07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

پژوهش جدید نشان می دهد که ذهن آگاهی به این پنج ویژگی بستگی دارد.

ذهن آگاهی یا توان حضور در لحظه ی حال، بدون قضاوت، فواید سلامتی بسیاری دارد. افراد ذهن آگاه، استرس کمتر، واکنش های احساسی متعادل تر، و تمرکز قوی تری دارند.

اما ذهن آگاه بودن دقیقا به چه معناست؟ یک مقاله ی تازه چاپ شده در مجله ی Consulting Psychology یک جواب دارد.

یک تیم پژوهشگر از آزمون های شخصیت معتبر برای فهمیدن ارتباط بین ویژگی های شخصیتی و ذهن آگاهی استفاده کردند.

آن ها 5 ویژگی که بیشترین ارتباط با ذهن آگاهی دارد را پیدا کردند: احتیاط و آگاهی، عادت کردن و تطبیق دادن، مستقل بودن،  به هیجان آمدن و مصمم بودن

  1. ذهن آگاهی و احتیاط

شخصیت های محتاط، در مقابل تغییر مقاوم اند و علاقه ای به ریسک پذیری ندارند. آن ها ترس عمیقی از  شکست دارند و تلاش بسیاری می کنند تا ضعف های خود را بپوشانند. پژوهش نشان داد افراد محتاط، سطح ذهن آگاهی پایین تری دارند.

چرا؟ پژوهشگران می گویند این موضوع به احساس ترس مربوط می شود. زندگی گردن با حس ترس و چسبیدن به آن باعث می شود یک شخص، کمتر از نظر روانشناختی انعطاف پذیر باشد باشد و این به معنی ذهن آگاهی کمتر است.

 

  1. ذهن آگاهی و قدرت تطبیق

افرادی که ویژگی تطبیق بالایی دارند به این معنا که می توانند در موقعیت های پر استرس، برای مدت طولانی، تمرکز و توجه خود را حفظ کنند، ذهن آگاه ترند. این افراد در شرایط استرس زا، کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند و می توانند بهتر شرایط را کنترل کنند.این کار با آگاهی، قضاوت نکردن احساسات درونی و ندادن واکنش های بزرگنمایی شده اتفاق می افتد.

 

  1. ذهن اگاهی و استقلال

افراد به ظاهر مستقل، نسبت به خواسته ها و احساسات دیگران بی تفاوت هستند. آن ها ظاهری بسیار مستقل برای خود می سازند اما در واقعیت، آن ها می توانند بسیار پرخاشگر-منفعل، خُرد و خشمناک و رنجیده باشند.در صورتی که ذهن آگاهی با فکوس روی شخص و دیگران، تاثیر قضاوت و احساسات منفی را کاهش می دهد.

این موضوع با افکار منفی در مورد دیگران در تضاد است. بنابر این ذهن آگاهی با داشتن پیوسته ی افکار و قضاوت های منفی درمورد دیگران در تضاد است.

 

  1. ذهن آگاهی و هیجانی بودن

افراد هیجانی، دمدمی مزاج، متغیر و از نظر احساسی ناپخته اند. آن ها نسبت به وقایع واکنش های بزرگنمایی شده نشان می دهند و رفتار تکانه ای دارند. این افراد ذهن آگاهی کمتری دارند.

 

  1. ذهن آگاهی و مصمم بودن

افراد مصمم، که افرادی با اعتماد به نفس، رقابت جو، پر انرژی و رهبر گونه هستند معمولا ذهن آگاهی بیشتری دارند.

به این معنا که این افراد می توانند تمرکز و توجه خود را برای رسیدن به هدف، هدایت کنند.

 

به طور طبیعی برخی افراد از ذهن آگاهی بیشتری برخوردار هستند. اما این به این معنا نیست که نمی توانیم ذهن آگاهی را به عنوان یک مهات کسب کنیم.

منبع:

Psychologytoday-5 signs that you are a highly mindful individual

به این مقاله امتیاز دهید