07136476172 - 09172030360 [email protected]

رها کردن و پایان دادن روابط دشوار است مخصوصا زمانی که با طرف مقابل ارتباط عاطفی داشته اید یا نگران سلامت او هستید.

برای افرادی که با فرد خودشیفته یا معتاد در ارتباط هستند، گرچه رابطه معمولا از نوع مخرب و زیان آور است، همچنان نگرانی زیادی برای طرف مقابل وجود دارد.

چیزی که ممکن است درک آن دشوار باشد، این است که سطح تعهد در این رابطه، دو طرفه نیست. افراد معتاد معمولا غرق در اعتیادخود هستند و این به معنای عدم حضور عاطفی در رابطه است. افراد خودشیفته نیز به رابطه، به چشم یک منبع برای رفع نیاز های خود نگاه می کنند و قصد شرکت در یک رابطه ی متعادل و سالم را ندارند.

بیرون آمدن از رابطه با فرد معتاد یا خودشیفته بخش مهمی از خود مراقبتی است.  ماندن در این روابط برای سلامت روانی و احساسی آسیب زننده است و حتی می تواند سلامت فیزیکی را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی اگر پرخاش فیزیکی یا آسیب جسمی در رابطه نباشد، معمولا این نوع روابط با آسیب بلند مدت بر عزت نفس و حس ارزشمند بودن همراه است.

 

 

احساس گناه

احساس گناه یکی از احساسات رایجی است که افراد پس از رها کردن یک شخص خودشیفته یا معتاد پیدا می کنند. این افراد معمولا نگران این هستند که فرد معتاد چگونه از خود حمایت کند یا نیاز های خود را برطرف کند. همیشه این تفکر وجود دارد که او فقط کمی به زمان نیاز دارد تا  تغییر کند. یا شما مسئول ایجاد شرایط تغییر برای او هستید.

احساس گناه در رها کردن شخص خودشیفته هم چندان متفاوت از احساس گناه ناشی از رهایی فرد معتاد نیست. در کنار این موضوع، فرد خودشیفته احساسات شما را کنترل می کند و به شما این حس را می دهد که او می تواند همراه مناسبی برای شما باشد. او همینطور به شما این فکر را می دهد که تقصیر شماست که او این پارتنر فوق العاده و همراه مناسب نیست. بنابراین این موضوع حس گناه شما را بیشتر می کند، اعتماد به نفس شما را کم می کند و نیاز شما به بودن در رابطه را تقویت می کند.

هر دوی این نوع افراد معمولا احساس گناه، عدم امنیت و ترس را در شما بیشتر می کنند. شما ممکن است جملاتی از آن ها بشنوید که احساس تعهد به آن ها را در شما بر انگیزاند یا شما را به خاطر رفتن و اقدام هایتان سرزنش کند.

رها کردن و خروج از رابطه، ضروری و تنها راه شروع درمان است.برای دوری از گیر افتادن در یک رابطه ی بی نتیجه با یک فرد معتاد یا خودشیفته گام های زیر را بردارید:

 

رفتن را برنامه ریزی کنید

با یک مشاور یا درمانگر در مورد رابطه صحبت کنید و مسیر خروج از رابطه را ترسیم کنید. این کار شما را در مقابل استراتژی ها و تاکتیک های طرف مقابلتان برای برگرداندتان مقاوم می کند.

 

 

دلایل خود برای رفتن را بشناسید.

زمانی که روشن باشد  چرا برای سلامت روان خود باید بروید، تصمیم گیری و دوری از رفتار های کنترل گرایانه ی طرف مقابل برای شما راحت تر می شود.

 

 

همه ی ارتباط ها را قطع کنید

فرد خودشیفته یا معتاد حتی بعداز رفتن شما هم می تواند به شما احساس گناه بدهد. همه ی ارتباطات در شبکه های اجتماعی، تلفن و دوستان را تا حد امکان کم کنید.

 

در نهایت، برای خود کار بهتر را انجام دهید. جدا شوید. طبق برنامه تان عمل کنید. با دوستان قدیمیتان دوباره ارتباط بگیرید. فضای شخصی خود را ایجاد کنید و به عنوان یک شخص مستقل و قدرتمند ادامه دهید.

منبع:

psychologytoday-leaving behind guilt when you leave a narcissist or addict

به این مقاله امتیاز دهید