07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

فوران کوه آتشفشان وزوویوس، پمپئی و همچنین شهر ساحلی هرکولانوم را نابود کرد. بر اساس یک مطالعه جدید، در آنجا تعداد زیادی از مردم جان خود را با سرعتی کمتر از آنچه تصور می شد، از دست دادند.

 

کوه وزوو یا وزوویوس از معروف‌ترین آتشفشان‌های فعال ایتالیاست. هنگامی که وزوو فوران کرد، صدها نفر از ساکنان Herculaneum به یک ساحل نزدیک گریختند و هنگام تلاش برای فرار از بین رفتند. برخی از کارشناسان قبلاً نتیجه گرفتند که گرمای شدید سنگهای ذوب شده، گازهای آتشفشانی و خاکستر، معروف به جریانهای آتش زا، فوراً قربانیان را تبخیر می کند.

با این حال، شواهد جدیدی که از استخوان قربانیان جمع آوری شده است حاکی از طولانی تر بودن پروسه این اتفاق است. محققان تخمین زدند که درجه حرارت جریانات آتش نشانی به اندازه کافی پایین است که مرگ برای افرادی که در ساحل هستند، آنی انجام نمی شود. محققان اخیراً گزارش دادند، در عوض، قربانیان آتشفشان در اثر گرفتگی گازهای سمی در حالی که گیر افتاده بودند، خفه می شدند.

آتشفشان هایی که در حال فوران هستند گدازه هایی را ایجاد می کنند، گازی که می تواند شما را خفه کند و خاکستری است و می تواند شما را دفن کند. بر اساس تحقیقات زمین شناسی ایالات متحده، جریان های پیرکلاستیک – که هر سه مورد را انجام می دهند – می توانند با سرعتی بیش از 50 مایل در ساعت (80 کیلومتر در ساعت) در دمای 1300 درجه فارنهایت (700 درجه سانتیگراد) حرکت کنند.

بین سالهای 1980 و 2012، باستان شناسان اسکلت متعلق به 340 نفر را در ساحل هرکولانوم – در ساحل و داخل 12 غرفه سنگی به نام فورنیشی حفاری و بررسی کردند. تحقیقات قبلی در مورد بقایای بدن، در سال 2018 انجام شد. بقایای غیرمعمولی کشف شد، تصور می شود شکستگی هایی به شکل ستاره در برخی از جمجمه ها وجود دارد. پیش از این دانشمندان نتیجه گرفتند که جریان هیدروکلاسیک در هرکولانوم بسیار گرم است – بیش از 570 تا 930 درجه فارنهایت (300 تا 500 درجه سانتیگراد) – به طوری که خون قربانیان را جوشانده و سر آنها ترکیده است.

تیم تامپسون، استاد انسان شناسی کاربردی بیولوژیکی در دانشگاه Teesside در انگلستان، گفت که محققان دیگر این نتیجه گیری را زیر سؤال بردند و برای تجزیه و تحلیل اخیر از اسکلت های داخل فورنیسی داستان دیگری را بیان کردند.

“قرار گرفتن در معرض گرمای شدید بر روی کلاژن داخل استخوان ها تأثیر می گذارد و ساختار بلوری استخوان ها را تغییر می دهد. تامپسون و همکارانش با بررسی تغییرات ناشی از گرما در استخوان دنده از 152 اسکلت هرکولانومی که در داخل فورنسی ها یافت شده است، دمای عامل آسیب را دریافتند.”

تامپسون توضیح داد: “ما می توانیم از تغییر ساختار و دما، شدت سوختگی که اسکلت در معرض آن قرار گرفته است را پیش بینی کنیم.” “بنابراین ما این کار را انجام دادیم. و نتایج نشان داد که در واقع یک رویداد گرمایش نسبتاً کم دما است.”

در این حالت، “دمای پایین” به معنای این بود که جریان ها بیش از 820 درجه فارنهایت (440 درجه سانتیگراد) گرمتر نبودند. در همین حال، طبق مطالعات انجام شده، مراحل سوزاندن بدن نشان داده است که حتی دمای 1800 درجه فارنهایت (1000 درجه سانتیگراد) برای تبخیر بافت به اندازه کافی بالا نیست.”

به عبارت دیگر، محققان گزارش دادند، در حالی که جریان ها در هرکولانوم برای کشتن گرم بود، اما آنها نمی توانستند گوشت انسان را، چه در داخل فورنیک ها و چه در ساحل بخار کنند.

علاوه بر این، تامپسون گفت، 92٪ از استخوانهایی که آنها بررسی کردند “از حفظ کلاژن خوب برخوردار بودند” – بسیار بیشتر از آنچه دانشمندان انتظار داشتند در استخوانهای سوخته ببینند.

 

 

“در اینجا مقدار قابل توجهی کلاژن باقی مانده بود که به ما پیشنهاد می دهد باید مکانیزم متفاوتی از سوزاندگی و گرمای مستقیم را بررسی کنیم.” دانشمندان در این مطالعه نوشتند، بر اساس وضعیت استخوان ها، آنها احتمالاً به جای سوختن در گرما پخته می شوند.

فورنیکی ها که به طور موقت به افرادی که از هرکولانوم فرار می کردند در آن ها پناه می گرفتند، توده ای گرم آتشفشانی و خاکستر پخش شده بر روی آنها قرار می گرفت، مانند اجاق گرم می شد و مردم داخل آن را به دام می انداخت و آنها را آزار می داد.

“بیشتر اجساد داخل فورنیس به زنان و کودکان تعلق داشت، در حالی که مردان و پسران نوجوان در ساحل از بین رفتند، “تلاش می کردند قایق ها را برای فرار بیرون بکشند.”

“پس از آن، جریان پیروکلاستیک کاهش می یابد. و آنچه در مورد فورنیکی وجود دارد این است که فقط یک راه ورود یا خروج وجود دارد. هنگامی که با آوار پوشیده شود، آنچه در نهایت با آن مواجه خواهید شد کمی شبیه اجاق گاز است. مردم را در آنجا گرفتار کرده، هوایی وارد و خارج نمی شود، هوا تاریک است، پر از گرد و غبار و آوار است. ”

اکنون کارشناسان در حال بررسی بقایای یک رومی کشته شده در هنگام فوران وزوویوس، هستند که سلولهای مغز کاملاً حفظ شده را در قطعات جمجمه وی پیدا کرده اند.

مغز متعلق به مردی 25 ساله بود که بدن او در دهه 1960 در ساختمانی محافظت می شده که توسط یک فرقه اداره می شد.

اکنون، با استفاده از میکروسکوپ الکترونی پرقدرت، سلولهای مغزی کاملاً مشاهده شده اند و از اشعه ایکس برای کشف طبیعی بودن آنها استفاده شده است.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

A re-evaluation of manner of death at Roman Herculaneum following the AD 79 eruption of Vesuvius

به این مقاله امتیاز دهید