07136476172 - 09172030360 [email protected]

براساس یک مطالعه ی منتشر شده در 11 سپتامبر 2019، حتی قبل از تشخیص بیماری های مرتبط با زوال عقل مانند آلزایمر، افراد با اختلال خفیف شناختی ممکن است در مغز تغییراتی متفاوت داشته باشند. (آکادمی عصب شناسی آمریکا).

این اختلافات ممکن است منعکس کننده تغییرات اساسی در مغز باشد که می تواند برای ردیابی تغییرات اولیه در افرادی که به دلیل بیماری عروق مغزی احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل را دارند، استفاده شود. “

در این تحقیق افرادی که از مرکز پزشکی سامسونگ در کره جنوبی شرکت داده  شده اند، شامل 30 نفر با اختلال شناختی خفیف از جمله مشکلات حافظه، که اغلب اوقات به عنوان یک مرحله اولیه بیماری آلزایمر در نظر گرفته می شود، و 55 نفر با نقص متوسط شناختی با آسیب به رگ های خونی کوچک در مغز، که نشانه اولیه دمانس عروقی یا زوال عقل به دلیل بیماری مغزی است، شناخته شده اند.

در شروع مطالعه برای دیدن اینکه آیا پلاک های آمیلوئید بتا در مغز آن ها وجود دارند از توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)، برای تصویر برداری از مغز شرکت کنندگان، استفاده شد. همچنین، اسکن های MRI ساختاری از بیماران با دمانس عروقی، برای مشاهده ی اینکه آیا آنها علائم بیماری مغزی عروقی را دارند یا خیر، گرفته شد. از اسکن های MRI کاربردی نیز  برای اندازه گیری چگونگی ارتباط و اتصال مناطق مختلف مغز که از نظر عملکردی با هم در ارتباط هستند، استفاده شد. این اسکن ها هر سال تا چهار سال تکرار می شدند.

اسکن های MRI عملکردی به دنبال شبکه های عملکردی در مغز بودند؛ شبکه کنترل اجرایی، که در فعالیت هایی مانند استفاده از حافظه کاری و تعویض بین کارها درگیر است و شبکه حالت پیش فرض، که به بازیابی حافظه مرتبط است.

محققان دریافتند که در افرادی که پلاکهای آمیلوئید بتا در مغز، که نشانه  بیماری آلزایمر است، مشاهده شده اند، در مقایسه با افراد در مراحل اولیه دمانس عروقی و بدون پلاک های آمیلوئید بتا در مغز، ارتباطات و برهم کنش ها در شبکه حالت پیش فرض (default mode network) به طور ناگهانی کاهش می یابند.

به ویژه، میزان کاهش سالانه در اتصالات شبکه حالت پیش فرض (default mode network) به طور متوسط ​​در افرادی که پلاک های آمیلوئید بتا در مغز داشتند، نسبت به افراد در مراحل اولیه دمانس عروقی و بدون پلاک های آمیلوئید بتا، سریعتر بود.

محققان همچنین مشاهده کردند که میزان افزایش سالانه برهم کنش ها و ارتباطات، در شبکه کنترل اجرایی (default mode network) به طور متوسط ​​سه برابر سریعتر در افراد با دمانس عروقی و بدون پلاک های آمیلوئید بتا، در مقایسه با افرادی است که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر می باشند.

دکتر مرکز پزشکی سامسونگ در کره جنوبی سانگ وون سو گفت: “مطالعات بیشتری با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان و دوره های پیگیری طولانی تر مورد نیاز است، اما این نتایج نشان می دهد که این تغییرات در اتصالات شبکه مغزی به طور بالقوه می توانند برای ردیابی تغییرات اولیه در بیماری آلزایمر و بیماری عروق مغزی استفاده شوند.”

برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماری های مرتبط با زوال عقل و سایر اختلالات عصبی و همچنین روش های نوین بهبود، به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید