07136476172 - 09172030360 [email protected]

سوء استفاده عاطفی

اگر قرار گرفتن در کنار شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده باعث می شود احساس ترس، سردرگمی و بی شباهت به خودتان داشته باشید، یا اگر هنگام صحبت با آنها به خود شک دارید، ممکن است با سوء استفاده عاطفی مواجه شوید.

هدف یک سوءاستفاده گر عاطفی تضعیف احساس ارزشمندی و استقلال فرد دیگر است. در یک رابطه عاطفی توهین آمیز، ممکن است احساس کنید که هیچ راهی وجود ندارد. یا بدون شریک زندگی خود چیزی نخواهید داشت.

سوء استفاده عاطفی نوعی خشونت خانگی و خانوادگی است. می تواند برای هر فردی در هر زمانی از زندگی خود رخ دهد. به عنوان یک کودک، یک نوجوان یا یک بزرگسال.

اگر احساس می کنید ممکن است در یک رابطه آزاردهنده عاطفی باشید، چه با یک شریک صمیمی یا با یکی از اعضای خانواده، چندین کار وجود دارد که می توانید برای دریافت حمایت انجام دهید.

مهم است که بدانید اگر تحت تأثیر سوء استفاده عاطفی قرار گرفته اید، این تقصیر شما نیست. اینکه این اتفاق هرگز قابل قبول نیست. شما حق دارید در روابط خود احساس امنیت، احترام و حمایت کنید.

این می تواند کمک کننده باشد، اگر شریک یا عضو خانواده شما:

  • باعث می شود احساس کنید به اندازه کافی خوب نیستید
  • باعث می شود خود و درک خود از چیزها را زیر سوال ببرید
  • مدام تهدید می کند که شما را ترک می کند مگر اینکه به گفته آنها عمل کنید
  • تهدید می کند که در صورت ترک، به شما، خود یا دیگران (یا حیوانات خانگی شما) صدمه می زند.

سوء استفاده عاطفی چیست؟

سوء استفاده عاطفی می تواند به اندازه آزار جسمی مخرب و مضر باشد. به شدت بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد. اغلب به عنوان راهی برای حفظ قدرت و کنترل بر کسی استفاده می شود.

سوء استفاده عاطفی ممکن است با انواع دیگری از سوء استفاده جنسی، مالی یا فیزیکی همراه باشد. با این حال، برای اینکه به عنوان سوء استفاده محسوب شود، نیازی به اضافه کردن انواع دیگر سوء استفاده نیست.

به خودی خود آنقدر جدی است که نگران کننده باشد. گاهی اوقات ممکن است به سختی بتوان تعریف کرد که سوء استفاده عاطفی چیست. نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا بفهمید سوء استفاده عاطفی چگونه به نظر می رسد. چگونه بر شما تأثیر می گذارد. همچنین اگر نگران شخص دیگری هستید باید به چه علائمی توجه کنید.

انواع سوء استفاده عاطفی

سوء استفاده عاطفی می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

توهین کلامی: فریاد زدن بر سر شما، توهین کردن یا فحش دادن به شما.

رد کردن: رد دائم افکار، عقاید و نظرات خود. باعث می شود با دستکاری در حقیقت به احساسات و افکار خود و حتی سلامت عقل خود شک کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در انستیتو سلامت مغز دانا در تماس باشید.

سوء استفاده اجتماعی: به دنبال آسیب رساندن به روابط یا شهرت خود، به اشتراک گذاری عکس های شما بدون اجازه، و نظارت بر فعالیت های شما (چه به صورت حضوری و چه آنلاین).

تحقیر کردن: نام بردن از شما یا گفتن اینکه شما احمق هستید. علنا ​​شما را شرمنده می کنند. شما را برای همه چیز سرزنش می کنند. تحقیر عمومی نیز نوعی سوء استفاده اجتماعی است.

ایجاد ترس: ایجاد احساس ترس یا تهدید.

انزوا: محدود کردن آزادی حرکت شما، جلوگیری از تماس شما با افراد دیگر (مانند دوستان یا خانواده). همچنین ممکن است شامل جلوگیری از انجام کارهایی باشد که معمولاً انجام می دهید. فعالیت های اجتماعی، ورزش، مدرسه یا محل کار. منزوی کردن کسی با سوء استفاده اجتماعی همپوشانی دارد.

سوء استفاده مالی: کنترل یا نگه داشتن پول شما، جلوگیری از کار یا تحصیل، دزدی از شما. سوء استفاده مالی شکل دیگری از خشونت خانگی است.

قلدری و ارعاب: گفتن یا انجام کارهایی که به قصد صدمه زدن به شما به طور عمدی و مکرر انجام می شود.

علائم سوء استفاده عاطفی

خشونت فیزیکی اغلب جدی تر از آزار عاطفی است. اما این مورد به سادگی درست نیست. زخم های سوء استفاده عاطفی واقعی و طولانی مدت هستند.

سوء استفاده عاطفی می تواند طیف وسیعی از تأثیرات روحی و جسمی داشته باشد. از جمله:

  • بر عزت نفس و اعتماد به نفس شما تأثیر منفی می گذارد
  • باعث می شود شما احساس افسردگی، اضطراب، بی ارزشی یا حتی خودکشی کنید
  • باعث می شود احساس کنید کنترلی ندارید
  • اعتماد به دیگران را برای شما دشوار می کند
  • کناره گیری از فعالیت ها و روابط عادی خود
  • مشکلات در مدیریت احساسات و احساس اینکه رفتار شما افراطی است: از جمله طغیان یا منفعل شدن و ساکت شدن
  • اختلالات خواب

نشانه هایی است که شخص دیگری در حال تجربه آزار عاطفی است

ممکن است نگران این باشید که یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده شما در حال تجربه آزار عاطفی باشد. از آنجایی که سوء استفاده عاطفی اغلب در خلوت اتفاق می افتد، تشخیص اینکه آیا برای شخص دیگری اتفاق می افتد یا خیر، دشوار است.

اگر به کسی که می شناسید مشکوک هستید که در یک رابطه آزاردهنده عاطفی است، برخی از موارد کلیدی که باید به آنها توجه کنید ممکن است عبارتند از:

  • متوجه می‌شوید که شریک یا یکی از اعضای خانواده‌اش در مورد آن‌ها صحبت می‌کند
  • یا عمداً چیزهای شرم‌آور یا ناراحت‌کننده درباره آن‌ها به اشتراک می‌گذارد (از جمله عکس‌ها)
  • آنها به طور فزاینده ای ناامن شده اند
  • اغلب در مورد چیزهایی که تقصیر آنها نیست عذرخواهی می کنند
  • نمی خواهند در مورد رابطه خود صحبت کنند، حتی زمانی که شما ابراز نگرانی می کنید
  • شریک یا عضو خانواده آنها دائماً بررسی می کند که کجا هستند و با چه کسی هستند
  • آنها پس از دریافت پیام یا تماس از طرف شریک یا یکی از اعضای خانواده خود متفاوت عمل می کنند
  • گوشه گیرتر به نظر می رسند
  • برای شما سخت است که زمان را برای دیدن آنها فیکس کنید

دریافت پشتیبانی

اگر سوء استفاده عاطفی را تجربه می کنید، مهم است که به دنبال کمک باشید. تعدادی از خدمات وجود دارد که می توانید در صورت نیاز به کسی که با آنها صحبت کنید، با آنها تماس بگیرید.

خشونت خانگی و کارهایی که می‌توانید در مورد آن انجام دهید را بررسی کنید. تا اطلاعاتی در مورد مواردی که باید در هنگام برخورد با خشونت خانگی در نظر بگیرید.  از جمله اینکه کجا باید بروید تا مطمئن شوید که ایمن هستید.

انواع حمایت‌هایی که می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید: حقوقی، مالی و پزشکی. مهمتر از همه، اگر احساس ترس می کنید یا فکر می کنید ممکن است در خطر باشید، فوراً با پلیس تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان و تخصصی انستیتو سلامت مغز دانا که گزینه‌های پشتیبانی مربوطه را به شما توصیه می‌کند، استفاده کنید.

 

منبع: What is emotional abuse? | Abuse and violence | ReachOut Australia

خستگی عاطفی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ارتباط بین بلایای طبیعی و مشکلات سلامت روان طولانی مدت

 

به این مقاله امتیاز دهید