07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

پس از یک سال استرسی که با ترس و عدم اطمینان زیادی همراه بود، اکنون زمان مناسبی برای تنظیم مجدد، توجه به سلامت روان خود و ایجاد چند روش سالم برای کنترل فشارهای پیش رو است. پیشرفت علم مغز منجر به ایجاد برخی از تکنیک های بدون دارو شده است که می توانید از آن ها بهره مند شوید.

 

من یک روانشناس سلامت هستم و روشی را ایجاد کردم که احساسات از هم گسیخته ما را مهار می کند تا به سرعت پاسخ استرس را خاموش کرده و به جای آن احساسات مثبت را فعال کنیم. این تکنیک ناشی از آموزش مغز و احساسات شاید برای همه به یک اندازه جواب ندهد، اما می تواند به بسیاری از افراد کمک کند که وقتی در افکار منفی به دام می افتند، از زیر بار استرس خود را خلاص کنند.

 

چرا خاموش کردن پاسخ استرس بسیار سخت است

 

سه چیز خاموش کردن احساسات منفی فعال شده توسط استرس را دشوار می کند:

اول، برخی ژن هایی که از اجداد شکارچی ما به ما رسیده است، باعث نگرانی ما می شوند. اجداد شکارچی ما با فرض اینکه هر خش خش در علف ها نشانه کمین یک شیر گرسنه است، نه پرندگان بی آزاری که به دنبال بذر هستند، زنده مانده اند.

ما اساساً برنامه ریزی شده ایم که در برابر تهدیدات آماده باشیم و در هنگام احساس خطر، مغز ما به سرعت مواد شیمیایی استرس زا و احساسات منفی را در پاسخ به آنها ترشح می کند.

دوم، آبشار شیمیایی هورمونهای استرس در مغز که با احساسات منفی همراه است، انعطاف پذیری شناختی، رفتار هدفمند و کنترل خود را مختل می کند.

سوم، تمایل ما برای جلوگیری از برخورد با احساسات منفی، افراد را در یک چرخه دائمی نادیده گرفتن احساسات ناخوشایند قرار می دهد، که باعث افزایش استرس و خطر مشکلات سلامتی عاطفی می شود.

رویکردهای سنتی تر برای کنار آمدن با استرس مبتنی بر درمان شناختی-رفتاری بود، که بر اصلاح الگوهای تفکر و رفتار متمرکز است.

محققان دانشگاه نیویورک یک پارادوکس را کشف کردند: اگرچه روش های شناختی در شرایط کم استرس مؤثر بودند، اما هنگام مقابله با استرس زیاد زندگی مدرن، تأثیر کمتری داشتند.

آموزش احساسی مغز با تلاش برای تعدیل کردن آنها، با این فشارهای با استرس بالا کار می کند و احساسات منفی را آزاد می کند.

 

 

 

مرحله 1: احساسات منفی را آزاد کنید

 

تنها احساس منفی در مغز که از اقدام به جای اجتناب پشتیبانی می کند، عصبانیت است.

مطالعات نشان داده است که سرکوب خشم با افسردگی ارتباط دارد و سرکوب خشم احساسات منفی را کاهش نمی دهد. در عوض مشخص شده است که آزادسازی خشم باعث کاهش سایر خطرات بهداشتی مرتبط با استرس می شود.

تکنیک ما این است که با استفاده از یک انفجار کنترل شده عصبانیت، فشار اضافی استرس را خاموش کنیم تا به مغز کمک کند کنترل عاطفی بهتری داشته باشد و اجازه دهد احساسات به جای مزمن و سمی شدن، جریان داشته باشند.

پس از اولین انفجار کوتاه، احساسات دیگر می تواند جریان یابد، شروع با غم و اندوه برای ناراحتی از دست دادن امنیت، سپس ترس و پشیمانی، یا کاری که دفعه دیگر به طور متفاوتی انجام خواهیم داد.

می توانید با خودتان طی مراحل صحبت کنید. برای آزمایش روند کار، از این عبارات ساده برای بیان احساسات منفی و آزاد کردن استرس خود استفاده کنید: “من از این موضوع عصبانی هستم …”. “من از این موضوع ناراحتم …”؛ “من می ترسم که …”؛ و “من احساس گناه می کنم که …”

 

مرحله 2. ابراز احساسات مثبت

 

پس از بروز احساسات منفی، احساسات مثبت می توانند به طور طبیعی بوجود آیند. این احساسات را با استفاده از همان رویکرد بیان کنید: “من از اینکه…” سپاسگزارم “من احساس خوشبختی می کنم که …”؛ “من احساس امنیت می کنم که …”؛ و “من احساس غرور می کنم که …”

ذهنیت شما می تواند به سرعت تغییر کند، پدیده ای که توضیحات بالقوه بسیاری دارد. یک توضیح این است که در حالت های مثبت، مدارهای عصبی مغز شما که خاطرات مربوط به همان حالت مثبت را در گذشته ذخیره می کنند، می توانند خود به خود فعال شوند.

دیگر اینکه تغییر از احساسات منفی به احساسات مثبت باعث آرام شدن سیستم عصبی و ایجاد احساس “شفقت با خویشتن” شما می شود که به نوبه خود سیستم پاراسمپاتیک را فعال می کند و بیشتر شبیه ترمز احساسات شدید است.

بعد از یک سال دلهره آور و با چالش های بیشتر در سال 2021، بهبود رویکرد شما نسبت به احساسات می تواند به تقویت روحیه و خلق و خو بدون دارو کمک کند. ما می توانیم از پاسخ ترس مغز پیشی بگیریم و به آن غلبه کنیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Laurel Mellin, Associate Professor Emeritus of Family & Community Medicine and Pediatrics, University of California, San Francisco

به این مقاله امتیاز دهید