07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید این احتمال را بررسی کرده است که ویروس کرونا، می تواند در شرایط گرم و مرطوب گسترش یابد و این نظر برخی محققان را مبنی بر اینکه ویروس در آب و هوای سردتر قابل انتقال است، به چالش می کشد.

مطالعه منتشر شده در شبکه  JAMA Network Open، احتمال ابتلا به ویروس توسط یک فرد آلوده به 8 نفر دیگر را بررسی کرده و هیچ نشانی از تضعیف ویروس در شرایط گرم و مرطوب نشان نداده است. هر 9 نفر در همان مرکز حمام عمومی حضور داشته اند.

coronavirus با نام SARS-CoV-2 که باعث ایجاد بیماری تنفسی حاد به نام COVID-19 می شود، در دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین پدیدار شد.

تفاوت coronavirus با ویروس های دیگر در چه چیزی است؟


ویروس بسیار شبیه به ویروس های قبلی است که باعث سندرم حاد تنفسی حاد (SARS-CoV) و سندرم تنفسی (MERS-CoV) شده است. با این وجود، این ویروس آسانتر از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. بیشتر از طریق قطرات تنفسی و از طریق تماس جسمی آلودگی ایجاد می شود. در حالی که علائم عفونت به طور کلی طی 3-7 روز بروز می کند، دوره تکثیر ویروس می تواند تا 24 روز باشد.



این عفونت ممکن است به عنوان یک حامل بدون علامت ایجاد شود یا باعث علائم حاد تنفسی یا ذات الریه شود. بیشتر موارد در بزرگسالان وجود دارد، اما نوزادان، کودکان و افراد مسن نیز می توانند آلوده شوند. انتقال در بیمارستان در بین کارمندان مراقبت های بهداشتی و همچنین بیماران اتفاق می افتد.

موارد جدی احتمالاً پیرتر هستند و از بیماری دیگری رنج می برند. شایع ترین وضعیت پزشکی موجود فشار خون بالا، به دنبال آن دیابت قندی و بیماری های قلبی عروقی، می باشد.


این مطالعه بر روی 9 نفر از در استان جیانگ سو، چین متمرکز شده است که بین 25 ژانویه سال 2020 تا 10 فوریه سال 2020 در بیمارستان بستری شده اند. آزمایش برای SARS-CoV-2 انجام شد. با انجام کمی واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (QRT-PCR) بر روی نمونه های سواب های جمع آوری شده از گلو کلیه بیماران. توموگرافی کامپیوتری (CT) و معاینه خون نیز برای تأیید تشخیص انجام شد.

یافته ها


مرکز حمام دارای استخر، دوش و سونا، با مساحتی در حدود 300 متر مربع، رطوبت 60٪ و دمای بین 25 تا 41 درجه سانتیگراد است. بیمار شاخص از ووهان بازدید کرده بود و در بازگشت وی در 18 ژانویه سال 2020 در حمام حضور داشت. روز بعد او تب داشت. وی در 25 ژانویه 2020 تایید شد که از نظر COVID-19 مثبت است.

هفت بیمار بعدی بین 19 تا 24 ژانویه از همه امکانات در همان مرکز استفاده کرده بودند. همه این علائم 6-9 روز بعد مشاهده شد. آخرین بیمار در این مرکز مشغول به کار بود و در تاریخ 30 ژانویه علامت گذاری شد. همه بیماران به طور متوسط ​​حدود 35 سال سن داشتند.

عفونت توسط qRT-PCR در همه موارد تأیید شد. تحقیقات دیگر تشخیص را تأیید کردند. هیچ یک از بیماران نیاز به پشتیبانی تهویه نداشتند.

چرا این مطالعه حائیز اهمیت است؟


تحقیقات اولیه نشان داد که گسترش ویروس در شرایط رطوبت زیاد و درجه حرارت بسیار کمتر، اتفاق می افتد. با این حال، به نظر می رسد که مطالعه حاضر نشان می دهد که ویروس با سهولت و سرعت یکسانی در چنین محیط هایی گسترش می یابد. این امر توسط مطالعه انتقال ویروس به 8 فرد سالم که در مدت شش روز از این وان استفاده می کنند، پیشنهاد شده است.

پیشگیری از عفونت بسیار مهم است. تنها راه شناخته شده در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع ویروس، مهار ویروس با کنترل عفونت، جلوگیری از حرکت افراد آلوده در بین افراد دیگر، دوری اجتماعی و همچنین انزوا و قرنطینه و اقدامات بهداشتی کافی از جمله شستشوی مکرر و کامل دست، است.

استفاده از تجهیزات محافظ شخصی توسط کارکنان بهداشت و درمان نیز ضروری است. در همین حال، افراد در تماس با یک مورد تأیید شده، یا با شخصی که در یک مکان پرخطر قرار دارد، باید از مراقبت شدید برای جلوگیری از ابتلا به عفونت و شیوع آن در دیگران استفاده کنند.

بسیاری از کشورها، صرف نظر از موقعیت جغرافیایی یا شرایط آب و هوایی، به امتناع از رفت و آمد و ماندن در منزل متوسل شده اند و مردم خود را ترغیب می کنند در خانه بمانند. به جز رفت و آمدهای نادر و اساسی برای غذا، دارو یا مراقبت از خود.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

Lai, C., et al. (2020). Asymptomatic carrier state, acute respiratory disease, and pneumonia due to severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2): Facts and myths.

به این مقاله امتیاز دهید