07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

علاقه به مطالعه می تواند برای کودکان بسیار ارزشمند و مفید باشد. از مزایای مطالعه در اوقات فراغت می توان به افزایش دانش عمومی، تأثیر مثبت بر پیشرفت تحصیلی، افزایش توانایی خواندن و رشد داریره لغت اشاره کرد.

 

در واقع، تحقیقات نشان می دهد که وقت صرف شده برای مطالعه ای که با لذت باشد، می تواند شاخص اصلی برای موفقیت در آینده کودک باشد – حتی مهمتر از وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده آنها. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از والدین علاقه دارند فرزندان خود را درگیر کتاب خواندن کنند.

اما برخی از شیوه های کتاب خواندن که توسط والدین و معلمان استفاده می شود، می تواند برای کودکان زدگی ایجاد کنند. از طرف دیگر، شواهد قانع کننده ای وجود دارد که نشان می دهد کودکانی که تمایلی به خواندن نداشته باشند، ممکن است تأثیرات منفی را تجربه کنند.

یک تحقیق که به بررسی عادات مطالعه گروهی از کودکان در یک باشگاه کتابخوانی بین 9 تا 12 سال پرداخت، روش هایی را برای جلب کودکان در ایجاد عشق به کتاب خواندن در اوقات فراغت کشف کرد.

برخی از کودکان اظهار داشتند که نحوه بلند خواندن کتاب می تواند بر لذت آنها از مطالعه تأثیر بگذارد. مهم است که خواندن به روشی پرشور انجام شود که کودکان آن را جذاب بدانند.

 

از دسترسی به کتاب اطمینان حاصل کنید

 

کودکانی که به راحتی به متن های جذاب دسترسی دارند، بیشتر مطالعه می کنند. اگرچه چند مورد استثنا نیز وجود داشت، بچه های مورد مطالعه در تحقیق که در خانه و مدرسه مطالب زیادی داشتند، بیشتر اوقات فراغت خود را صرف مطالعه کردن می کردند. در مقابل، بیشتر کسانی که در دسترسی به کتاب چالش داشتند، کمتر قادر به مطالعه بودند. همانطور که یک دختر کوچک در این مطالعه اظهار داشت که عاشق کتاب های کامیک است اما نمی تواند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشد. او معتقد بود اگر بتواند به راحتی کتابهایی را که دوست دارد بدست آورد، بیشتر مطالعه خواهد کرد.

والدینی که ممکن است قادر به خرید کتاب برای کودک خود نباشند، می توانند کودک را به کتابخانه عمومی ببرند و در امانت گرفتن کتاب به کودک خود کمک کنند. گزینه دیگر می تواند گرفتن کتابهای الکترونیکی رایگان مناسب برای خواندن کودکان باشد.

 

فضای مناسبی برای مطالعه ایجاد کنید

 

ایجاد فضای راحت و مناسب برای مطالعه و همچنین اختصاص وقت در اوقات فراغت بسیار مهم است.

علاقه کودکان در این تحقیق توسط تعامل کودکان با عوامل محیطی مانند سر و صدا، گرما، اختلالات و صندلی های ناراحت کننده تأثیر قرار گرفت. این یافته ها همچنین نشان می دهد که کودکان هنگامی که در یک محیط مطالعه مناسب قرار دارند، احتمالاً هنگام مطالعه شادتر هستند و برای مدت طولانی تری این کار را انجام می دهند.

برای اینکه کودکان بتوانند به طور کامل با خواندن درگیر شوند و از آن لذت ببرند، والدین باید فضای راحت و ساکتی را جهت مطالعه ایجاد کنند. این کار کودکان را ترغیب می کند تا کتابی بردارند و مدتی را در خواندن بگذرانند.

 

بگذارید کودکان خود کتاب مورد علاقه خود را انتخاب کنند

 

در این بررسی، بچه ها وقتی کتاب مورد علاقه خود را انتخاب می کردند، بهتر از مطالعه لذت می بردند و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف مطالعه می کردند. وقتی مجبور به خواندن کتابی می شوند که توسط والدین یا معلمی انتخاب شده است، همیشه از خواندن لذت نمی برند و گاهی کتاب ها را نمی خوانند.

آزادی انتخاب کتاب منجر به نگرش مثبت نسبت به مطالعه، تعامل بهتر با کتاب و تجربه لذت بخش تری از مطالعه می شود.

بعلاوه، به کودکان باید اجازه داده شود هر مطلبی را که برایشان جالب است، چه کامیک، مجله یا شعر، بخوانند. در غیر این صورت ممکن است توانایی آنها در خواندن تفریحی کاهش یابد.

 

درباره کتاب صحبت کنید

 

بحث و گفتگو درباره کتاب راه دیگری برای ایجاد علاقه کودکان به مطالعه و کتاب است. با این حال، این کتابها باید به موضوعاتی متمرکز شوند که ممکن است کودک را به خود جلب کنند و نه کتابهایی که برای یک بزرگسال جذاب می باشد.

بسیاری از کودکان در این تحقیق گفتند که بحث در مورد کتاب با والدین، ​​دوستان و اعضای باشگاه کتاب، آنها را به خواندن کتاب های خاصی سوق داده است. برخی از آنها اظهار داشتند که از خواندن کتابهایی که توسط یکی از کارمندان یا دیگری توصیه شده است، لذت می برند.

کودکانی که ممکن است علاقه ای به مطالعه نداشته باشند موضوعاتی را که برای آن ها هیجان انگیز بوده است مانند ورزش، فیلم یا حیوانات خواهند داشت. بحث درباره کتابهایی با موضوعی که برای کودک هیجان انگیز به نظر می رسد احتمالاً اشتهای او برای آن کتاب را افزایش میدهد.

هنگامی که کودکان مطالعه را سرگرم کننده و لذت بخش می دانند، به احتمال زیاد بارها و بارها وقت خود را با کتاب می گذرانند، و از مزایای مطالعه در اوقات فراغت، برخوردار می شوند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

The Converstaion

 

به این مقاله امتیاز دهید