07136476172 - 09172030360 [email protected]

ریتم خواب و بیداری با هم بشنویم:

ریتم شبانه روزی چیست؟

ریتم شبانه روزی به طور کلی به عنوان یک چرخه خواب و بیداری کنترل شده ژنتیکی تعریف می شود. هر 24 ساعت تکرار می شود. تنظیم این چرخه شبانه روزی، برای افزایش سلامت و رفاه ضروری است.

بسیاری از محققان می گویند که محیط نمی تواند ریتم شبانه روزی ما را تغییر دهد. اما اخیرا محققان این ایده را به چالش کشیده اند. جنیفر هورلی، پروفسور موسسه پلی تکنیک Rensselaer، روی پروژه جدیدی کار می کند. او مکانیسم های مربوط به سیگنال های محیطی و ساعت شبانه روزی را بررسی می کند.

ریتم شبانه روزی به کنترل برنامه روزانه برای خواب و بیداری کمک می کند. این ریتم به زمان 24 ساعته بدن وابسته است و اکثر موجودات زنده دارای یک ساعت زیستی به خصوص هستند. ریتم شبانه روزی تحت تأثیر عوامل بیرونی مانند ساعات روشن و تاریکی هوا و عوامل دیگر است.

عوامل هورمونی موثر بر ریتم شبانه روزی

مغز شما سیگنال هایی را بر اساس محیط دریافت می کند و هورمون های خاصی را فعال می کند. علاوه بر این دمای بدن را تغییر می دهد و متابولیسم را تنظیم می کند. در نتیجه می تواند شما را هوشیار نگه دارد یا به خواب بکشاند. برخی افراد ممکن است به دلیل عوامل خارجی یا اختلالات خواب، دچار اختلال در ریتم شبانه روزی شوند.

ملاتونین، هورمونی که توسط غده صنوبری یا اپی فیز ترشح می‌شود. یکی از مولکول‌های سیگنال‌دهنده اصلی است که توسط نوسان‌گر شبانه‌روزی اصلی برای تنظیم ریتم‌های شبانه‌روزی پایین‌دست استفاده می‌شود. ترشح آن تحت تاثیر عواملی مانند سن، نور، عوامل محیطی و فیزیولوژیکی است. همچنین، اختلالات ژنتیکی گیرنده ملاتونین با اختلال بیوشیمیایی در مسیر متابولیسم گلوکز مرتبط است. علاوه بر این، کاهش ترشح ملاتونین باعث افزایش سرعت پیری و تومورزایی، چاقی احشایی و عملکرد قلبی عروقی می شود..

ریتم شبانه روزی در نوزادان

نوزادان تا چند ماهگی ریتم شبانه روزی یا ریتم خواب و بیداری ندارند. در نتیجه الگوهای خواب آنها در روزها، هفته ها و ماه های اول زندگی نامنظم باشد. ریتم شبانه روزی آنها هنگامی که با محیط سازگار می شوند و تغییرات جدید را تجربه می کنند، توسعه می یابد. نوزادان در حدود سه ماهگی، شروع به ترشح ملاتونین می کنند. همچنین هورمون کورتیزول از 2 ماهگی تا 9 ماهگی در آنها تولید می شود. در کودکان نوپا تا زمانی که ریتم شبانه روزی و عملکردهایشان تکامل یابد، برنامه خواب نسبتاً منظمی دارند. کودکان به حدود 9 یا 10 ساعت خواب در شب نیاز دارند.

ریتم شبانه روزی در نوجوانان

نوجوانان دچار تغییری در ریتم شبانه روزی خود می شوند که به تأخیر مرحله خواب معروف است. بر خلاف سالهای کودکی خود، نوجوانان ممکن است تا دیر وقت در شب خسته نشوند. ملاتونین ممکن است تا نزدیک ساعت 10 یا 11 شب افزایش پیدا نکند. حتی بعدا این تغییر، همچنین منجر به نیاز یک نوجوان به خواب دیر هنگام صبح می شود. اوج ساعت خواب آلودگی آنها در شب از ساعت 3 صبح تا 7 صبح است. یا حتی ممکن است دیرتر باشد، اما آنها همچنان به همان میزان خوابی مانند کودکان نیاز دارند.

ریتم شبانه روزی در بزرگسالان

در یک سبک زندگی سالم، بزرگسالان باید ریتم شبانه روزی کاملاً ثابت داشته باشند. زمان خواب و بیداری آنها باید ثابت بماند. از یک برنامه نسبتاً منظم پیروی کرده و هر شب هفت تا نه ساعت بخوابند. بزرگسالان به احتمال زیاد قبل از نیمه شب به خواب می روند. دلیل آن هم آزاد شدن ملاتونین در بدن آنها است. از ساعت 2 تا 4 صبح و 1 تا 3 بعد از ظهر به خسته ترین مرحله خود می رسند. افراد مسن ممکن است متوجه تغییر ریتم شبانه روزی خود با افزایش سن شوند و زودتر از گذشته به رختخواب بروند. آنها معمولا در ساعات اولیه صبح بیدار می شوند و اصولا، این یک قسمت طبیعی از روند پیری است.

نحوه تنظیم مجدد ریتم شبانه روزی

ممکن است افراد با اختلال در ریتم شبانه روزی خود مواجه شوند. اما می توانند آن را به حالت عادی بازگردانند. در اینجا چند نکته برای ترویج یک برنامه سالم 24 ساعته آورده شده است.

سعی کنید هر روز به یک روال عادی پایبند باشید. زمانی را در بیرون از خانه سپری کنید که بیرون هوا روشن است تا بیداری شما افزایش یابد. به اندازه کافی ورزش روزانه انجام دهید، عموماً بیست دقیقه یا بیشتر ورزش هوازی توصیه می شود. در محیطی بخوابید که با روشنایی مناسب، دمای راحت و یک تشک حمایتی باعث استراحت می شود.

عصرها و شب ها از مصرف الکل، کافئین و نیکوتین خودداری کنید. صفحه نمایش گوشی یا تبلت خود را قبل از خواب خاموش کنید. سعی کنید در کارهای آنالوگ مانند مطالعه کتاب یا مدیتیشن شرکت کنید. بعد از ظهر یا عصر چرت نزنید.

 

محیط بر ریتم شبانه روزی ما تاثیر می گذارد.

تحقیقات نشان می دهد، عواملی مانند افزایش سن و آلودگی می توانند بر کنترل ساعت زیستی بدن تأثیر بگذارند. ساعت شبانه روزی تأثیر گسترده ای بر عملکردهای بدن دارد. انعطاف پذیری بیشتری در این ساعت زیستی نسبت به آنچه محققان در ابتدا تصور می کردند وجود دارد. در حالی ریتم شبانه روزی به شدت به یک چرخه 24 ساعته وابسته است. با این حال ساعت زیستی بر اساس محیط تغییر می کند.

“شما می توانید این ساعت را به عنوان ساعت فاخته ای که همیشه زمان را حفظ می کند، تجسم کنید. اما که بر اساس ترجیح صاحب آن، میتوان این ساعت را سرعت داده یا از کار بیندازید”. دانشمندان در حال یافتن ژن های خاصی اند. ژن هایی که به سیگنال های محیطی مانند مواد مغذی بیش از حد یا کمبود مواد مغذی پاسخ می دهند.

دکتر هارلی و تیمش اطلاعاتی در مورد فعالیت ژن ها در قارچ در طول دو روز جمع آوری کردند.

آنها توانستند الگوهای خاصی را جستجو کنند. نتایج نشان داد که الگوهای ژنهای سازگار با محیط زیست، با الگوهای سایر ژنهای ریتم شبانه روزی مرتبط اند. این نتایج موید و نشان دهنده ارتباط بین ریتم شبانه روزی و محیط است.

“ما فرض می کنیم که می توانیم از ابزارهای تحلیلی برای شناسایی برنامه ریزی مجدد ژن های متابولیک استفاده کنیم. فرایندهایی که تغییرات فیزیولوژیکی در یک سلول را کنترل می کنند”. “درک نحوه عملکرد این فرایند مهم است. می توانیم بفهمیم چگونه متابولیسم و عوامل محیطی می توانند بر کنترل ساعت شبانه روزی تأثیر بگذارند.”

اینکه محیط ما نمی تواند ریتم شبانه روزی کنترل شده ژنتیکی را تغییر دهد به چالش کشیده شده است. در این پروژه جدید مکانیسم بین سیگنال های محیطی و ساعت شبانه روزی بررسی می شود. هارلی در جستجوی نقاطی در شبکه وسیع کنترل بیولوژیکی ناشی از ساعت شبانه روزی است.

هدف یافتن ژن هایی است که به سیگنال های محیطی پاسخ می دهند.

این پروژه به تازگی جایزه معتبر National Science CAREER را دریافت کرده است. محققان می گویند: هدف ما ترکیب آزمایشات بیولوژیکی in vivo و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ است. با این آزمایشات می توان نقاطی برای کنترل ریتم شبانه روزی پیدا کرد. بررسی تغییرات متابولیسم، یک نقطه عالی برای شروع است. زیرا ساعت زیستی ما تاثیر شدیدی بر متابولیسم اعمال می کند.

ریتم شبانه روزی شامل مجموعه ای از پروتئین های اصلی است. اینها نوسانات روزانه در سطح طیف وسیعی از آنزیم ها و هورمون ها را تنظیم می کنند. در نتیجه چرخه روز و شب را برای افزایش سلامت و رفاه در ارگانیسم تنظیم می کنند. ساعت شبانه روزی پارامترهای فیزیولوژیکی از جمله دمای بدن و پاسخ ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهد. از قدیم تصور می شد که ساعت بیولوژیکی مانند ساعت کشتی با وجود تکان امواج، ثابت است.

نتایج پژوهش

نتایج نشان می دهد که عواملی مانند پیری و آلودگی می توانند بر کنترل ساعت زیستی و بیولوژی ارگانیسم تأثیر بگذارند. در نتیجه، در مکانیسم ساعت زیستی بدن، انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آنچه قبلاً درک شده بود وجود دارد.

ساعت زیستی ما برخلاف تصورات گذشته ثابت و تغییر ناپذیر نیست. به محیط زندگی فرد و به آب و هوای آن محیط بستگی دارد.

پژوهشگران اطلاعاتی در مورد فعالیت ژن ها در Neurospora طی دو روز جمع آوری کردند. روش های تحلیلی را توسعه دادند که به آنها امکان می داد تا الگوهای فعالیت ژن ها را جستجو کنند. تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که الگوهای برخی از ژنهای سازگار با محیط زیست با ساعت زیستی ارتباط دارد. “درک نحوه عملکرد این فرایند به ما کمک می کند تا ارتباط عوامل موثر بر ریتم شبانه روزی را بیابیم”. شناخت این عوامل برای کنترل ریتم شبانه روزی مهم است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان تخصصی با ما در کلینیک تخصصی سلامت مغز دانا در تماس باشید.

منبع: https://neurosciencenews.com/

وقتی ساعت درونی تنظیم کننده خواب و بیداری دچار مشکل میشود!

 

 

درمان اختلال چرخه خواب و بیداری غیر 24 ساعته

 

 

به این مقاله امتیاز دهید