07136476172 - 09172030360 [email protected]

مشکلات سلامت روان غیر معمول نیست.  در مورد اختلال دوقطبی، 60 میلیون نفر در سراسر جهان تشخیص داده شده اند. خبر خوب این است که اکنون کمک برای شناسایی و تشخیص اختلال دوقطبی بیش از هر زمان دیگری در دسترس است. با این حال، به عنوان فردی که قبلاً از این بیماری رنج می بردید، مواردی وجود دارد که پزشکان ممکن است همیشه به شما نگویند.

تشخیص می تواند پیچیده باشد

اگر تشخیص دریافت کرده اید یا فکر می کنید ممکن است اختلال دوقطبی، که قبلاً افسردگی شیدایی نامیده می شد، داشته باشید، احتمالاً می دانید که تشخیص یک فرآیند ساده نیست. برای مثال هیچ آزمایش خونی وجود ندارد که به طور قطعی به شما بگوید که شما به این بیماری مبتلا هستید.

متخصصان سلامت روان از DSM-V (راهنمای تشخیصی و آماری) استفاده می کنند و علائم شما را بررسی می کنند و از شما می پرسند که چگونه بر زندگی و روابط شما تأثیر می گذارد و از آن چک لیست برای تعیین نوع دوقطبی استفاده می کند. اتحادیه حمایت از افسردگی و دوقطبی گزارش می دهد که از هر 10 نفر 7 نفر حداقل یک بار به اشتباه تشخیص داده می شوند و میانگین مدت زمان از اولین تجربه علائم و تشخیص یک دهه است.

هر فردی منحصر به فرد است و ممکن است بیماری شما دقیقاً شبیه به دیگران نباشد. همچنین می تواند با گذشت زمان تغییر کند و کم و بیش شدید شود.

انتظارات همیشه با واقعیت مطابقت ندارند

مهم نیست که چقدر در اینترنت گشته‌اید تا درباره اختلال دوقطبی بیشتر بدانید، رایج ترین تعریفی که پیدا می کنید این است که این اختلال با دوره های متناوب سرخوشی همراه با انرژی بی حد و حصر همراه است و به دنبال دوره هایی از افسردگی و بی حالی ناتوان کننده مشخص می شود.

در زندگی واقعی، این قسمت ها ممکن است همیشه اینقدر واضح و جدا نباشند. آنها ممکن است اپیزودهای مختلط باشند، به این معنی که می توانند به یکباره اتفاق بیفتند و در همان زمان احساس خستگی و افسردگی ایجاد شود.

انواع دیگر آنقدر شدید نیستند یا دوره های بهبودی علائم را دارند. اگر به حالت‌های دوقطبی مانند مسیر ترن هوایی فکر می‌کنید، ممکن است برخی از تپه‌ها بسیار شیبدار و برخی دیگر راحتتر باشند. جنبه تعیین کننده این است که چگونه قسمت های خلقی متناوب می شوند و زندگی شما را مختل می کنند.

درمان های دارویی

درمان اغلب با یک رژیم دارویی شروع می شود. با این حال، ممکن است نیاز به تغییر دوز داشته باشد، ممکن است به داروی دیگری نیاز باشد، یا ممکن است عوارض جانبی بسیار شدید باشد. عوارض جانبی این داروها می تواند شدید باشد، اسپاسم عضلانی، خستگی، افزایش وزن، مشکلات معده و در مواردی، بدتر شدن تغییرات خلقی.

اما انتخاب دیگری هم وجود دارد – نوروفیدبک

داروها در تلاش برای کنترل علائم اختلال دوقطبی بر روی شیمی بدن اثر می‌گذارند. اما منبع مشکل، یعنی تعادل نامناسب امواج مغزی، مورد توجه قرار نگرفته است.

نوروفیدبک از این جهت متفاوت است که به منبع نوسانات خلقی می رود و به اصلاح عملکرد امواج مغزی در خود مغز کمک می کند. هنگامی که امواج مغزی متعادل تر شوند، علائم می توانند خود به خود ناپدید شوند.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد نوروفیدبک می تواند یک درمان موثر برای اختلال دوقطبی و سایر اختلالات خلقی مانند افسردگی، اضطراب و PTSD باشد.

نوروفیدبک درمانی غیرتهاجمی برای اضطراب و افسردگی در شیراز

نوروفیدبک چگونه برای هر شخص به کار میرود؟

ابتدا، تعادل امواج مغزی را با استفاده از نقشه مغز یا qEEG تجزیه و تحلیل می کنیم. EEG برای اولین بار در سال 1924 انجام شد و مدت زیادی است که استفاده می شود. در نتیجه، ما ایده خوبی داریم که یک نقشه مغزی آرام، کارآمد، و همچنین در فردی که از اضطراب یا افسردگی رنج می برد، چگونه به نظر می رسد. با در دست داشتن این اطلاعات، می توان یک پروتکل آموزشی شخصی سازی شده برای کمک به اصلاح عدم تعادل با استفاده از آموزش نوروفیدبک ایجاد کرد.

اگر دوست دارید از نحوه انجام و کاربرد نقشه برداری مغز بیشتر بدانید مطلب زیر را از دست ندهید:

هزینه نقشه برداری مغز یا qEEG چقدر است؟+تعریف،روش انجام و کاربردها

نوروفیدبک چگونه می تواند به اختلال دوقطبی کمک کند؟

نوروفیدبک به مغز می آموزد که الگوهای سالم تری ایجاد کند و ثبات بیشتری داشته باشد. این به فرد کمک می کند تا خودتنظیمی را بیاموزد و به او امکان می دهد به تثبیت خلق و خوی بهتری دست یابد.

پس از شروع نوروفیدبک، مراجعان اغلب اظهار می کنند که می توانند یک بار دیگر به مغز خود اعتماد کنند.

مراجعین مبتلا به دوقطبی که تحت آموزش نوروفیدبک قرار می گیرند، حساسیت کمتر نسبت به نوسانات خلقی، افزایش توانایی تمرکز و کاهش خشم را گزارش می دهند. توانایی آنها برای عملکرد بهتر افزایش می یابد زیرا آنها کمتر واکنش نشان می دهند و به طور فزاینده ای قادر به پاسخگویی و عمل مناسب هستند.

تحقیقات از اثربخشی نوروفیدبک برای اختلال دوقطبی حمایت می کند

اد هملین، روانشناس اعصاب در مؤسسه Pisgah در کارولینای شمالی آمریکا، یک مطالعه طولانی مدت در مورد استفاده از نوروفیدبک در بیمارانی که به‌عنوان دوقطبی یا بایپولار تشخیص داده شده بودند، انجام داد. از بیش از 40 بیمار مورد مطالعه، بسیاری از آنها سابقه بستری شدن مکرر در بیمارستان برای اختلال دوقطبی را داشتند.

به دنبال آموزش نوروفیدبک، بیماران توانستند داروها را کاهش دهند و از ثبات خود و افزایش عملکرد روزانه، بهبود روابط، عملکرد بهتر در محل کار و مدرسه و کاهش چشمگیر بستری شدن در بیمارستان لذت ببرند. برخی از بیماران که به مدت 20 سال تحت درمان دارویی قرار گرفته بودند و به آنها گفته شده بود که تا پایان عمر خود دارو مصرف خواهند کرد، توانستند با خیال راحت مصرف دارو را کنار بگذارند.

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک با کمک به مغز در یادگیری و حفظ الگوهای سالم‌تر، ثبات ایجاد می‌کند. از آنجایی که ثبات به الگوی غالب در مغز تبدیل می شود، اکثر مراجعین می توانند شروع به کنار گذاشتن نوروفیدبک و همچنین داروها (با نظارت پزشک خود) کنند.

مراجعین دوقطبی می توانند بسیار حساس باشند، و غیر معمول نیست که، تنها با چند دقیقه نوروفیدبک، این بیماران حساس متوجه تغییر خلق و خوی خود شده و آرام تر شوند. این ممکن است حتی زمانی رخ دهد که بیماران دوزهای زیادی از دارو مصرف می کنند.

از آنجایی که عملکرد مغز در طول دوره های جلسات نوروفیدبک بهبود می یابد، یک متخصص نوروفیدبک می تواند به طور مداوم آموزش را برای کمک به حفظ و ایجاد این دستاوردها، حتی در یک جلسه واحد، تنظیم کند.

نوروفیدبک چگونه انجام می شود؟

ابتدا باید بدانید که نوروفیدبک روشی کاملا غیرتهاجمی است و هیچ دردی ندارد. برای شروع درمان نوروفیدبک، حسگرهایی روی سر فرد قرار می گیرد. یک سیستم کامپیوتری ویژه الگوهای مغز را اندازه گیری می کند و به مغز برای ایجاد الگوهای سالم تر و پایدارتر پاداش می دهد. با تمرین و آموزش کافی، مغز یاد می گیرد که این الگوهای سالم تر را به تنهایی بسازد. نوروفیدبک مانند ورزش برای مغز است.

تعدادی جلسات آموزشی ضروری است و تعداد جلسات مورد نیاز بسته به پیچیدگی و شدت اختلال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. هنگامی که مغز فرد به اندازه کافی قوی شد، تمرین را می توان متوقف کرد یا به آموزش گاه به گاه تقلیل داد.

اگر میخواهید از جزئیات انجام نوروفیدبک و اثربخشی آن بیشتر بدانید مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:

نوروفیدبک چیست؟تعریف،انواع و کاربرد آن و مرکز ارائه دهنده در شیراز

 

هزینه نوروفیدبک برای دوقطبی چقدر است؟

قیمت نوروفیدبک با توجه به فاکتور های مختلفی تعیین می شود. توجه کنید برای استفاده از درمان نوروفیدبک حتما به افراد دارای صلاحیت لازم مراجعه کنید و هزینه کم به تنهایی نباید برای شما اهمیت داشته باشد. اگر درمان به صورت اصولی توسط متخصص انجام شود اثرات آن بلند مدت خواهد بود. در بعضی موارد افرادی فاقد صلاحیت و فاقد ابزار استاندارد، با پیشنهاد هزینه های پایین، میخواهند نظر شما را جلب کنند، توجه داشته باشید نتایجی  که توسط این افراد انجام می شود می تواند به درمان اشتباه منجر شود که این خود می تواند تبعات جدی برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

انجام نوروفیدبک در شیراز

انستیتو سلامت مغز دانا، شاخه انجمن علوم اعصاب ایران در استان فارس، با بهره‌گیری از به‌روزترین و موثرترین تکنیک های درمانی به افرادی که از مشکلی در سلامت روان خود رنج می‌برند یا میخواهند توانایی‌های خود را ارتقا دهند کمک می‌کند. از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه میشود نوروفیدبک است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

نوروفیدبک و بیوفیدبک

 

به این مقاله امتیاز دهید