07136476172 - 09172030360 [email protected]

World Sight Day یا روز جهانی بینایی، یک رویداد جهانی است که بر نابینایی و اختلال بینایی تمرکز دارد. World Sight Day آگاهی نسبت به نابینایی، اختلالات بینایی و همچنین ارائه مراقبت های بهداشتی چشم را افزایش می دهد.


سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مرجع راهنما و هماهنگ کننده اقدامات مراقبت بهداشتی در سازمان ملل، و آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی (IAPB) به طور فعال در هماهنگی وقایع و فعالیت های روز جهانی بینایی مشارکت دارند. انجمن هایی مانند Lions Clubs International نیز سال هاست که به طور سالانه در ترویج آگاهی در این روز شرکت می کنند.
بسیاری از جوامع، انجمن ها و سازمان های غیر دولتی با WHO و IAPB همکاری می کنند تا این روز را برای اهداف زیر تبلیغ کنند:

به منظور ارتقاء سطح آگاهی عمومی از نابینایی و اختلال بینایی به عنوان مهمترین موضوعات بهداشت عمومی بین المللی.
تأثیرگذاری بر دولت ها، بویژه وزرای بهداشت، برای شرکت و تعیین بودجه برای برنامه های ملی پیشگیری از نابینایی.
آموزش مخاطبان در مورد پیشگیری از نابینایی، در مورد VISION 2020 و فعالیت های آن، و ایجاد پشتیبانی از فعالیت های برنامه VISION 2020.( یک ابتکار جهانی است که هدف آن از بین بردن نابینایی قابل اجتناب تا سال 2020 است)
برخی از مردم برای بزرگداشت روز جهانی بینایی درخت می کارند و برخی دیگر عکسی را برای مونتاژ عکس بین المللی ارسال می کنند که به موضوع نابینایی می پردازد. فعالیت های دیگر شامل شرکت در راهپیمایی های آگاهی رسانی یا توزیع و نمایش پوستر، اشکال مختلف اطلاع رسانی، افزایش آگاهی در مورد نابینایی های قابل پیشگیری است.


براساس WHO، جمعیت جهان در حال پیر شدن است و مردم بیشتر عمر می کنند اما کوری نیز از شرایط در حال افزایش است. حدود 80 درصد 45 میلیون نابینای جهان در سنین بالای 50 سال قرار دارند. حدود 90 درصد از افراد نابینا در کشورهای کم درآمد زندگی می کنند، جایی که افراد مسن به ویژه خانم های مسن در گرفتن مراقبت های لازم برای مراقبت از چشم با موانعی روبرو هستند. با این حال، بسیاری از شرایط وابسته به سن منجر به نابینایی – مانند آب مروارید، خطای انکسار و گلوکوم – به راحتی و با هزینه کم قابل درمان هستند. مداخله به موقع اغلب می تواند تأثیرات آنها را در بینایی کاهش دهد.

Lions Clubs International با سازمان های پیشگیری از نابینایی در سراسر جهان برای بزرگداشت اولین روز جهانی بینایی در 8 اکتبر 1998 همکاری کرد. این رویداد بعداً در VISION 2020، یک ابتکار جهانی که IAPB با آن هماهنگ است، ادغام می شود. این ابتکار یک برنامه مشترک بین WHO و IAPB است. این سازمان ها شامل سازمان های غیردولتی و انجمن های حرفه ای و همچنین موسسات مراقبت چشم و شرکتها می باشند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید