07136476172 - 09172030360 [email protected]

یک مطالعه جدید گزارش می دهد که قدردانی از زیبایی در چیزهای کوچکتر در زندگی روزمره می تواند به وجود معنادارتر کمک کند.

 

منبع: Texas A&M

 

بر اساس تحقیقات جدید، قدردانی از زیبایی ذاتی در لحظات روزمره زندگی می تواند به وجود معنادارتر کمک کند.

 

در مقاله‌ای که اخیراً در Nature Human Behavior منتشر شده است، جاشوا هیکس، استاد بخش روان‌شناسی و علوم مغز دانشگاه A&M تگزاس، می‌گوید که این ممکن است عاملی باشد که قبلاً به‌عنوان عاملی مرتبط با ادراک از معنا شناخته نشده بود.

 

یک مطالعه جدید

 

ممکن است این موضوع به این ربطی نداشته باشد که آیا شما به کار های بزرگ اهمیت می دهید؟، اما نشان داده‌ایم افرادی که برای چیزهای کوچک ارزش قائل هستند، مانند فنجان قهوه صبحگاهی یا غرق در گفتگو با دیگران، تمایل به داشتن حس بالایی از معنای زندگی دارند.»

هیکس روانشناسی وجودی را مطالعه می کند. به بیان ساده، هدف او درک «سوالات بزرگ» در زندگی است. او تمرکز اصلی خود را تجربه زندگی توصیف می کند – مطالعه احساس ذهنی افراد مبنی بر اینکه زندگی آنها معنی دارد.

 

محققانی مانند هیکس عموماً موافقند که سه منبع اصلی وجود معنادار ذهنی وجود دارد:

  •  انسجام، یا احساس اینکه زندگی فرد «معنا دارد».
  • داشتن اهداف روشن و بلند مدت و احساس هدف؛
  • و اهمیت وجودی.

او می گوید این آخرین عامل این باور است که اعمال فرد برای دیگران اهمیت دارد.

 

چیزی که هیکس و همکارانش در آخرین تحقیقات خود استدلال می کنند این است که قدردانی و یافتن ارزش در تجربیات، که به آن قدردانی تجربی گفته می شود،

چهارمین مسیر اساسی برای یافتن معنای زندگی است.

 

محققان این عامل را با پرسیدن از شرکت کنندگان در مطالعه اندازه گیری کردند که تا چه اندازه با اظهارات مرتبط با یافتن زیبایی در زندگی و قدردانی از طیف گسترده ای از تجربیات همذات پنداری می کنند.

 

همچنین از آنها خواسته شد تا با هدف سنجش میزان قدردانی تجربی، در کنار سؤالات دیگر، معنادارترین رویداد ماه گذشته را به یاد بیاورند. هیکس این سری از آزمایش ها را در مقاله ای که به تازگی برای ساینتیفیک امریکن نوشته است، شرح داده است.

 

در هر مورد، نتایج این نظریه اصلی را تایید کرد که قدردانی از لحظات کوچک می‌تواند زندگی معنادارتری داشته باشد.

 

به عنوان مثال، شرکت‌کنندگانی که به تماشای مجموعه‌ای از مونتاژهای زیبای طبیعت که با ساخت آرام موسیقی دستگاهی از مستند بی‌بی‌سی «سیاره زمین» امتیازدهی شده بودند، نسبت به کسانی که یک ویدیوی آموزشی دو دقیقه‌ای نجاری را تماشا کردند، احساس قدردانی بیشتری داشتند.

 

هیکس گفت که این تحقیقات در اوایل بیماری همه گیر کووید-19 آغاز شد، زمانی که افراد در خانه منزوی بودند و در برخی موارد قادر به پیگیری اهداف خود نبودند. او گفت که این سؤال که آیا مردم هنوز هم می توانند در آن شرایط حس معناداری بالایی را تجربه کنند، از اهمیت زیادی برخوردار بود و در دوران پس از قرنطینه همچنان مهم است.

 

او گفت که درک مولفه‌های اصلی که به معنای زندگی کمک می‌کنند می‌تواند به محققان کمک کند تا مداخلاتی را برای کسانی که احساس می‌کنند زندگی‌شان فاقد معناست، جستجو کنند.

 

آیا قابل یادگیری است؟

 

هیکس گفت، افرادی با تیپ های شخصیتی خاص ممکن است در تمرین ذهن آگاهی و تشخیص زیبایی ذاتی بهتر عمل کنند، اما این بدان معنا نیست که همه نمی توانند این مهارت را پرورش دهند. او گفت که برای قدردانی از چیزهای کوچک در دنیای پر سرعت، مردم فقط باید سرعت خود را کم کنند.

وقتی می‌توانیم زیبایی‌های طبیعی جهان را تجربه کنیم، معنا در اطراف ما وجود دارد. این می تواند زیبایی چهره شخص دیگر، غذایی که می خوریم یا آهنگ هایی باشد که گوش می دهیم.»

 

در حال حاضر، از آنجایی که تلفن‌های همراه و رسانه‌های اجتماعی بسیار رایج هستند، فکر می‌کنم این چیزها از معنای ما می‌کاهد. این چیزها می توانند سرگرم کننده باشند، اما بیش از حد آن واقعاً می تواند حواس را از آنچه واقعی است، مانند زیبایی طبیعی، منحرف کند.»

 

مرکز سلامت مغز دانا در زمینه ی ارائه خدمات مدیتیشن به صورت علمی در کنار شماست.

واحد مدیتیشن

 

https://neurosciencenews.com/sodium-nitrate-suicide-21065/

 

 

به این مقاله امتیاز دهید