07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

عرق سرد نشانه استرس ناگهانی و قابل توجه است که می تواند منشأ فیزیکی یا روانی یا ترکیبی از این دو داشته باشد. یک فرد به طور متوسط 2 تا 4 میلیون غده عرق دارد. دو نوع غدد عرق وجود دارد: اکرین که در سرتاسر بدن یافت می شود و به کنترل دمای بدن کمک می کند. غدد آپوکرین که عمدتاً در ناحیه کشاله ران و زیر بغل قرار دارند. عرق تولید شده توسط غدد عرق اکرین بیشتر آب است که به خنک شدن بدن کمک می کند. در حالی که گرما گاهی اوقات می تواند غدد عرق آپوکرین را تحریک کند. این غدد معمولاً با استرس و تغییرات هورمونی فعال می شوند. به همین دلیل است که نقش مهمی در عرق سرد دارند.

علل عرق سرد چیست؟

اضطراب و استرس

رایج‌ترین عوامل برای پاسخ جنگ یا گریز و عرق سرد ناشی از آن هستند. موقعیت ها و شرایط دیگری که باعث عرق سرد می شوند ممکن است عبارتند از:

اختلالات اضطرابی:

عرق سرد می تواند نشانه ای از حملات پانیک، اضطراب اجتماعی و اضطراب عمومی باشد. افرادی که عرق سرد را تجربه می‌کنند، همراه با افزایش و در مواقعی سطوح شدید اضطراب، باید برای بررسی گزینه‌های درمانی به متخصص مراجعه کنند.

درد و شوک:

عرق سرد همراه با درد، اغلب به دلیل تصادف یا آسیب های دیگر، می تواند نشانه ای از افزایش ضربان قلب، هدایت خون به اندام های اصلی و فشار خون پایین باشد. درمان فوری پزشکی لازم است. شوک در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

حمله قلبی:

عرق سرد می تواند علامت هشدار دهنده حمله قلبی باشد. اگر فردی احساس تعریق، تنگی نفس، و احساس درد در قفسه سینه یا بالاتنه دارد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

هیپوکسی:

هیپوکسی اصطلاح فنی برای کمبود اکسیژن است. که ممکن است به دلیل انسداد، آسیب یا قرار گرفتن در معرض سموم یا آلرژن‌ها باشد. زمانی ایجاد می شود که برخی نواحی بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. می تواند باعث عرق سرد شود و نیاز به درمان فوری دارد.

هیپوگلیسمی:

به عنوان قند خون پایین نیز شناخته می شود. هیپوگلیسمی زمانی رخ می دهد که قند خون فرد به زیر حد نرمال برسد. این وضعیت برای افراد مبتلا به دیابت یک خطر خاص است.

گرگرفتگی، تعریق شبانه و یائسگی:

تغییرات در سطوح هورمونی مرتبط با یائسگی و پیش از یائسگی می‌تواند باعث افزایش تعریق شود.

عفونت:

تعریق می تواند نشانه ای از پاسخ بدن به بسیاری از عفونت های مختلف، از جمله سل و HIV باشد.

علائم

پاسخ ستیز یا گریز، که به انسان‌های باستانی کمک می‌کرد تا در دنیای خطرناک‌تر از نظر فیزیکی زنده بمانند، بدن را برای نبرد با دشمن یا فرار آماده می‌کرد. واکنش مبارزه یا گریز هنوز در افراد امروزی وجود دارد.  پاسخ های فیزیکی ناشی از پاسخ استرس عبارتند از:

  • ضربان قلب سریعتر
  • تنفس سریعتر و کم عمق تر
  • کاهش جریان خون در دستگاه گوارش
  • همچنین کاهش بزاق و خشکی دهان
  • ترشح اندورفین
  • باز شدن غدد عرق

عرق سرد با عرق معمولی متفاوت است. زیرا به عنوان بخشی از پاسخ خنک کننده بدن ایجاد نمی شود. این بدان معناست که افرادی که عرق سرد دارند ممکن است پوستی لطیف و خنک داشته باشند و ممکن است احساس سردی داشته باشند. گاهی ممکن است پوست کاملاً رنگ پریده به نظر برسد.

عرق سرد چه عوارضی دارد؟

عرق سرد به خودی خود معمولاً منجر به عوارض نمی شود. با این حال، اگر عرق سرد به دلیل بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی باشد، می تواند عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد کند. همچنین، از آنجایی که پوست اغلب مرطوب است، عفونت های پوستی یک عارضه بالقوه است.

نکات زیر می تواند به افراد در مدیریت و پیشگیری از عرق سرد کمک کند:

تمیز و خشک نگه داشتن پوست:

استحمام منظم و استفاده از صابون آنتی باکتریال می تواند به افراد کمک کند تا بوی عرق سرد را کاهش دهند. اطمینان از خشک بودن پوست، از پوست محافظت می کند. به دور نگه داشتن باکتری ها کمک می کند و ناراحتی های عرق سرد را کاهش می دهد.

کفش های جایگزین:

پوشیدن کفش های مختلف در روزهای مختلف می تواند به افراد مبتلا به عرق پا کمک کند تا پاهای خود را خشک نگه دارند و بو را کاهش دهند.

کفش‌های جاذب بپوشید:

جوراب‌های پشمی و جوراب‌های ساخته شده برای ورزش، رطوبت بیشتری را جذب می‌کنند. در نتیجه برای افرادی که عرق سرد دارند مفید است.

یافتن راه‌هایی برای آرامش:

تمرین یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک می‌تواند به افراد کمک کند تا مقداری از استرس را که ریشه عرق سرد است کاهش دهند.

رژیم غذایی را تنظیم کنید:

برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند کافئین می توانند باعث تعریق افراد شوند. بنابراین کاهش مصرف آنها می تواند دفعات تعریق سرد را کاهش دهد.

گاهی اوقات، یک وضعیت زمینه ای مشهود خواهد بود. به عنوان مثال، زمانی که شخصی به دلیل درد و شوک آسیب عرق می کند. درمان آسیب و مدیریت علائم شوک معمولاً می تواند عرق سرد را تحت کنترل درآورد. در مواقع دیگر، علل زمینه‌ای می‌تواند مبهم‌تر یا چالش‌برانگیزتر برای مقابله باشد. در حالی که افراد با ارائه دهندگان مراقبت های خود برای شناسایی مسائل پیچیده تر کار می کنند، درمان همزمان علائم می تواند مفید باشد. 

تعریق اضطرابی چیست؟

عرق کردن تقریبا برای همه اتفاق می افتد. ممکن است همیشه احساس (یا بو) دلپذیر نباشد. اما یک واکنش طبیعی به افزایش دمای بدن است. هنگامی که هوا گرم می شود یا زمانی که در حین فعالیت بدنی ورزش می کنید، بدن شما عرق تولید می کند تا به شما کمک کند خنک بمانید.

به طور خلاصه، عرق در خدمت یک هدف بسیار مهم است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است زمانی که بدنتان نیازی به خنک شدن ندارد، عرق کرده اید. عرق کردن معمولا به عنوان پاسخی به ترس یا استرس اتفاق می افتد. به همین دلیل است که ممکن است متوجه افزایش تعریق به عنوان یک علامت فیزیکی اضطراب شوید.

چرا اضطراب باعث تعریق می شود؟

شما باید از سیستم عصبی سمپاتیک خود برای عرق کردن در موقع اضطراب تشکر کنید. اگر این اصطلاح زنگ خطری را به صدا درآورد، به این دلیل است که ممکن است قبلاً با آن برخورد کرده باشید. هنگامی که با تهدیدی روبرو می شوید، چه واقعی باشد و چه درک شده، سیستم عصبی سمپاتیک شما واکنش جنگ-گریز را تحریک می کند. عرق کردن یکی از نشانه های کلیدی این پاسخ است. مبارزه با تهدید، یا فرار از آن، مستلزم صرف انرژی است که می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد. ا

ما گرمای بیش از حد ادامه فرار یا مبارزه را دشوار می کند. بنابراین بدن شما به غدد عرق سیگنال می دهد که عرق تولید کنند و شما را خنک نگه دارند تا بتوانید ادامه دهید. زندگی با یک اختلال اضطرابی می تواند به این معنا باشد که بدن و مغز شما برای تهدیدات احتمالی در حالت آماده باش دائمی قرار دارند. در نتیجه، ممکن است به طور منظم طیف وسیعی از علائم عاطفی و جسمی را متوجه شوید – فراتر از غدد عرق شما که اضافه کاری کار می کنند.

ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم، با ما در تماس باشید.

منبع:  Sweaty feet: 12 tips to prevent and get rid of them (medicalnewstoday.com)

Anxiety, Stress, and Hyperhidrosis (healthline.com)

عرق کردن سر و گردن نشانه چیست؟

9 راه برای کمک به دوستمان که اضطراب دارد!

 

به این مقاله امتیاز دهید