07136476172 - 09172030360 [email protected]

نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که بر نحوه پردازش زبان نوشتاری و گاهی اوقات گفتاری افراد تأثیر می گذارد. این اختلال  در کودکان معمولا باعث می شود کودکان در یادگیری خواندن و نوشتن با اعتماد به نفس مشکل داشته باشند.

محققان تخمین می زنند که نارساخوانی ممکن است تا حدودی 15 تا 20 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد.

کاری که نارساخوانی انجام نمی دهد تعیین میزان موفقیت یک فرد است. تحقی قات در ایالات متحده و بریتانیا نشان داد که درصد زیادی از کارآفرینان علائم نارساخوانی را گزارش می‌کنند.

در واقع، داستان افراد موفقی که با این مشکل زندگی می کنند را می توان در بسیاری از زمینه ها یافت. یکی از نمونه ها مگی آدرین پوک ، دکترا، MBE، دانشمند فضایی، مهندس مکانیک، نویسنده و مجری برنامه رادیویی بی بی سی “آسمان در شب” است.

گرچه دکتر آدرین پوکاک در سال‌های ابتدایی مدرسه با مشکل مواجه شد، اما مدرک‌های متعددی گرفت. او امروز علاوه بر میزبانی یک برنامه رادیویی محبوب بی‌بی‌سی، دو کتاب نیز منتشر کرده است که نجوم را برای افرادی که دانشمند فضایی نیستند، توضیح می‌دهد.

برای بسیاری از دانش آموزان، نارساخوانی ممکن است حتی عملکرد تحصیلی آنها را محدود نکند.

علائم نارساخوانی چیست؟

نارساخوانی در کودکان می تواند به روش های مختلفی بروز کند. اگر نگران هستید که کودکی به نارساخوانی مبتلا باشد، به دنبال این علائم باشید:

چگونه تشخیص دهیم که کودک نارساخوانی دارد یا خیر؟

  • کودکان پیش دبستانی ممکن است هنگام گفتن کلمات، صداها را معکوس کنند. آنها همچنین ممکن است در قافیه یا نامگذاری و تشخیص حروف مشکل داشته باشند.
  • کودکان در سنین مدرسه ممکن است کندتر از سایر دانش آموزان هم کلاس درس بخوانند. از آنجایی که خواندن سخت است، ممکن است از کارهایی که شامل خواندن است اجتناب کنند.
  • آنها ممکن است آنچه را که می خوانند متوجه نشوند و ممکن است برای پاسخ دادن به سؤالات مربوط به متون مشکل داشته باشند.
  • یا آنها ممکن است با قرار دادن چیزها در ترتیب متوالی مشکل داشته باشند.
  • آنها ممکن است در تلفظ کلمات جدید مشکل داشته باشند.
  • در نوجوانی، نوجوانان و جوانان ممکن است همچنان از فعالیت های خواندن اجتناب کنند.
  • آنها ممکن است در املا یا یادگیری زبان های خارجی مشکل داشته باشند.
  • آنها ممکن است در پردازش یا خلاصه کردن آنچه می خوانند کند باشند.

نا رساخوانی می تواند در کودکان مختلف متفاوت به نظر برسد. بنابراین مهم است که با معلمان کودک در ارتباط باشید زیرا مطالعه بخش بزرگی از روز مدرسه می شود.

اختلالات یادگیری کودکان

چه چیزی باعث نارساخوانی می شود؟

اگرچه محققان هنوز علت نارساخوانی را کشف نکرده اند، به نظر می رسد تفاوت های عصبی در افراد مبتلا به نارساخوانی وجود دارد.

مطالعات  دریافته‌اند که جسم پینه‌ای، که ناحیه‌ای از مغز است که دو نیمکره را به هم پیوند می‌دهد، ممکن است در میان افراد مبتلا به نارساخوانی متفاوت باشد. قسمت‌هایی از نیمکره چپ نیز ممکن است در افرادی که نارساخوانی دارند متفاوت باشد. با این حال، مشخص نیست که این تفاوت ها باعث نارساخوانی می شوند.

محققان چندین ژن مرتبط با این تفاوت های مغزی را شناسایی کرده اند. این باعث شده است که آنها پیشنهاد کنند احتمالاً یک مبنای ژنتیکی برای نارساخوانی وجود دارد.

به نظر می رسد که در خانواده ها نیز اجرا شود. پژوهش  نشان می‌دهد که بچه‌های مبتلا به نارساخوانی اغلب والدینی با نارساخوانی دارند. و این ویژگی های بیولوژیکی ممکن است به تفاوت های محیطی منجر شود.

به عنوان مثال، می توان تصور کرد که برخی از والدینی که دچار نارساخوانی هستند ممکن است تجربیات کمتری از مطالعه اولیه را با فرزندان خود به اشتراک بگذارند.

نارساخوانی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای اینکه کودک شما تشخیص قطعی نارساخوانی را بدهد، یک ارزیابی کامل ضروری است. بخش اصلی این ارزیابی آموزشی خواهد بود. ارزیابی همچنین ممکن است شامل تست های چشم، گوش و عصبی باشد. علاوه بر این، ممکن است شامل سوالاتی در مورد سابقه خانوادگی فرزند شما و محیط سواد خانه باشد.

قانون آموزش افراد دارای معلولیت (IDEA) تضمین می کند که کودکان دارای معلولیت به مداخلات آموزشی دسترسی دارند. از آنجایی که برنامه‌ریزی و ارزیابی کامل برای نارساخوانی گاهی ممکن است چندین هفته یا بیشتر طول بکشد، والدین و معلمان ممکن است تصمیم بگیرند قبل از مشخص شدن نتایج آزمون، آموزش‌های خواندن بیشتری را شروع کنند.

اگر فرزند شما به سرعت به آموزش های اضافی پاسخ دهد، ممکن است نا رساخوانی تشخیص درستی نباشد.

در حالی که بیشتر ارزیابی ها در مدرسه انجام می شود، ممکن است بخواهید فرزندتان را نزد پزشک ببرید تا در مورد ارزیابی کامل او صحبت کند.

درمان نارساخوانی چیست؟

مروری بر تحقیقات اخیر نارساخوانی در سال 2014  دریافتند که آموزش آواز می تواند به طور قابل توجهی توانایی خواندن را در دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی بهبود بخشد.

آموزش آواشناسی ترکیبی از راهبردهای روان خواندن و آموزش آگاهی واجی است که شامل مطالعه حروف و صداهایی است که ما با آنها مرتبط می کنیم.

محققان خاطرنشان کردند که مداخلات آوازی زمانی موثرتر است که توسط متخصصانی ارائه شود که در زمینه مشکلات خواندن آموزش دیده اند. هر چه دانش آموز مدت بیشتری این مداخلات را دریافت کند، عموماً نتایج بهتری خواهد داشت.

آنچه والدین می توانند انجام دهند

شما مهمترین متحد و حامی فرزندتان هستید و کارهای زیادی می توانید برای بهبود توانایی خواندن و دیدگاه تحصیلی فرزندتان انجام دهید. مرکز نارساخوانی و خلاقیت دانشگاه ییل پیشنهاد می کند:

  • زود مداخله کنید. به محض اینکه شما یا معلم مدرسه ابتدایی متوجه علائم شدید، فرزندتان را ارزیابی کنید. یکی از تست های قابل اعتماد صفحه نمایش نارساخوانی شایویتز است که توسط پیرسون تولید شده است.
  • با فرزندتان صحبت کنید. کشف اینکه یک نام برای آنچه اتفاق می افتد وجود دارد، می تواند واقعا مفید باشد. مثبت بمانید، راه حل ها را مورد بحث قرار دهید و گفتگوی مداوم را تشویق کنید. ممکن است لازم باشد به خود و فرزندتان یادآوری کنید که نارساخوانی ربطی به هوش ندارد.
  • بلند بخوان. حتی خواندن دوباره و دوباره همان کتاب می تواند به کودکان کمک کند تا حروف را با صداها مرتبط کنند.
  • دست بجنبون. از آنجایی که هیچ درمانی برای نارساخوانی وجود ندارد، ممکن است شما و فرزندتان برای مدتی با این اختلال دست و پنجه نرم کنید. نقاط عطف و موفقیت‌های کوچک را جشن بگیرید و سرگرمی‌ها و علایقی جدا از مطالعه ایجاد کنید تا فرزندتان بتواند در جای دیگری موفقیت را تجربه کند.

چشم انداز کودکان مبتلا به نارساخوانی چیست؟

اگر علائم نارساخوانی را در کودک خود مشاهده می کنید، مهم است که آنها را در اسرع وقت ارزیابی کنید. اگرچه نارساخوانی یک وضعیت مادام العمر است. اما مداخلات آموزشی اولیه می تواند به میزان قابل توجهی آنچه را که کودکان در مدرسه انجام می دهند بهبود بخشد. مداخله زودهنگام همچنین می تواند به پیشگیری از اضطراب، افسردگی و مسائل مربوط به عزت نفس کمک کند.

خلاصه:

نارساخوانی یک ناتوانی خواندن مبتنی بر مغز است. اگرچه علت آن به طور کامل شناخته نشده است، به نظر می رسد یک مبنای ژنتیکی وجود دارد. کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است در یادگیری خواندن کند باشند. آنها ممکن است صداها را معکوس کنند، در ارتباط صحیح صداها با حروف مشکل داشته باشند. کلمات را اغلب با اشتباه املایی بنویسند. یا در درک آنچه می خوانند مشکل داشته باشند.

اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است نارساخوانی داشته باشد، از همان ابتدا درخواست ارزیابی کامل کنید. آموزش هدفمند صدا و پژواک که توسط یک متخصص آموزش دیده ارائه می شود، می تواند تفاوتی در میزان، سرعت و سهولت کودک شما ایجاد کند. مداخله زودهنگام همچنین می تواند از تجربه اضطراب و ناامیدی کودک شما جلوگیری کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

سه نوع شایع از اختلالات یادگیری کودکان

آپراکسی گفتار (AOS) مادرزادی و اکتسابی

به این مقاله امتیاز دهید