی توسط MAPS Public Benefit Corporation، شرکتی که داروهای روانگردان را به عنوان درمان پزشکی تولید می کند، انجام شد. بر اساس نتایج این کارآزمایی و یک مطالعه در مراحل پایانی قبلی، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد تا پایان سال 2023 به دنبال تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان با کمک MDMA برای PTSD باشد.

قرص اکستازی ممکن است به افراد کمک کند تا کمتر از خود انتقاد کنند

دکتر پل سامرگراد، استاد روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه تافتس در بوستون، می گوید: در حالی که MDMA در ترکیب با روان درمانی فشرده در واقع موثر به نظر می رسد، اما مشخص نیست که آیا به تنهایی برای کاهش علائم PTSD مفید است یا خیر. دکتر سامرگراد می گوید حدود نیمی از بهبود علائم مشاهده شده با روان درمانی با کمک قرص اکستازی ممکن است در واقع به دلیل مزایای مشاوره باشد و نه داروی روانگردان.

سامرگراد می‌افزاید، با این حال، ممکن است MDMA به کاهش احساسات انتقادی از خود که اغلب در افراد مبتلا به PTSD دیده می‌شود کمک کند و به افراد کمک می‌کند تا ذهنشان در حالتی قرار گیرد که برای روان درمان بازتر باشند. اما این فقط یک فرضیه است. سامرگراد می گوید: «همه اینها حدس و گمان است.»

آیا مصرف قرص اکستازی برای PTSD عوارض جانبی دارد؟

MDMA نیز بی خطر نیست. در این مطالعه، 9.4 درصد از شرکت کنندگانی که قرص اکستازی مصرف می کردند، حداقل یک عارضه جانبی شدید را تجربه کردند، از جمله برخی از افرادی که دچار مشکلات قلبی عروقی بودند. شایع ترین عوارض جانبی آنچنان جدی نبود و شامل سفتی عضلات، حالت تهوع و کاهش اشتها بود.

یکی از اشکالات این مطالعه این است که اکثر شرکت‌کنندگان می‌توانستند حدس بزنند که آیا به طور تصادفی برای مصرف MDMA انتخاب شده‌اند یا خیر. دکتر آلن فرانسیس، استاد بازنشسته روانپزشکی در دانشگاه دوک در دورهام، می گوید: زمانی که مردم بدانند که به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی به آنها درمانی داده شده است، می تواند آنها را مستعد این باور کند که مداخله به علائم آنها کمک می کند.

دکتر فرانسیس می گوید: «بیماران در گروه فعال احتمالاً خوشحال خواهند شد و تمایل دارند تغییرات مثبت را گزارش کنند. بیماران گروه دارونما به احتمال زیاد ناامید شده و تمایل بیشتری به گزارش ندیدن تغییر داشتند.»

دکتر فرانسیس اضافه می‌کند که میزان عوارض جانبی جدی ممکن است میزان ایمن بودن درمان با کمک قرص اکستازی را در خارج از محیط کارآزمایی بالینی که در آن شرکت‌کنندگان به دقت غربالگری و نظارت می‌شوند، محدود کند. دکتر فرانسیس می‌گوید: «تاریخ روان‌پزشکی مملو از درمان‌های جدیدی است که در ابتدا تبلیغ می‌شدند، اما معلوم می شود بسیار کمتر از آنچه که وعده داده شده بود مؤثر هستند و بسیار خطرناک‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، هستند».

سامرگراد می‌گوید اگر درمان با کمک MDMA در نهایت برای PTSD تأیید شود، این احتمال وجود دارد که بیماران به نظارت دقیق نیاز داشته باشند تا FDA بتواند مراقب عوارض جانبی جدی باشد. سامرگراد می‌گوید: «در مورد اینکه آیا این درمان می‌تواند تایید شود، در این مرحله، صحبت کردن درباره آن دشوار است.”

همین امروز با انستیتو سلامت مغز دانا تماس بگیرید!

مدیریت و زندگی با اضطراب پس از سانحه یا PTSD یک وضعیت چالش برانگیز است. اگر می خواهید بدانید که چگونه علائم را کاهش دهید و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید، همین امروز با مرکز سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

بدنبال بهترین متخصصین در زمینه PTSD در شیراز هستید؟ همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

به این مقاله امتیاز دهید