07136476172 - 09172030360 [email protected]

دندانها می توانند بیش از آنچه که ما تصور می کنیم، یعنی وظیفه جویدن را انجام دهند. یک مطالعه جدید نشان داده است که دندان ها به عنوان یک آرشیو بیولوژیکی در زندگی افراد عمل می کنند، ثبت وقایع بیولوژیکی، از تشکیل دندان تا مرگ.

تیمی از محققان دانشگاه نیویورک فاش کردند که ماده تشکیل دهنده ریشه دندان، سابقه طولانی مدت استرس در بدن، از جمله بیماری، زایمان، یائسگی و حتی زمان زندان را حفظ می کند.

این یافته که در ژورنال Science Reports منتشر شده است حاکی از آن است که ماده ای که ریشه های داندان را پوشانده و سیمان نام دارد، می تواند خطوط رشد ظریف و قابل ملاحظه ای را متناسب با تنش های فیزیولوژیکی که در شکل گیری بافت طبیعی تأثیر دارند، ثبت کند.

پائولا سریتو، در بخش انسان شناسی و کالج دندانپزشکی NYU و نویسنده مطالعه اظهار داشت: “نتایج ما روشن می کند که اسکلت یک اندام ایستا نیست بلکه پویا است.”

 

 

 


 این ماده از نظر ساختاری در بدن بی نظیر است از آنجا که تغییر نمی کند. سمنتوم اتصال دندان به استخوان آلوئول را فراهم می آورد و از جذب ریشه جلوگیری می کند.

محققان در این مطالعه دریافتند که وقایع استرس زای زندگی در دندان ها ثبت می شود و یک علامت روی سمنتوم  به جا می گذارد. این پدیده مانند نحوه ضخامت حلقه های درخت سالانه می تواند نشان دهد که چگونه محیط و آب و هوا بر درخت تأثیر می گذارد.

سرویتو: “ما نمی دانستیم که بخشی از ارگانیسم ما به عنوان یک آرشیو بیولوژیکی برای کل زندگی فعالیت می کند.”

این مطالعه بر روی سمنتوم، که لایه های سالانه را تشکیل می دهد، از زمان تشکیل دندان در دهان متمرکز شده است. این بافت که مورد مطالعه گسترده قرار نگرفته است، ممکن است زمینه را برای بحث و بررسی های بیشتر در مورد هدف و نحوه ثبت وقایع در طول زندگی فراهم کند.

سرریتو افزود: ریزساختار سمنتوم، که فقط با معاینه میکروسکوپی قابل مشاهده است، می تواند تشکیلات اصلی الیاف و ذرات تشکیل دهنده مواد این قسمت از دندان را نشان دهد.


محققان 47 دندان انسان را از 15 نفر در سنین 25 تا 69 سال بررسی کردند. آنها نمونه ها را از مجموعه ای با سابقه پزشکی شناخته شده و اطلاعات مربوط به شیوه زندگی، از جمله حرکت از مناطق شهری به روستاها، سن و بیماری دریافت کردند. علاوه بر این، محققان همچنین اطلاعاتی در مورد وقوع این وقایع داشتند.

برای بررسی نمونه های دندان، آنها از طیف گسترده ای از تکنیک های تصویربرداری برای مطالعه حلقه های سیمان در ریشه دندان استفاده کردند و مشخص کردند که حلقه های مختلف با چه سنی مطابقت دارند. آنها دریافتند که انگشترهای با رنگ های مختلف مطابق با سنینی است که افراد تحت تأثیر زندگی و رویدادهای بیولوژیکی قرار گرفتند.

سریتو توضیح داد: “دندان یک بخش استاتیک و مرده از اسکلت نیست. به طور مداوم فرآیندهای فیزیولوژیک را تنظیم و به آنها پاسخ می دهد.”

“دقیقاً مانند حلقه های درخت، می توانیم به” حلقه های دندان نیز “نگاه کنیم: به طور مداوم لایه هایی از بافت روی سطح ریشه دندان در حال رشد است. این یک نشانه ثابت دائمی است. “

محققان نتیجه گرفتند که سایر وقایع استرس زا مانند بیماری های سیستمیک و حبس نیز می توانند در سمنتوم شناسایی شوند. تیم همچنین قادر بود همه وقایع اینچنینی را با دقت بالایی انجام دهد.

در حال حاضر، هنوز سوالات زیادی در مورد هدف سمنتوم و چگونگی ثبت وقایع استرس زا در زندگی وجود دارد. این امر می تواند مورد توجه محققان اصلی قرار گیرد. این می تواند تحقیقات بعدی را تحت تأثیر قرار دهد، از پزشکی گرفته تا باستان شناسی.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

Cerrito, P, Bailey, S., Hu, B., and Bromage, T. (2020). Parturitions, menopause and other physiological stressors are recorded in dental cementum microstructure. Scientific Reports. https://www.nature.com/articles/s41598-020-62177-7

به این مقاله امتیاز دهید