07136476172 - 09172030360 [email protected]

در این مقاله نشانه های مهم برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر را می شناسیم.

از دست دادن حافظه زندگی روزمره را مختل می کند، ممکن است یکی از علائم آلزایمر یا زوال عقل باشد. آلزایمر یک بیماری مغزی است که باعث کاهش کند حافظه، تفکر و مهارت های استدلال می شود.

ده علامت و نشانه هشدار دهنده برای تشخیص زودهنگام آلزایمر وجود دارد. در نتیجه اگر متوجه هر یک از آنها شدید، آنها را نادیده نگیرید و با پزشک خود یک قرار ملاقات بگذارید.

از دست دادن حافظه در بیماری آلزایمر که زندگی روزمره را مختل می کند

یکی از شایع ترین علائم بیماری آلزایمر، به ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات اخیر است. موارد دیگر شامل فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سوالات یکسان و مکرر، و نیاز فزاینده به اتکا به وسایل کمک حافظه (به عنوان مثال، یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا اعضای خانواده برای مواردی است که افراد خود به تنهایی انجام می دادند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

گاهی اوقات نام یا قرار ملاقات را فراموش می کنیم، اما بعداً آنها را به خاطر می آوریم.

چالش های برنامه ریزی یا حل مشکلات در بیماران آلزایمر

برخی از افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است تغییراتی در توانایی خود برای توسعه و پیروی از یک برنامه یا کار با اعداد تجربه کنند. آنها ممکن است با پیروی از دستورالعمل آشنا یا پیگیری صورت حساب های ماهانه دچار مشکل شوند. آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند و انجام کارهایشان بیش از گذشته به طول بکشد.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

انجام اشتباهات گاه به گاه در مدیریت امور مالی یا صورت حساب های خانوار.

مشکل در انجام کارهای روزانه در بیماران آلزایمر

افراد مبتلا به آلزایمر اغلب به سختی می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند. گاهی اوقات ممکن است در رانندگی به مکان آشنا، سازماندهی فهرست مواد غذایی یا به خاطر سپردن قوانین بازی مورد علاقه خود دچار مشکل شوند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

گاهی اوقات برای استفاده از تنظیمات مایکروویو یا ضبط یک برنامه تلویزیونی به کمک نیاز دارید.

سردرگمی زمانی یا مکانی

افراد مبتلا به آلزایمر می توانند تاریخ ، فصل و گذر زمان را از دست بدهند. اگر چیزی فوراً اتفاق نیفتد ممکن است در درک آن دچار مشکل شوند. گاهی اوقات ممکن است فراموش کنند کجا هستند و چگونه به آنجا رسیده اند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

در مورد روز هفته گیج می شوید اما بعداً متوجه می شوید.

مشکل در درک تصاویر بصری و روابط فضایی

برای برخی از افراد، داشتن مشکلات بینایی نشانه آلزایمر است. این ممکن است باعث ایجاد اختلال در تعادل یا مشکل در خواندن شود. آنها همچنین ممکن است در قضاوت فاصله و تعیین رنگ یا کنتراست مشکل داشته باشند و در رانندگی مشکل ایجاد کنند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

تغییرات بینایی مربوط به آب مروارید.

مشکلات جدید در مورد کلمات در گفتار یا نوشتن

افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ممکن است در پیگیری یا پیوستن به مکالمه با مشکل مواجه شوند. آنها ممکن است در وسط یک مکالمه متوقف شوند و هیچ ایده ای برای ادامه دادن نداشته باشند. آنها ممکن است با واژگان مشکل داشته باشند، در نامگذاری یک شیء آشنا یا استفاده از نام اشتباه دچار مشکل شوند (به عنوان مثال، “ساعت” را “ساعت دستی” می نامند).

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

گاهی اوقات در یافتن کلمه مناسب مشکل دارید.

جا به جا کردن وسایل و ناتوانی در پیداکردن آنها

فردی که مبتلا به بیماری آلزایمر است ممکن است اشیاء را در مکان های غیر معمول قرار دهد. آنها ممکن است چیزهایی را گم کنند و نتوانند با یادآوری محل آن در گذشته آن شیء را پیدا کنند. بنابراین ممکن است دیگران را مخصوصاً با پیشرفت بیماری، به سرقت متهم کند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

گهگاه موارد را به هم ریخته و مراحل را برای یافتن آنها دنبال کنید.

کاهش یا ضعف قدرت قضاوت

ممکن است افراد در قضاوت یا تصمیم گیری تغییراتی را تجربه کنند. به عنوان مثال، ممکن است هنگام برخورد با پول، از قضاوت ضعیف استفاده کنند. این افراد ممکن است به نظافت خود توجه کمتری داشته باشند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

هر چند وقت یکبار تصمیم گیری اشتباه، مانند غفلت از تعویض روغن خودرو.

کناره گیری از کار یا فعالیت های اجتماعی

فردی که مبتلا به بیماری آلزایمر است ممکن است تغییراتی در توانایی انجام یا دنبال کردن یک مکالمه تجربه کند. در نتیجه، او ممکن است از سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی یا سایر مشارکت ها کنار بکشد. این افراد در همراهی با تیم یا فعالیت مورد علاقه خود ممکن است دچار مشکل شوند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

گاهی اوقات نسبت به تعهدات خانوادگی یا اجتماعی احساس بی علاقگی می کند.

تغییر در خلق و خو و شخصیت

افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ممکن است تغییرات خلقی و شخصیتی را تجربه کنند. آنها می توانند گیج، مشکوک، افسرده، ترسناک یا مضطرب شوند. آنها ممکن است به راحتی، در خانه با دوستان یا وقتی خارج از خانه خود هستند به مشکل بخورند و ناراحت شوند.

تغییرات معمولی مربوط به سن چیست؟

ایجاد روش های بسیار خاص برای انجام کارها و تحریک پذیری در هنگام اختلال در روال عادی.

اگر هریک از 10 نشانه هشداردهنده بیماری آلزایمر را در خود یا فردی که می شناسید مشاهده کردید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تشخیص زودهنگام آلزایمر مزایای زیادی برای افرادی که بیماری اشان تشخیص داده می شوند دارد.

معاینه توسط پزشک می تواند به تعیین علت ایجاد علائم کمک کند. در نتیجه، گزینه های درمانی بیشتری پیش روی بیمار خواهد بود.

نتایج تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر

دسترسی زود هنگام به گزینه های درمانی

داروهای فعلی، آلزایمر را درمان نمی کند. اما یک درمان Aduhelm  اولین درمانی است که نشان می دهد حذف آمیلوئید، به عنوان یکی از ویژگی های بارز بیماری آلزایمر، به طور منطقی به بهبود علائم شناختی کمک می کند.

درمان زود هنگام در فرد مبتلا به آلزایمر اولیه، ممکن است به کاهش علائم، مانند از دست دادن حافظه و گیجی، کمک کند. تشخیص زودهنگام آلزایمر شانس بیشتری برای بهره مندی از درمان در اختیار فرد بیمار قرار می دهد.

فرصتی برای شرکت در آزمایشات بالینی

تشخیص زودهنگام، افراد را برای انواع بیشتری از آزمایشات بالینی که تحقیقات را پیش می برد واجد شرایط می کند، و ممکن است مزایای پزشکی را به همراه داشته باشد.

فرصتی برای اولویت بندی سلامت خود

برخی تغییرات در شیوه زندگی، مانند کنترل فشار خون، ترک سیگار، شرکت در ورزش و فعال ماندن از نظر ذهنی و اجتماعی، ممکن است به حفظ عملکرد شناختی کمک کند.

تشخیص آلزایمر ممکن است به کاهش اضطراب در مورد علایم بیمار کمک کند. بیمار و خانواده اش همچنین این فرصت را دارند که زمان خود را با یکدیگر به حداکثر برسانند و به منابع و برنامه های پشتیبانی دسترسی پیدا کنند.

تشخیص زودهنگام همچنین به فرد این امکان را می دهد تا به مقدار لازم با خانواده خود در ارتباط باشد. این امر می تواند به فرد آرامش بدهد. بار روانی اعضای خانواده را کاهش داده و از اختلاف نظر جلوگیری کند.

تشخیص زودهنگام، هزینه های مراقبت های پزشکی و طولانی مدت را برای خانواده ها و دولت ها کاهش می دهد. در میان تمام آمریکایی هایی که امروزه زنده هستند، اگر کسانی که به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند، هرگونه اختلال شناختی خفیف در آن ها زودهنگام تشخیص داده شود، قبل از زوال عقل، مجموعاً 7 تریلیون دلار در هزینه های سلامتی و مراقبت طولانی مدت صرفه جویی می شود.

منبع: https://www.alz.org/alzheimers-dementia/10_signs

بیماری کرونا باعث می شود زودتر به آلزایمر مبتلا شویم؟

 

به این مقاله امتیاز دهید