07136476172 - 09172030360 [email protected]

سعادت بشر یکی از متداولترین موضوعاتی است که انسان همواره به دنبال راهی برای یافتن آن بوده است. اما این هدف مبهم بوده است. خوشبختانه برای ما ، تجربه “خوشبختی” در واقع می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد و ناشی از انواع رفتارها و شرایط زندگی باشد. اکنون تحقیقات می توانند ما را به روشهای مشخصی نشان دهند که می توانیم این اشکال مختلف خوشبختی را در زندگی خود بیابیم یا توسعه دهیم.

 



شادی


احساس شادی رها کردن خود در لحظه کنونی و قدردانی از آنچه که در حال حاضر است، می باشد. این بسیار زودگذر است که می تواند شما را تحت الشعاع قرار دهد و اگر سعی کنید آن را بیش از حد تحلیل کنید، ممکن است ناپدید شود. همچنین اگر شما دارای نگرش و دیدگاه درستی باشید، در بسیاری از موارد میتوان شادی را یافت، بنابراین شادی در دسترس است.

آسانترین راه برای پیدا کردن شادی، انجام فعالیت هایی است که می دانید معمولاً شادی را برای شما به ارمغان می آورد. این می تواند یوگا یا پارک های تفریحی تا موسیقی مورد علاقه شما باشد. همچنین مهم است که برای یافتن راههای شادی، چیزهای جدیدی را امتحان کنید.

 

 

 

هیجان


گرچه می تواند بیش از شادی طول بکشد، اما این احساسات هنوز تا حدودی زودگذر است – بلکه به سرعت از بین می رود و می تواند تغییر کند. با این حال، می تواند یک عامل انگیزشی باشد. به عنوان مثال هیجان در مورد شغل جدید می تواند شما را به سخت تر کار کردن بکشاند و هیجان در مورد یک رابطه جدید می تواند شما را به تلاش بیشتر برای حل مشکلات سوق دهد.

هیجان همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس عصبانیت خود را فرونشانید. اگر به خود بگویید که بیش از آنکه اضطراب یا عصبی باشید، هیجان زده اید، می توانید این انرژی بالقوه ناراحت کننده را به فعالیت سازنده تر تبدیل کنید.


هیجان همچنین می تواند احساسات مثبتی را که از یک فعالیت بدست می آورید، گسترش دهد. اگر به احساسات پیش بینی شده هیجان زده خود توجه کنید، سرگرمی در تعطیلات می تواند به روزها و هفته ها قبل از ترک حتی افزایش یابد. تحریک هیجان خیلی دشوار نیست، بنابراین، این یک راه آسان است. چالش های جدید را در پیش بگیرید. بگذارید وقتی اتفاق بزرگی در پیش است، از انتظار خود لذت ببرید.

 

 


قدردانی و سپاسگذاری


 این یک شکل مهم از خوشبختی است. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که به طور مرتب احساس قدردانی می کنند، نسبت به افرادی که کمتر به این احساسات تمایل دارند، شادتر و سالم تر هستند.

علاوه بر این، سپاسگزاری بسیار ساده است. می توانید از روش های ویژه ای از مراقبه در ارتباط با محبت و مهربانی استفاده کنید، یا حتی به افرادی در زندگی خود بگویید که از آنها ممنون هستید و این کار را اغلب انجام دهید. نشان داده شده است که پرورش این احساسات سپاسگزاری و قدردانی، احساس افسردگی را از بین می برد. شاید کمتر آشکار باشد، اما این نوع خوشبختی می تواند دوباره و دوباره به ذهن خطور کند.

 

 


افتخار


در حالی که از خود راضی بودن و یا غرور رقابتی می تواند یک چیز منفی باشد، احساس غرور و افتخار در کارهای شما می تواند نوعی از قدردانی را به سوی شما روانه کند و یک شکل عالی برای خوشبختی باشد. شما می توانید به کار و خانواده یا هر چیز دیگری که برای آن تلاش می کنید و به آن اهمیت می دهید، افتخار کنید. در این صورت، اهمیت و عشق را خواهید داشت.


شما می توانید با درج دستاوردهای شخصی در ژورنال سپاسگذاری خود و یا نگه داشتن لیستی از “برنده بودن ها” در پایان هر روز، احساس غرور سالم و سازنده را پرورش دهید. این به معنای لاف زدن یا پر بودن از خود نیستید – شما نمی گویید که به خاطر دستاوردهای خود از دیگران بهتر هستید، بلکه به خود یادآور می شوید که شکل بهتری از خود دارید و از این حقیقت قدردانی می کنید.

 

 

 

خوش بینی


مطالعات همچنین خوش بینی را با دستاورهای بیشتر وبهتر در زندگی مرتبط می کند. خوشبین ها تمایل دارند که روی امکانات تمرکز کنند و ترکیبی از قدردانی و غرور را به خود اختصاص دهند. آنها از تمام امکاناتی که زندگی ارائه می دهند، سپاسگزار هستند و به توانایی های خود برای به کار بردن این منابع افتخار می کنند و به خودشان و تواناییشان در انجام تلاشهای خود در هر هدف که در پی دستیابی به موفقیت باشند، ایمان دارند.

خوشبین ها، هنگامی که با ناامیدی روبرو می شوند، آن را به حداقل می رسانند، نشان می دهند که چگونه می توانند دفعه دیگر بهتر عمل کنند، و عوامل مؤثر را که منجر به نتایج منفی آنها می شود، مشاهده کنند. وقتی موفق شوند، به خودشان اعتبار می دهند و آن را به عنوان نشانه ای از چیزهای بهتر در پیش می گیرند. خوش بینی ومثبت اندیشی نسبت به سایر اشکال خوشبختی، ماناتر است.

 

 


رضایتمندی


رضایت یعنی خوشحال بودن از آنچه که دارید. کسانی که راضی هستند از مشکلات زندگی ناامید نمی شوند و برای آنچه که از قبل در زندگی برای آن ها فراهم شده، احساس خوشبختی می کنند.

مردم تلاش می کنند این شکل از خوشبختی را احساس کنند، و می تواند با تمرکز قدردانی از آنچه در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین احساسی که شایستگی آن را دارید و از پاداش هایی که با تلاش حاصل می شود، به دست آمده، لذت ببرید. با کمال میل به موفقیتهای خود و در هر کاری که داشته باشید می تواند رضایت شما را به ارمغان بیاورد، بنابراین تمرکز روی آنچه که دارید یک روش عالی برای راضی ماندن است.

 

 

 

عشق


گفته می شود که عشق و خوشبختی گاهی قابل تعویض هستند، که عشق منبع بی نهایت شادی است و خوشبختی خود نوعی عشق است. هرچند وقتی که به آن ها نگاه می کنید، هر دو برای زندگی مهم هستند.

عشق واقعی ممکن است بسیار دشوار باشد، اما در واقعیت، عشق را می توان در اطراف خود یافت. خانواده، دوستان، شریک زندگی و حتی حیوانات خانگی همگی می توانند منبع عشق باشند و تمرکز روی همه این روابط می تواند زندگی شما را تا حد زیادی غنی سازد. این نوعی خوشبختی است که می تواند تأمین کننده بی پایان خوشبختی شود.

حتی اگر روابط استرس زا ما را از خوشبختی دور سازد، روابط سالم و پشتیبان می تواند شادی بزرگ و ماندگار را به ارمغان آورد. تمرکز روی مهارت های رابطه، گذراندن وقت با عزیزان و پرورش این روابط می تواند به شما کمک کند تا این شکل از خوشبختی را در زندگی خود حفظ کنید.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید