07136476172 - 09172030360 [email protected]

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خون به بخشی از مغز قطع شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. بدون اکسیژن حمل شده توسط خون، سلول های مغز می توانند به سرعت بمیرند، که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود. سکته مغزی می تواند بزرگ یا جزئی باشد و عواقب آن می تواند از بهبودی کامل تا کشنده باشد.

دو نوع سکته مغزی وجود دارد: ایسکمیک و هموراژیک. سکته مغزی ایسکمیک به دلیل کمبود جریان خون در بافت مغز ایجاد می شود. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که شریان های مغز به دلیل شرایطی مانند آترواسکلروز باریک شوند. لخته خون می تواند در شریان های باریک ایجاد شود و جریان خون را مسدود کند. این ترومبوز نامیده می شود. یکی دیگر از علل سکته مغزی ایسکمیک آمبولی است. این زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون در جایی از بدن تشکیل می شود و سپس به مغز می رسد و جریان خون را مسدود می کند.

حدود 13 درصد از سکته های مغزی خونریزی دهنده هستند. اینها سکته هایی هستند که در اثر پارگی رگ خونی در مغز ایجاد می شوند. اکثر سکته ها ایسکمیک هستند.

به سکته هموراژیک، خونریزی داخل مغزی یا ICH نیز گفته می شود. ICH زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی پاره می شود و خون در بافت اطراف پارگی جمع می شود. این امر به مغز فشار وارد می کند و باعث از دست دادن خون به نواحی اطراف می شود.

درمان فوری پزشکی برای بهترین شانس بهبودی مهم است. پیشگیری نیز مهم است. اگر عوامل خطر خود را کنترل کنید، می توانید احتمال ابتلا به هر نوع سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش دهید.

علائم سکته مغزی هموراژیک

سکته مغزی هموراژیک که در داخل مغز شما رخ می دهد، خونریزی داخل مغزی نیز نامیده می شود. علائم ICH می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما تقریباً همیشه بلافاصله پس از وقوع سکته وجود دارند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • از دست دادن کامل یا محدود هوشیاری
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سردرد ناگهانی و شدید
  • ضعف یا بی حسی در صورت، پا یا بازو در یک طرف بدن
  • تشنج
  • سرگیجه
  • از دست دادن تعادل
  • مشکلات در گفتار یا بلع
  • سردرگمی یا سرگردانی

سکته مغزی یک اورژانس پزشکی است. اگر فکر می کنید در حال سکته مغزی هستید با اورژانس تماس بگیرید یا از شخصی بخواهید که شما را به بیمارستان برساند.

علل سکته مغزی هموراژیک

دو دلیل احتمالی برای پارگی رگ خونی در مغز وجود دارد. شایع ترین علت آنوریسم است. آنوریسم زمانی اتفاق می افتد که بخشی از رگ خونی به دلیل فشار خون بالا مزمن و خطرناک بزرگ می شود. یا زمانی که دیواره رگ خونی ضعیف است، که معمولا مادرزادی است. این مورد منجر به نازک شدن دیواره عروق و در نهایت پارگی می شود.

علت نادر ICH یک ناهنجاری شریانی وریدی (AVM) است. این زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها و سیاهرگ‌ها به‌طور غیرعادی و بدون مویرگ‌هایی بینشان به هم متصل شوند. AVM ها مادرزادی هستند. این بدان معناست که آنها در بدو تولد وجود دارند، اما ارثی نیستند. دقیقاً مشخص نیست که چرا آنها در برخی افراد رخ می دهند.

درمان اورژانسی برای سکته مغزی هموراژیک

مراقبت اورژانسی فوری برای سکته مغزی هموراژیک بسیار مهم است. این درمان بر کنترل خونریزی در مغز و کاهش فشار ناشی از خونریزی تمرکز دارد.

می توان از داروها برای کاهش فشار خون یا کاهش خونریزی استفاده کرد. اگر در حین مصرف داروهای رقیق کننده خون دچار سکته مغزی هموراژیک شدید، در معرض خطر خونریزی بیش از حد هستید. معمولاً داروهایی برای خنثی کردن اثر رقیق‌کننده‌های خون بلافاصله در طول درمان اورژانسی تجویز می‌شوند.

درمان جراحی

هنگامی که سکته مغزی هموراژیک با مراقبت های اورژانسی تحت کنترل قرار گرفت، می توان اقدامات درمانی بیشتری را انجام داد. اگر پارگی کوچک است و تنها مقدار کمی خونریزی و فشار ایجاد می کند، مراقبت های حمایتی ممکن است تنها نوع مراقبت دیگری باشد که به آن نیاز دارید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرم درمانی
  • مدیریت سایر مشکلات پزشکی
  • گفتار ددرمانی  یا کاردرمانی

برای سکته های جدی تر، ممکن است جراحی برای ترمیم رگ خونی پاره شده و توقف خونریزی مورد نیاز باشد. اگر سکته مغزی توسط AVM ایجاد شده باشد، ممکن است از جراحی برای برداشتن آن استفاده شود. با این حال، این همیشه امکان پذیر نیست و به محل AVM بستگی دارد. همچنین ممکن است برای کاهش فشار ناشی از خونریزی و تورم مغز به جراحی نیاز باشد.

بهبودی پس از سکته مغزی هموراژیک

مدت زمان بهبودی و توانبخشی به شدت سکته مغزی و میزان آسیب بافتی که رخ داده است بستگی دارد. بسته به نیاز شما، انواع مختلفی از درمان ممکن است درگیر باشد. گزینه ها شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی یا گفتار درمانی است. هدف اصلی درمان بازگرداندن هر چه بیشتر عملکرد است.

چشم انداز بیماران سکته مغزی هموراژیک

چشم انداز شما برای بهبودی بستگی به شدت سکته مغزی، میزان آسیب بافتی و مدت زمانی که توانستید درمان شوید دارد. دوره نقاهت برای بسیاری از افراد طولانی است و ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد. با این حال، اکثر افراد مبتلا به سکته‌های مغزی کوچک و بدون عوارض اضافی در طول اقامت در بیمارستان می‌توانند به اندازه کافی خوب عمل کنند تا در عرض چند هفته در خانه زندگی کنند.

سکته ی مغزی

پیشگیری از سکته مغزی هموراژیک

عوامل خطر خاصی برای سکته مغزی هموراژیک وجود دارد. اگر بتوانید از این عوامل اجتناب کنید، احتمال تجربه یکی از آنها را کاهش می دهید. فشار خون بالا محتمل ترین علت ICH است. کنترل فشار خون بهترین راه برای کنترل خطر است. در مورد چگونگی کاهش فشار خون در صورت بالا بودن فشار خون با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف الکل و مواد مخدر نیز از عوامل خطر قابل کنترل هستند. نوشیدن را در حد اعتدال در نظر بگیرید و از هر نوع سوء مصرف مواد مخدر خودداری کنید. رقیق‌کننده‌های خون به پیشگیری از سکته مغزی ایسکمیک کمک می‌کنند. اما همچنین می‌توانند احتمال ابتلا به ICH را افزایش دهند. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، حتماً با پزشک خود در مورد خطرات آن صحبت کنید.

تغییر سبک زندگی نمی تواند از همه سکته ها جلوگیری کند. اما بسیاری از این تغییرات می توانند تفاوت اساسی در کاهش خطر سکته مغزی ایجاد کنند.

این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر سیگار می‌کشید، همین الان آن را ترک کنید خطر سکته را کاهش می‌دهد. می توانید برای ایجاد یک برنامه ترک با پزشک خود تماس بگیرید.
  • مصرف الکل را محدود کنید. مصرف زیاد الکل می تواند فشار خون شما را افزایش دهد که به نوبه خود خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. اگر کاهش مصرف دشوار است، برای کمک با پزشک خود تماس بگیرید.
  • وزن خود را در حد متعادل ​​نگه دارید. اضافه وزن و چاقی خطر سکته را افزایش می دهد. برای کمک به مدیریت وزن خود، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و بیشتر اوقات از نظر بدنی فعال بمانید. هر دو مرحله همچنین می توانند فشار خون و سطح کلسترول را کاهش دهند.
  • معاینات منظم انجام دهید. با پزشک خود در مورد هر چند وقت یکبار چکاپ فشار خون، کلسترول و هر شرایطی که ممکن است داشته باشید صحبت کنید. آنها همچنین می توانند از شما در ایجاد این تغییرات سبک زندگی حمایت کنند و راهنمایی کنند.

انجام تمام این اقدامات به شما کمک می کند تا برای جلوگیری از سکته در وضعیت بهتری قرار بگیرید.

 منابع

واحد ارزیابی و تشخیص

هر آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید (قسمت اول)

هر آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید (قسمت دوم)

به این مقاله امتیاز دهید