07136476172 - 09172030360 [email protected]

دکتر محمد نامی، متخصص علوم اعصاب و فلوشیپ خواب در برنامه تلویزیونی “خونه اینجاست” در خصوص اهمیت و نقش خواب در سلامت شناختی و عمومی بدن ما توضیحاتی را ارائه می دهد.

 

 

 

در هنگام خواب یکسری پروتوئین ها با انجام تنظیمات در سیستم ژنتیکی و بیان ژن های بخصوص، و تنظیمات سیستم الکتریکی مغز، تغییرات و تظیماتی را اعمال می کنند که در سلامت شناختی، ایمنی و عمومی بدن ما نقش بسیار مهمی دارند. حین خواب مغز ما از یکسری آلاینده ها پاک شده و از تجمع بسیاری از پروتنئین ها و آلاینده هایی که سلامت شناختی و عملکرد مغز ما را تهدید می کنند، جلوگیری می کند.

کارآمدی خواب بسیار به برنامه ریزی برای خواب شب که تنظیم ملاتونین در این ساعات بخصوص اتفاق می افتد، حائز اهمیت است. به طوری که جبران کم خوابی در ساعات روز کارآمدی خواب شب ما را به دنبال نخواهد داشت.

افرادی که دچار مشکل کم خوابی یا اختلالات مختلف خواب مانند خواب قطعه قطعه، اختلالات رفتاری خواب از جمله صحبت کردن در خواب یا انجام حرکات غیر طبیعی هستند ممکن است دچار مشکلاتی شوند که اختلالات عدیده ای را برای سلامت مغز و بدن به دنبال خواهد داشت.

در نتیجه پس از چند سال مشکلات عصبی-شناختی مانند آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و همچنین بیماری هایی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و انواع سزطان ها اتفاق خواهد افتاد.

دنیای مجهول و پر رمز و راز خواب در زندگی و سلامت ما جایگاه و اهمیت ویژه ای را داراست.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا و Senses Cultural Academy of Health مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید