07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

رژیم و سلامتی پیوندهای زیادی از جمله عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. تغذیه مناسب از سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا پشتیبانی می کند و به جلوگیری از التهاب مزمن به دنبال عفونت، کمک می کند.

بسیاری از افراد می دانند که ویتامین C اثرات قابل توجهی در سیستم ایمنی بدن دارد. کمبود ویتامین ارتباطاتی با خطر بیشتر عفونت ها مانند ذات الریه دارد.

در طول بیماری همه گیر ویروس کرونا COVID-19، علاقه به مکمل های غذایی برای حمایت از عملکرد سیستم ایمنی افزایش یافته است. برخی مواد مغذی می توانند به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

یک بررسی اخیر به مزایای روی در برابر ویروس کرونا COVID-19 پرداخته است. روی ماده معدنی است که در بسیاری از انواع مختلف مواد غذایی یافت می شود.

این یافته ها نشان می دهد که روی با محافظت از سیستم ایمنی ضد ویروس و کاهش التهاب، می تواند اثرات محافظتی در برابر ویروس کرونا COVID-19 داشته باشد. تیمی از محققان دانشگاه Sechenov در مسکو، روسیه، این بررسی را رهبری کردند و آن را در ژورنال بین المللی پزشکی مولکولی منتشر کردند.

 

 

روی یک ماده معدنی ضروری است

 

روی یک ماده معدنی اساسی با طیف گسترده ای از نقش ها در بدن انسان است، از جمله پشتیبانی از عملکرد بیش از 300 آنزیم. بدن برای انجام متابولیسم طبیعی و اطمینان از عملکرد مناسب سیستم های تولید مثل، قلبی و عروقی و عصبی، به روی نیاز دارد.

غذاهای سرشار از روی شامل محصولات حیوانی، مانند گوشت، صدف، مرغ و غلات صبحانه غنی شده است. با این حال، لوبیا، آجیل و دانه ها نیز حاوی روی هستند. فیتاتهای موجود در سبزیجات و غلات باعث کاهش جذب روی می شوند و بنابراین گیاهخواران و گیاهخواران ممکن است به 50 درصد روی بیشتر در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشند.

کمبود روی با تأخیر رشد در کودکان و همچنین افزایش خطر ابتلا به عفونت، همراه است. همچنین یک عامل خطرناک قابل توجه برای ایجاد ذات الریه است که می تواند از پیامدهای ویروس کرونا COVID-19 باشد.

پروفسور آناتولی اسکالنی، رئیس آزمایشگاه رژیمهای غذایی مولکولی در دانشگاه Sechenov، اظهار داشت: “بر اساس برآوردهای فعلی، خطر کمبود روی در بیش از 1.5 میلیارد نفر در جهان مشاهده شده است.”

“با توجه به نقش اساسی روی در تنظیم ایمنی، می توان پیشنهاد کرد که کمبود آن به عنوان یک عامل خطر برای بیماریهای عفونی در نظر گرفته شود.

 

 

روی و سیستم ایمنی بدن

 

روی از تولید و بلوغ گلبولهای سفید که مهمترین عامل سیستم ایمنی بدن هستند، حمایت می کند. انواع مختلفی از گلبولهای سفید وجود دارد که برخی از آنها با استفاده از آنتی بادی ها، پاتوژن ها را از بین می برند و سیستم ایمنی بدن را پس از عفونت به حالت عادی برمی گردانند.

روی همچنین به تنظیم التهاب کمک می کند. در حالی که پاسخ التهابی برای مقابله با عفونت ضروری است، تولید بیش از حد سیتوکین های التهابی در اوایل عفونت، مسئول برخی از بدترین علائم ویروس کرونا COVID-19 است.

در این بررسی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روی ممکن است اثر ضد التهابی در ذات الریه داشته باشد و باعث آسیب به بافت ریه می شود.

 

ارتباط با کلروکین

 

جالب است بدانید، کلروکین – که برخی از افراد به عنوان یک گزینه درمانی در اوایل ابتلا به بیماری همه گیر، پیشنهاد کردند – جذب سلول های روی را افزایش می دهد، که ممکن است زمینه ساز اثرات مثبت آن باشد.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که وقتی پزشکان بیماران با روی و هیدروکسی کلروکین را درمان می کردند، تعداد کمتری از افراد در اثر ویروس کرونا COVID-19 درگذشتند.

با این حال، این مقاله نشان می دهد که هیدروکسی کلروکین یا کلروکین می تواند بیماری کرونا COVID-19 را درمان کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به دلیل خطر عوارض جانبی شدید در مورد استفاده از هر یک از این داروها، هشدار می دهد.

محققان همچنین توضیح داده اند که، اگرچه شواهد نشان می دهد که روی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی و عوارض آنها را کاهش می دهد، اما داده های کافی برای توصیه در مورد مصرف روی برای مقابله با ویروس کرونا COVID-19 در دست نیست.

همچنین شایان ذکر است که مصرف بیش از حد روی می تواند عوارض جانبی از جمله تهوع، کاهش اشتها و گرفتگی معده داشته باشد. در طولانی مدت، روی بیش از حد ارتباطاتی با ایمنی پایین دارد.

 

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

the Food and Drug Administration (FDA)

Hydroxychloroquine and azithromycin plus zinc vs hydroxychloroquine and azithromycin alone: outcomes in hospitalized COVID-19 patients

The National Institutes of Health

به این مقاله امتیاز دهید