07136476172 - 09172030360 [email protected]

روش درمانی جدید  BEMER چیست و چه کاربردی دارد؟

بیماری‌های مزمن می‌توانند طیف وسیعی از علائم، از جمله درد، خستگی و موارد دیگر را ایجاد کنند. درمان میدان الکترومغناطیسی پالسی (PEMF) به عنوان یک گزینه درمانی برای کمک به کاهش علائم برخی از این شرایط استفاده شده است. روش Bio-electromagnetic energy regulation یا به اختصار BEMER نوع جدیدی از درمان PEMF است که می تواند برای این شرایط نیز موثر باشد. این شیوه از طریق دستگاه های پزشکی ایجاد شده توسط گروه BEMER ارائه می شود. در این مقاله، درمان BEMER، تحقیقات در مورد این نوع درمان و اطلاعات مفید دیگری که ممکن است بخواهید در مورد این دستگاه درمانی بدانید را بررسی خواهیم کرد.

درمان BEMER از امواج الکترومغناطیسی پالسی برای تحریک عضلات و افزایش گردش خون استفاده می کند. اولین بار توسط گروه BEMER به عنوان یک نوع فیزیوتراپی عروقی در سال 1998 معرفی شد.

دستگاه BEMER

این روش درمانی از طریق دستگاهی مانند اپلیکاتور دستی یا پد با اندازه کامل (full size) انجام می شود. در طول یک جلسه درمانی، دستگاه یک میدان مغناطیسی پالسی با فرکانس پایین را به عضلات و بافت‌های شما می‌رساند. شدت میدان مغناطیسی بسته به پروتکل درمان قابل تنظیم است.

دستگاه‌های PEMF که توسط گروه BEMER ایجاد شده‌اند، گواهی اعتبار دستگاه پزشکی کلاس II را دریافت کرده‌اند. به این معنی که دستگاه‌های آن‌ها «به طور قابل‌توجهی معادل دستگاه‌های مشابه بازار» هستند که قبلاً مجوز یا تأییدیه FDA را دارند.

کاربرد روش درمانی BEMER

درمان BEMER برای درمان شرایط زیر استفاده شده است:

درد مزمن: ممکن است به کاهش سطح درد و خستگی مرتبط با شرایط درد مزمن کمک کند.

سرطان: ممکن است با افزایش حساسیت سلول های سرطانی به رادیوتراپی و به بهبود نتایج درمان کمک کند.

استئوآرتریت: (OA)  ممکن است به کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل آسیب دیده از OA کمک کند.

فیبرومیالژیا: ممکن است درد، خستگی و سایر علائم فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

ام اس: ممکن است به بهبود درد و خستگی مرتبط با ام اس کمک کند.

اثر روش درمانی جدید BEMER بر کمردرد مزمن

 اخیرا در یک کارآزمایی، محققان اثربخشی درمان BEMER را بر روی شرکت کنندگان مبتلا به کمردرد مزمن بررسی کردند.  دراین مطالعه، شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه تحت درمان با ورزش قرار گرفتند. گروه دوم با روش BEMER درمان شدند. درمان به مدت 3 ماه ادامه یافت. محققان دریافتند که ترکیب درمان BEMER، با ورزش ، به طور قابل توجهی نمره کمردرد را کاهش می دهد.

 مطالعه قبلی در سال 2015 نیز از درمان BEMER برای درمان کمردرد مزمن و درد آرتروز استفاده کرد. شرکت کنندگان دو گروه بودند. گروهی که فیزیوتراپی شده و سپس تحت درمان BEMER قرار گرفتند. گروه دیگر، پس از فیزیوتراپی، دارونما دریافت کردند. سطح خستگی کلی در کوتاه مدت  با درمان BEMER کاهش یافت. محققان می گویند که هیچ مدرکی برای نشان دادن اثربخشی درمان طولانی مدت BEMER برای کمردرد مزمن وجود ندارد.

سندرم اختلال عملکرد درد میوفاشیال(MPDS)

تحقیقات اخیر اثربخشی درمان BEMER را به عنوان یک گزینه درمانی اضافی برای MPDS مورد مطالعه قرار داد. محققان 40 بیمار را به دو گروه درمانی 8 هفته ای تقسیم کردند. یک گروه، داروهای ضد درد دریافت کردند. در حالی که گروه دیگر داروهای ضد درد همراه با درمان BEMER دریافت کردند. گروه درمانی BEMER افزایش قابل توجهی در میانگین نمرات باز کردن دهان و کاهش در نمرات درد ذهنی تجربه کردند. اگرچه درمان BEMER به تنهایی مورد استفاده قرار نگرفت. این تحقیق نشان می دهد که ممکن است یک درمان کمکی موثر برای این بیماری باشد.

سندرم درد منطقه ای پیچیده نوع یک (CRPS-I)  

پژوهش اخیر نشان می دهد که روش درمانی BEMER به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه برای کاهش علائم CRPS-1 است. 30 نفر در این مطالعه شرکت کردند. یک گروه درمان های توانبخشی و BEMER دریافت کردند. گروه دیگر در کنار توانبخشی، پلاسبو دریافت کردند. درمان به مدت 10 روز ادامه پیدا کرد. کاهش درد کوتاه مدت و بهبود عملکرد در گروهی که تحت درمان با BEMER قرار گرفتند مشاهده شد. بنابراین، درمان BEMER ممکن است به گزینه‌های درمانی برای شرایط درد مزمن در نظر گرفته شود.

سرطان

 مطالعه سال 2016 درمان BEMER را برای انواع مختلف سلول های سرطانی کشت شده اعمال کردند. پیامدهای اولیه شامل تغییرات در متابولیسم سلول های سرطانی و حساسیت به رادیوتراپی بود. نشانگرهای متابولیک در سلول های سرطانی در معرض درمان با BEMER کاهش یافت. بنابراین به طور بالقوه نشان دهنده کاهش رشد سلول سرطانی است. حساسیت پرتویی سلول های سرطانی ریه، سر و گردن، و پانکراس با قرار گرفتن در معرض BEMER افزایش یافت. منابع مورد اعتماد دیگری نیز به مزایای درمان میدان الکترومغناطیسی (EMF) برای سرطان اشاره کرده اند.

استئوآرتریت(OA)

 در سال 2015، 50 شرکت‌کننده مبتلا به استئوآرتریت زانو در این مطالعه شرکت کردند. پس از 3 هفته فیزیوتراپی، درمان BEMER  یا دارونما را دریافت کردند. به شرکت کنندگان گفته نشد که کدام درمان را دریافت کرده اند. محققان دریافتند که در کوتاه مدت، درمان سطح پایین BEMER برای OA زانو موثر به نظر نمی رسد. با این حال، کاهش در نمره درد و خستگی در هفته های بعد مشاهده شد. این ممکن است نشان دهنده مزایای طولانی مدت درمان BEMER برای OA باشد.

فیبرومیالژیا

پژوهش سال 2018 اثربخشی دستگاه BEMER را بر روی درد و سفتی در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بررسی کرد. در مجموع 108 شرکت‌کننده به مدت 12 هفته تحت درمان BEMER قرار گرفتند. سپس یک دارونمای مشابه را برای 12 هفته دیگر دریافت کردند. در ابتدا، نتایج حاکی از کاهش هر دو نمره درد و سفتی با دستگاه BEMER بود. با این حال، کاهش مشابهی در علائم فیبرومیالژیا با دستگاه پلاسبو نیز مشاهده شد. بدون اینکه تفاوت معنی‌داری بین این دو وجود داشته باشد. منابع معتبر استفاده بالقوه از درمان PEMF  را برای فیبرومیالژیا نشان داده است. هنوز تحقیقات کافی در مورد اثربخشی درمان BEMER برای آن وجود ندارد.

مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS)

تحقیقات اولیه از سال 2009 اثرات طولانی مدت درمان BEMER بر سطوح خستگی در شرکت کنندگان مبتلا به ام اس را بررسی کرد. در مجموع، 37 شرکت‌کننده دو بار در روز و طی یک دوره 3 ماهه درمان BEMER یا دارونما دریافت کردند. محققان دریافتند که هر دو درمان BEMER و دارونما منجر به کاهش خستگی می شوند. با این حال، شرکت‌کنندگانی که تحت درمان BEMER قرار گرفتند، نسبت به دارونما، کاهش قابل‌توجهی در خستگی کلی را تجربه کردند. این تحقیق پتانسیل استفاده از درمان BEMER را برای ام اس نشان می دهد. احتمالاً تحقیقات بیشتری برای نشان دادن نتایج اضافی مورد نیاز است.

آیا عوارض جانبی احتمالی برای درمان BEMER وجود دارد؟ تفاوت بین درمان BEMER و PEMF چیست؟

تقریباً در تمام تحقیقات ذکر شده در بالا، روش درمانی جدید BEMER هیچ اثر نامطلوبی در شرکت کنندگان ایجاد نکرد. این نشان می دهد که درمان BEMER یک گزینه درمانی ایمن و تقریباً بدون عوارض جانبی است.  تحقیقات اضافی می تواند برای تعیین عوارض جانبی کوتاه مدت یا بلندمدت مرتبط با درمان BEMER وجود دارد مفید است.

درمان PEMF اصطلاح گسترده ای برای هر نوع درمانی است که از میدان های الکترومغناطیسی پالسی استفاده می کند. روش PEMF شامل درمان الکترومغناطیسی با فرکانس پایین و بالا، با شدت های مختلف است. درمان BEMER یک نوع درمان PEMF است که هم فرکانس پایین و هم با شدت کم است. به طور کلی، BEMER درمانی ملایم تر از سایر اشکال PEMF درمانی است. با این حال، برخی از درمان های PEMF را می توان در سطوح درمانی BEMER انجام داد.

نتیجه گیری

روش درمانی جدید BEMER یک نوع نسبتاً جدید از درمان PEMFT است. نشان داده شده است به طور بالقوه برای درمان شرایطی مانند کمردرد، آرتریت و فیبرومیالژیا موثر است. اگرچه گزینه های درمانی زیادی برای این نوع شرایط وجود دارد. درمان BEMER یک گزینه درمانی ایمن است که عملاً هیچ عارضه جانبی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شروع درمان BEMER برای بیماری خود با پزشک خود تماس بگیرید. گستره کاربرد این روش، فراتر از مواردی است که در اینجا ذکر شده است. در مقالات بعدی به کاربردهای گسترده آن اشاره خواهیم کرد. شواهد علمی معتبر، مبنی بر اثرات مثبت PEMFT در درمان سردرد، اختلالات خواب، افسردگی، استرس و غیره وجود دارد که موضوع بحث مقالات بعدی ما است.

 

 منبع: BEMER Therapy: Uses, Effectiveness, Side Effects, Cost & More (healthline.com)

 

به این مقاله امتیاز دهید