07136476172 - 09172030360 [email protected]

آیا می خواهید رهبر بهتری باشید؟ آیا می خواهید کارکنان خود را به موفقیت های بزرگ انگیزه دهید و درگیر آنها کنید؟

روش قدیمی انجام کارها به جمع آوری داده ها ، اجرای اعداد و مشاهده صفحات گسترده متکی بود. کارفرمایان با پاداش و مزایای مالی به کارمندان انگیزه می دهند ، اما تعاملات معتبر کمی با مدیریت دارند.

 

با ورود علوم اعصاب به دنیای پیشرفت رهبری ، تحقیقات به ما می گوید که اساس رهبری ممکن است متفاوت از آنچه فکر می کردیم باشد و ممکن است لازم باشد راه هدایت خود را تغییر دهیم.

 

راه جدید برای هدایت

 

مغز یک ارگان اجتماعی است. این بدان معنی است که همه ما برای برقراری ارتباط متولد شده ایم. اگر مردم را به عنوان ماشین های غیرشخصی و اشتغال را محلی پر از وظایف منزوی ببینیم ، نمی توانیم بهترین نتایج را داشته باشیم.

 

 

رهبرانی که علوم اعصاب را درک می کنند اهمیت این موارد را می دانند:

 

  • چگونه محیط فیزیکی بر بهره وری تأثیر می گذارد
  • با چه کسی وقت خود را در محل کار می گذرانیم
  • تعامل بین افکار و احساسات
  • چگونه انواع مختلف کارها بر مغز و بهره وری تأثیر می گذارند.

 

رهبری موثرتر به درک احساسات ، استفاده از همدلی و ایجاد روابط نیاز دارد. این نوع رهبری اجتماعی می تواند اعتماد به نفس

بالاتر ، بهبود روابط بین کارمندان و افزایش بهره وری ایجاد کند.

 

رهبری هماهنگ

 

مطالعه ای که اخیراً در دانشگاه کیس وسترن انجام شده است ، رابطه ای بین هماهنگی و رهبری موثر را نشان داده است.

هماهنگ بودن به این معنی است که یک رهبر همدل است و از سطح هوش هیجانی بالایی برخوردار است. از طرف دیگر ، یک سبک ناهماهنگ بیشتر اقتدارگرا و عینی است.

 

با استفاده از اسکن fMRI ، محققان از مدیران خواستند که در مورد تجربیات زمانی که یک رهبر هماهنگ یا ناهماهنگ است ، فکر کنند. 14 منطقه از مغز هنگام فکر کردن به رهبران هماهنگ، پاسخ می دهند ، در حالی که فقط شش منطقه در هنگام فکر به رهبران ناهماهنگ پاسخ می دهند. در واقع ، 11 منطقه هنگام فکر کردن به رهبران ناهماهنگ غیرفعال شدند.

 

معنی این امر این است که رهبران هماهنگ ، آگاهی اجتماعی و روابط مثبت را در کارمندان خود فعال می کنند ، در حالی که رهبران ناهماهنگ باعث ایجاد احساسات منفی ، بی توجهی ، توجه محدود و کاهش آگاهی اجتماعی می شوند.

 

سبک های رهبری هماهنگ همچنین از طریق ترشح اکسی توسین در مغز آنها و مغز دیگران به ایجاد اعتماد کمک می کنند.

مسیرهای رهبری

 

هنگام بررسی فرایندهای پیچیده مربوط به رهبری ، بسیاری از محققان انسجام را مطالعه می کنند. انسجام فعالیت هماهنگ مناطق مختلف مغز را اندازه گیری می کند تا بتواند محل اتصال را مشخص کند.

 

مطالعات بر روی قشر پیشانی به دلیل نقش آن در تنظیم عاطفی و عملکرد اجرایی مانند رفتار هدفمند متمرکز شده است. به طور دقیق تر ، ناحیه پیشانی سمت راست مغز برای ارتباطات و روابط بین فردی مهم است. انسجام در این قسمت از مغز برای مهارت های اجتماعی ، کنترل عاطفی و خودآگاهی ضروری است. این مهارت ها پایه و اساس رهبر هماهنگ هستند.

 

یک مطالعه به طور خاص بر اظهارات بینایی ، جنبه ای از رهبری مبتنی بر عملکرد عاطفی اجتماعی در ناحیه جلویی سمت راست مغز متمرکز بود. در طول ارزیابی qEEG(دستگاهی جهت ثبت عملکرد مغز) ، که از حسگرها برای جذب فعالیت الکتریکی در مغز استفاده می کند ، مدیران به سوالات مربوط به برنامه های خود برای شرکت و آینده پاسخ دادند. همچنین از آنها خواسته شد که چشم انداز خود را ایجاد کنند.

محققان، بیانیه ها را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس میزان تمرکز روی خود یا روی تیم امتیازات را کسب کردند. آنها دریافتند

رهبرانی که از زبان اجتماعی بیشتری (ما ) در بیانات بینایی خود استفاده می کنند ، انسجام بالاتری در قسمت جلویی سمت

راست مغز دارند تا رهبرانی که خودزبانی بیشتری دارند (من ).

 

همچنین رهبرانی که از زبان اجتماعی بیشتری استفاده می کردند ، توسط کارمندان به عنوان الهام بخش و کاریزماتیک بیشتری در سبک های رهبری خود تلقی می شدند.

 

تحقیقات در حال انجام است ، اما برخی شواهد نشان می دهد که رهبری موثر در مغز آغاز می شود. اکنون برخی از مناطق مغز را می شناسیم که می توانند بر رهبری هماهنگ تأثیر بگذارند ، اما سوال این است که چگونه از اطلاعات استفاده می کنیم.

 

مغز ، انعطاف پذیر است اما دانستن اینکه برای تأثیرگذاری بر مسیرها یا نواحی خاصی از مغز چه کاری

باید انجام شود دشوار است.

 

شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد نوروفیدبک راهی برای انجام این کار است.

 

هنر نوروفیدبک

 

Neurofeedback برای فعال کردن قسمت خاصی از مغز استفاده می کند. این بازی از خواندن الکتریکی qEEG برای کنترل جنبه ای از بازی استفاده می کند. اگر ناحیه درست مغز فعال شود ، بازی پاسخ می دهد و به کاربر پاداش می دهد. اگر ناحیه مغز نادرست فعال شود ، بازی پاسخ نمی دهد یا نوعی مجازات وجود دارد.

 

به دلیل ماهیت پلاستیکی (انعطاف پذیر ) مغز ، پس از جلسات متعدد نوروفیدبک ، مغز شروع به ایجاد مسیرهای جدید می کند که به صورت خودکار در می آیند. این باعث ایجاد عادات و رفتارهای جدید می شود.

 

این احتمال وجود دارد که نوروفیدبک به رهبران کمک کند تا در شکل گیری الگوهای جدید کمک کنند و رهبران بهتری باشند. به عنوان مثال ، محققان از مطالعه ذکر شده در بالا پس از اینکه مدیر دارای مشکلات مدیریت خشم بود ، از یک مدیر خواستند که در نوروفیدبک شرکت کند. با آگاهی از اینکه چه مناطقی از مغز در کنترل خشم مفید است ، متخصص درمان نوروفیدبک توانست به مدیر کمک کند قسمتهایی از مغز را که در تنظیم عاطفه مفید هستند فعال کند.

 

پس از جلسات فراوان ، وی توانست مجدداً مغز خود را سازماندهی کرده و مسیرهای قوی تری را در مناطقی از مغز خود ایجاد کند که از تنظیم عاطفی پشتیبانی می کنند.

 

نوروفیدبک همچنین به افراد کمک کرده تا تمرکز خود را بهبود بخشیده و در مقابل فشارهای روحی واکنش بهتری نشان دهند.

 

این ممکن است شبیه داستان علمی تخیلی باشد. کامپیوتر مغز را تغییر می دهد و فرد متفاوت است ، اما این درست نیست. نوروفیدبک نمی تواند کسی را به رهبر بهتری تبدیل کند. هدف آن کمک به سازماندهی مجدد مغز است تا به کسی پتانسیل رهبر بهتر را بدهد. اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم ، می تواند مغز را کارآمدتر کرده و رفتار ما را با روشهای خاص آسان کند.

 

با ادامه تحقیقات ، ممکن است جنبه های بیشتری از رهبری دارای مسیرهایی در مناطق خاصی از مغز باشد. آموزش رهبری می تواند به یک رویکرد شخصی مبتنی بر مغز تبدیل شود ، به افراد کمک می کند مبارزات خود را پیدا کنند و پتانسیل های خود را باز کنند.

 

نهایتا

 

در حالی که هنوز چیزهای زیادی در مورد مغز و اینکه چگونه می تواند ما را به عنوان رهبران بهتر شناخته شود ، شناخته نشده است ، اما شواهد نشان می دهد که اساس رهبری موثر در مغز است. علوم اعصاب می تواند به همه ما کمک کند تا رهبران بهتری باشیم.

 

منبع:http://gethppy.com

 

 

به این مقاله امتیاز دهید